اخبار گردشگری

مردم خوزستان با رسوم سنتی ۱۳ را به در می کنند

به گزارش ایرنا سیزده به در یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌ شود.
ایرانیان از گذشته ‌های دور، با آغاز بهار و ورود به سال جدید و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو برای تکمیل شادی خود و دور کردن غم و غصه و کسالت، در روز سیزدهم فروردین ماه با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در طبیعت، مراسم سیزده بدر را انجام می دهند.
در همه شهرها و روستاهای استان خوزستان نیز خانواده‌ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و آجیل و خوردنی‌های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می‌روند و سبزه هفت سین را با خود برده و به آب روان می‌سپارند.
یکی از آیین های ویژه این روز گره زدن سبزه به نیت های خاص است به طوری که هر فردی با نیت و آرزو سبزه را گره زده و در دامان طبیعت رها می کند.

**۲ روز سیزده بدر در خوزستان
در برخی نقاط استان خوزستان روز سیزده را در ۲ روز جشن می گیرند؛ روز سیزده با احتساب روز عید نوروز و روز سیزده بدون احتساب روز نوروز، اولی را سیزده عید و دومی را سیزده بعد از عید می گویند.

**ساحل کارون در اهواز؛ شلوغ تر از همیشه
مردم اهواز از نخستین ساعات صبح به دامن طبیعت زده و هرکدام گوشه ای از فضای سرسبز سطح شهر و یا اطراف آن را برای سپری کردن این روز انتخاب می کنند.
در میان تمام پارک ها و فضاهای موجود، بلوار جاده ساحلی اهواز به دلیل قرار داشتن در کنار رودخانه، وجود پارکینگ، سرویس بهداشتی و نمازخانه، دسترسی به سوپرمارکت ها، وجود امکاناتی همچون منقل صحرایی و… طرفداران بیشتری دارد.
اگرچه در گذشته غذای محبوب روز سیزده به در آش و انواع خورش های محلی بود اما در چند سال های اخیر تهیه کباب، جای سنت های گذشته را گرفته است.
مردم اهواز پس ار صرف نهار سبزه ها و ماهی های نوروز خود را به رودخانه کارون می سپارند. این درحالیست که اداره کل دامپزشکی و حفاظت محیط زیست چند سالیست که خواستار کاشت سبزه ها در زمین و نگه داری ماهی های قرمز در تنگ ها هستند.

**موسیقی سنتی پای ثابت این روز
در این روز موسیقی سنتی قوم بختیاری و جنوبی در نقاط مختلف شهر اهواز به ویژه بلوار ساحلی کیانپارس به گوش می رسد. جوانانی که با پوشیدن لباس های سنتی خود و نواختن موسیقی اصیل سعی در معرفی جاذبه های گردشگری و سرگرم کردن مسافران و گردشگران دارند.

**۱۳ به در در شهرهای جنوبی
بسیاری از شهروندان آبادانی با تهیه غذا ، آذوقه و نیازهای خود برای سپری کردن روز سیزده در دامان طبیعت به نخلستان ها و بوستان های حاشیه رودخانه های اروند و بهمنشیر به حرکت درآمدند بطوریکه ترافیک سنگینی از خودروها در مسیر روستاهای بخش اروندکنار و چوئبده بویژه روستاهای شلحه امام حسن عسکری(ع) و شلحه ثوامر ایجاد شد.
مسیرهای منتهی به باغات و نخلستان های آبادان در این روز مملو از مسافران می شود.
برخی از هموطنان روز سیزده فروردین را نیز با حضور در شلمچه و یادمان های شهدا با قرائت فاتحه و با نثار گل بر مزار هر شهید در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس یاد و خاطره آنان را گرامی می دارند.
بسیاری از مردم آبادان نیز در پارک ها و بوستان های سطح شهر آبادان حضور یافته و روز ۱۳ خود را در این مکان ها بدر می کنند.

