اخبار گردشگری

موزه های مراغه، گنجینه هایی ارزشمند از دوران گذشته

به گزارش ایرنا، در این موزه ها آثار به جای مانده از دوران های مختلف تاریخی از جمله دوره سلجوقی، ایلخانی، قاجاریه و زندیه در قالب موزه های ایلخانی و سنگ نگاره ها و فسیل های چند میلیون ساله در قالب موزه فسیل شناسی به نمایش گذاشته شده است.
این موزه ها به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی، نقش مهمی در جذب گردشگران و معرفی پیشینیه و تاریخ دوران طلایی این شهر تاریخی ایفا کرده است.

** موزه ایلخانی، یادگاری از عصر طلایی پایتخت شهر ایران
موزه ایلخانی مراغه در سال ۱۳۶۳ همزمان با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور به موزه مقدماتی مراغه تبدیل و با آثاریه از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید عموم دایر شد و در سال ۷۵ در جهت هدفمندی آثار خود و به دلیل اهمیت نقش این شهر در دوره ایلخانی، به عنوان موزه تخصصی ایلخانی فعالیت خود را آغاز کرد.
در این موزه که در فهرست موزه های رسمی کشور قرار دارد، صدها اثر برجسته در قالب مجموعه‌ های کامل از آثار دوره ایلخانی شامل انواع سفال، کاشی، سکه، فلز، شیشه و کتابت به نمایش درآمده است.
این موزه شامل بخش های مختلف در زمینه آثار کشف شده سفال، سکه، شیشه و فلز در دوران ایلخانی از سراسر کشور به ویژه منطقه و شهر مراغه است.
در این موزه تخصصی، هنر سفالگری دوره ایلخانی در قالب آثار فاخر و ارزشمند این دوره به عنوان عصر طلایی سفالگری دوره اسلامی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.
مجموعه سکه موزه ایلخانی کامل‌ ترین مجموعه مسکوکات ایلخانی کشورمان بوده و از همه ایلخانان ایران، سکه ‌های ارزشمندی را در خود جای داده است.
در بخش مجموعه شیشه‌ های موزه مراغه، نمونه ‌های نادر و کم نظیر عصر ایلخانی که دارای تزیینات مختلف بوده و از نقاط مختلف کشورمان بدست آمده به نمایش درآمده است.
در بخش فلز این موزه نیز آثار تاریخی ارزشمندی از هنر فلزکاری دوره ایلخانی شامل انواع ظروف فلزی، پیه‌ سوزهای مفرغی و شمعدان‌ های برنزی وجود دارد.
هم اکنون این موزه به عنوان منبع مطالعاتی و پژوهشی در اختیار محققان و بازدیدکنندگان قرار گرفته و مرجعی مناسب برای بازشناسی دوره تاریخی ایلخانی در کشور است.

** موزه سنگ نگاره ها و مقبره آغالار
در بافت قدیمی و جنوب شهر مراغه، مقبره آغالار واقع شده که قدمت این مقبره به دوران زندیه می رسد و هم اکنون به موزه سنگ نگاره های تاریخی تغییر کاربری داده شده است.
گنجینه و موزه سنگ آقالار مراغه در محل مقبره میرفتاح موسوی در نزدیکی گنبد سرخ واقع شده و از موزه های مهم این منطقه به شمار می رود.
بنای این موزه به صورت گنبد بزرگ مرکزی و رواق در چهار طرف آن بنا شده است.
این بنا به دستور ظل السلطان و به خاطر احترام و ارادتی که به مراد خود میرفتاح موسوی داشت در سال ۱۱۷۵ هجری قمری ساخته شده و در سال ۱۳۷۵ و ۱۳۸۱ هجری شمسی مرمت و به موزه سنگ نگاره های تاریخی تبدیل شده است.
در این موزه، سنگ قبرهای مرمری نفیس و انواع سنگ قبور گهواره‌ ای، صندوقی، سنگ نوشته‌ ها و قوچ های سنگی از دوران های مختلف تاریخی از سلجوقی گرفته تا دوران قاجاریه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.
همچنین در این موزه، سنگ قبرهایی مربوط به قرون هفتم و هشتم هجری قمری متعلق به گورستان بزرگ و قدیمی روستای ورجوی (ورائوی) و سایر مناطق شهری و روستایی مراغه به نمایش در آمده است.

** موزه فسیل شناسی مراغه، گنجینه ای از اعماق تاریخ
موزه فسیل شناسی مراغه به عنوان یکی از مراکز مهم تاریخ طبیعی کشور، گنجینه ای ارزشمند از اعماق تاریخی و میلیون ها سال از طبیعت این دیار را در خود دارد.
این موزه با توجه به اینکه منطقه فسیلی مراغه یکی از منحصر به فردترین مناطق فسیلی جهان بوده و فسیل های متنوعی از پستانداران منقرض شده را در خود جای داده، ایجاد شده است.
منطقه مراغه همواره از سالیان بسیار دور مورد توجه فسیل شناسان، دیرین شناسان و زمین شناسان داخلی و خارجی بوده و در مراحل مختلف کاوش های فسیل شناسی، فسیل های ارزشمند و منحصر به فردی از این منطقه یافت شده است.
تاکنون فسیل هایی به قدمت هفت میلیون سال از اجداد ماموت، زرافه و آهو در این منطقه به عنوان نخستین اثر ملی، طبیعی و فسیلی ایران کشف شده ‌است.
موزه فسیل شناسی مراغه، در زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در این شهرستان ایجاد شده و فسیل های مختلفی از گونه های مختلف جانوری را با قدمتی چندین میلیون ساله در خود جای داده است.
هم اکنون ۴۰۰ قطعه فسیل در این موزه در معرض دید گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
وجود موزه های مختلف در زمینه آثار تاریخی و نیز تاریخ طبیعت و فسیل، فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر گردشگران و محققان با تاریخ و تمدن این خطه از کشورمان را فراهم ساخته است.
بازدید مسافران و گردشگران نوروزی از موزه های این شهرستان در دور اول سفرهای نوروزی ۳۲ درصد رشد داشته و بیش از یک هزار ۵۰۰ نفر در این مدت از این موزه ها بازدید کرده اند.
شهرستان مراغه با حدود ۵۱۵ اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو ۱۰ شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود ۳۰۰ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۳ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۳۰۷۷/۷۴۸۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


گردشگری


مراغه