اخبار گردشگری

دماوند کهن شهر تاریخی و اسطوره ای ایران

به گزارش ایرنا، دماوند بر اساس کتاب تاریخی مشیرالدوله، منطقه ای است که نخستین قوم آریایی که از سمت مشرق به ایران وارد شدند در این منطقه سکنی گزیدند.
این شهر با توجه به قدمت و اهمیت حدود هفت دهه قبل به عنوان یک اثر ملی از سوی دمرگان فرانسوی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۵۶ به ثبت رسید که در میان آثار به ثبت رسیده نمی توان شهری را با چنین قدمت و تاریخی یافت.
در کتب تاریخی بسیاری دیگر، از نام دماوند به عنوان منطقه ای قدیمی و خوش آب هوا که خانواده های نجبا و ملوک الطوایفی ساسانیان در آن ساکن بوده اند نام برده شده که بیانگر قدمت بسیار آن است.
شهر دماوند یادآوراسطوره هایی همچون کاوه آهنگر، آرش کمانگیر، ضحاک و ده ها خاطره مذهبی، فرهنگی و ملی این سرزمین کهن است.
در شهر دماوند هیچ بنای تاریخی و فرهنگی نیست که نمایانگر معماری، هنر، فرهنگ و تشکیلات اجتماعی، سیاسی و شهرسازی دوران صفویه، زندیه، افشار و قاجار نباشد.
در میان آثار باستانی شهر دماوند برج یادمان شیخ شبلی بطور ویژه خودنمایی می کند و هر عارف و عامی در ابراز ادب نسبت به این برج برخود می بالد، زیرا این برج از لحاظ معماری و آجرکاری کم نظیر در جهان است که شاید بتوان آن را تنها با مقبره امیراسماعیل سامانی در بخارا و برج های خرقان مقایسه کرد.
طبیعت سرسبز در کنار آثار تاریخی بسیار متعدد همچون سایت گردشگری چشمه اعلا، آبشار تیزآب، دریاچه تار، مسجد جامع دماوند، امامزادگان متعدد همچون عبدالله و عبیدالله، امامزاده هفت تن و هشت تن، امامزاده قاسم، امامزاده گتمیر و … این شهرستان را به قطب زیارتی و گردشگری استان تهران و کشور تبدیل کرده است.
این شهر را محلاتی چون فرامه، چالیکا، جیلارد، درویش، دشت مزار، شلمبه، اوره، ولیران(به زبان محلی وله رون)، روح افزا، درویش، قاضی، تشکیل می داد که محلاتی چون خمینی آباد، گیلاوند و چشمه اعلا و… بتدریج و با توسعه شهر دماوند به این محلات افزوده شد.
دماوند در منتهی علیه شرق استان تهران با عبور از شهرهای جاجرود، بومهن و رسیدن به دو راهی، محورهای فیروزکوه و هراز در مقابل مسافران نمودار می شود.
محور فیروزکوه با عبور از گیلاوند و شهر آبسرد در سمت شرقی (پایین جاده) و طی مسافتی حدود ۷۰ کیلومتر به فیروزکوه می رسد.
همچنین در محور هراز نیز با عبور از شهرهای رودهن و آبعلی به سوی امامزاده هاشم(ع) دماوند و منتهی به جاده مازندران می شود.
شهر دماوند از قدیم الایام به عنوان منطقه گردشگری محسوب می شد و دلیل اصلی آن وجود باغات و مزارع سرسبز و چشمه سارهای بسیار و عبور دو رود پر آب است.
جاری بودن رودهای (تاررود و مشکیچه) از میان دامنه سلسله جبال البرز و عبور آن از داخل شهر موجب سرسبزی باغات بسیاری شده است که خانه ها را در خود جا داده و طبیعتی دیدنی، بکر و سرسبز را به وجود آورده است.
زائران و گردشگرانی که از شهر دماوند بازدید می کنند همچنین جدای از سیب و گردوی دماوند از عسل، حلوای لوز و شیرینی توتک آن نیز به عنوان سوغات استفاده می کنند.
همچنین به دلیل وجود اماکن گردشگری متعدد در اطراف شهر دماوند همانند قلعه عسگر کیلان، تنگه واشی فیروزکوه، غار زیبا و دیدنی رودافشان (به عنوان بزرگترین غار تالارکشور) و مرکز ثقل گردشگری شرق تهران است.
از دیگر نکات بارز این شهر قرارگرفتن در میان دو محور اساسی و ترانزیتی کشور (محورهای پرتردد و مسافری) است و شاهراهی به سوی بارگاه ملکوتی ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا (ع) هشتمین امام شعیان جهان و قله ای که به عنوان برندی مهم در عرصه بین المللی و جهانی ثبت شده است.
آنچه از شواهد و آثار به جای مانده می توان دید حکایت از حضور انسان از کهن ترین دوران حیات بشر در این سرزمین دارد.
مردم شهر دارالمومنین دماوند میزبانی مهمان نواز برای زائران و گردشگران استان تهران، کشور و حتی توریست ها هستند و توانسته اند در پذیرایی از مسافران نام نیکی از خود به جا بگذارند.

** دماوند ۸۰ اثر تاریخی شناسایی شده دارد
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند در این خصوص به ایرنا گفت: شهرستان دماوند دارای ۸۰ اثر تاریخی شناسایی شده است که از این تعداد ۷۲ مورد به ثبت ملی رسیده و ۵۰ پرونده از آثار تاریخی نیز تکمیل و آماده ارسال در شورای فنی است.
شهرام شریفی اظهار کرد: شهر دماوند جزو ۱۴ شهر نمونه گردشگری است و هفت منطقه نمونه گردشگری نیز در این منطقه وجود دارد با این حال موضوع گردشگری و صنایع‌دستی در این شهرستان با وجود پتانسیل ها و قابلیت های مطلوب آنچنان که باید در این شهرستان رونق نگرفته است.
وی تصریح کرد: در کشور بیش از ۲۶۰ رشته در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد که تعداد ۵۰ رشته مربوط به حوزه صنایع‌دستی شهرستان دماوند است.
وی به فعالیت بیش از یکهزارهنرمند و صنعتگر در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهرستان توانایی قطب تولید محصول فرش و گلیم بافی را در سال های آتی دارد.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر ۱۰۰هزار نفر در ۴۵ کیلومتری شهر تهران قرار گرفته که از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهرستان از ۲ بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/۷۲۴۶/۶۰۰۳

انتهای پیام /*


اجتماعی


گردشگری


معرفی دماوند


نوروز۹۷