**روز طبیعت در بهبهان
در روز ۱۳ فروردین‌ماه مردم بهبهان نیز همچون دیگر مردم سراسر کشور، به دامان طبیعت رفته و چون در این شهرستان دو رودخانه پرآب مارون و خیرآباد وجود دارد، اکثر مردم به سواحل این دو رودخانه رفته و سبزه خود را که از روز نخست سال تا این روز نگه داشته و حفاظت کرده‌اند، به منظور گره خوردن رویش و روشنایی سبزه و آب و به دلیل تقدس آب در ایران باستان و اسلام، به رودخانه انداخته و آن را به دست آب می‌سپارند.
همچنین در قدیم رسم بوده که مردم به اماکن متبرکی مانند قدمگاه امام رضا(ع)، شیرعلی، امام زین‌العابدین(ع) و همچنین مناطقی مانند دریزکوه رفته و دختران در آنها نذورات خود را ادا کرده و نوعی نان و بلبل محلی به نام کتلک و باقالا را پخته و با خود می‌بردند تا هنگام جمع شدن خانواده‌ها در کنار هم، آنها را مصرف کرده و بخورند.
از آنجا که جامعه بهبهان مبتنی بر اقتصاد دامپروری بوده‌ و به دلیل تقدس شیر در تاریخ بهبهان و اسلام، مردم بهبهان در صبح روز سیزده‌ به در شیربرنج تهیه کرده و مصرف می‌کرده‌اند. اما یکی از کارهایی که در این سال‌ها نسبت به گذشته‌های دور بیشتر به چشم می‌آید، برپا کردن چادر توسط خانواده‌های بهبهانی در روزهای قبل از سیزده‌بدر و ماندن در آن به صورت شبانه‌روزی است که در گویش بهبهانی به آن ‘شوخوس’ می‌گویند.
این اقدام در گذشته و تاریخ بهبهان کمتر از حال بوده و تنها برخی از جوانان با رفتن به اشکفت‌های طبیعی این کار را انجام می‌دادند که دلیل این امر نیز سرمای زیاد هوا در این ایام بهبهان برخلاف این سال‌ها بوده‌است.

**طبیعت زیبای ایذه میزبان گردشگران
شهرستان ایذه با قرار گرفتن در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس و داشتن طبیعتی بکر و بی‌مثال در استان خوزستان و با داشتن آثار باستانی، اماکن متبرکه، جنگل‌ها، مراکز گردشگری، سد کارون سه و دریاچه آن، روستاهای گردشگری و ظرفیت‌های متنوع گردشگری همواره یکی از پیش‌گامان جذب گردشگران در این استان بوده است.
منطقه گردشگری گلزار و تفرجگاه های اطراف رود کارون در ایذه همواره از مقاصد اصلی گردشگری در روز طبیعت بوده است. یکی از تفریحات اصلی روز طبیعت در این شهرستان چیدن گیاهان دارویی و بومی است.

**بازیهای سیزدهی
بازی کردن در طبیعت آن هم با خانواده موجب ایجاد شادی و نشاط می شود که بخش مهمی از برنامه های این روز به حساب می آید هر چند که امروزه، دوچرخه سواری و توپ بازی جای کشتی های دو نفره و چوب بازی و بسیاری دیگر از بازی ها را در شهرهای صنعتی گرفته اما هنوز هم در برخی نقاط استان بازی های محلی آن هم در دشتی بزرگ با انتخاب چند نفر از هر خانواده که با هم به دشت آمده اند، اجرا می شود.
بنابراین گزارش، استان خوزستان نوروز امسال میزبان تعداد زیادی از گردشگران بود که از نقاط مختلف کشور به این استان سفر کردند. در روز طبیعت نیز به عنوان آخرین روز از تعطیلات نوروزی نقاط گردشگری این استان مملو از حضور طبیعت دوستان و گردشگران خواهد بود.
به گفته مدیرکل هواشناسی خوزستان، آسمان استان در روز طبیعت صاف است از همین رو گردشگران با خیالی آسوده می توانند به دامن طبیعت سفر کنند.

۹۸۸۷/۶۰۶۴

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز طبیعت


خوزستان


نوروز