اخبار گردشگری

سرسختی روستایی زیبا با قدمتی تاریخی

به گزارش ایرنا، با توجه به اقدامات مثبت و مفیدی که در سال های اخیر به جهت توسعه اقامتگاه های بوم گردی در ایران رخ داده، اکوتوریسم جان تازه ای گرفته است، اما گسترش این پدیده درآمدزا نیازمند فرهنگ سازی و به ویژه تشریح و تبیین آثار این مهم برای روستائیان است.
گردشگری به عنوان یک صنعت سبز با کمترین آلودگی زیست محیطی، منجر به رونق اقتصادی و تحقق اهداف توسعه پایدار می شود. ایجاد اقامتگاه های بوم گردی حفظ و احیای خانه های سنتی و در نتیجه حفظ میراث معماری اصیل و پاسداشت فرهنگ بومی و محلی را به دنبال دارد.
روستای سرسختی علیا یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان شازند استان مرکزی است که علاوه بر وجود خانه های پلکانی و تاریخی از ظرفیت طبیعی و بسیار جذابی برخوردار است.
فرماندار شهرستان شازند در گفت و گو با ایرنا گفت: مزیت های طرح بوم گردی و اثرات اقتصادی آن باید برای روستائیان تبیین و زمینه های بهره مندی از این ظرفیت اشتغالزا، فراهم شود.
غلامعباس میرزایی افزود: یکی از سیاست هایی که دولت تدبیر و امید برای توسعه و رونق اقتصادی کشور پیش بینی کرده تمرکز بر ظرفیت گردشگری است.
وی ادامه داد: روستای سرسختی علیا یکی از دهها روستای این شهرستان است که با تخصیص اعتبارات لازم برای تامین زیرساخت های مورد نیاز می تواند به عنوان یک هدف بوم گردی معرفی شود.
وی اظهار کرد: سرسختی علیا علاوه بر برخورداری از طبیعت زیبا، کوه های سر به فلک کشیده، وجود خانه های کاه گلی و قدیمی، وجود تپه هفت هزار و ۵۰۰ ساله و تنوع زیستی مطلوب در مجاورت سد هندودر و همچنین آستان مقدس امامزادگان سهل ابن علی(ع) و اهل ابن علی(ع) واقع شده است.
میرزایی اظهار کرد: یکی از آثار باستانی و قدیمی که در تپه سرسختی شازند کشف شده، اسکلت کامل با قدمتی هفت هزار و ۵۰۰ ساله است.
فرماندار شازند بیان کرد: تمهیدات لازم برای ساخت موزه آثار باستانی اندیشیده شده و در صورت موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیریت ارشد استان و فرمانداری شازند نیز حمایت های لازم را انجام می دهد.
بخشدار مرکزی شهرستان شازند نیز گفت: روستای سرسختی علیا یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان شازند است که تاکنون یک میلیارد ریال از محل اعتبارات دهیاری ها به منظور تامین زیرساخت های موجود در این روستا هزینه شده است.
ابوالحسن خزایی پور افزود: با توجه به اینکه آب، برق، گاز و مسیر دسترسی مهمترین عوامل بوم گردی محسوب می شود، روستای سرسختی علیا از همه این ظرفیت ها برخوردار و چندین منزل روستایی نیز برای جذب بوم گردان در این روستا تجهیز شده است.
وی اضافه کرد: تپه باستانی سرسختی علیا در لبه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده و از منظر مطالعات باستان شناسان اهمیت بسیار زیادی دارد.
بخشدار مرکزی شهرستان شازند بیان کرد: علاوه بر ظرفیت های گردشگری طبیعی و تاریخی روستای سرسختی علیا، این روستا به عنوان قطب چرم کشور نیز مطرح است.
وی بیان کرد: مذاکراتی با چندین نفر از فعالان صنعت چرم روستای سرسختی اولیاء که در تهران فعالیت می کنند انجام شده که در صورت پرداخت تسهیلات مورد نیاز می توان چندین کارگاه چرم صنعتی در روستا ایجاد کرد.
دهیار روستای سرسختی علیا نیز گفت: این روستا در چهار کیلومتری شهر مذهبی – زیارتی آستانه علوی قرار گرفته و یکی از روستاهای آباد و خوش آب و هوای این منطقه در تمام فصول است.
علی مشهدی افزود: شغل اهالی سرسختی کشاورزی، باغداری و دامداری است و جمعیت روستای سرسختی به صورت فصلی تغییر می کند اما به طور کل در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ که توسط مرکز آمار ایران انجام شده، ۲۷۸ خانوار در این روستا سکونت دارند.
وی افزود: با توجه به اینکه روستای سرسختی علیا در منطقه کوهستانی واقع شده تنوع جانوری بسیاری نیز دارد و پستانداران این منطقه شامل کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، گرگ، روباه و شغال است.
دهیار روستای سرسختی علیا بیان کرد: زبان مردم روستا فارسی و فرهنگ و گویش آنها متاثر از فرهنگ و گویش استان لرستان است و از این لحاظ که روستای سرسختی در بلندی واقع شده و اطراف آن را کوه‌های مرتفعی پوشانده از همین ‌رو آب و هوای آن در اکثر ایام سال معتدل رو به سرد است.
وی گفت: روستای سرسختی علیا یکی از کانون های جمعیتی قدیمی شازند است و به خاطر واقع شدن در عرصه های جنگلی بلوط، دارای چشم اندازی کم نظیر است و جنگل بلوط واقع شده روی تپه سرخ در جوار روستای سرسختی هم اکنون به عنوان تنها ذخیره گاه جنگلی بلوط استان مرکزی تحت حفاظت منابع طبیعی قرار دارد.
مشهدی افزود: مجموعه تپه تاریخی، آسیاب ها، جنگل های بلوط، چشمه های جوشان، رسوم و باورهای منطقه شرایط مطلوبی را برای بوم گردان فراهم می کند.
روستای سرسختی علیا در ۱۸ کیلومتری شهر شازند و حدود ۴۰ کیلومتری اراک مرکز استان مرکزی واقع شده است.
۳۰۱۷/۳۰۷۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


روستاهای هدف گردشگری


استان مرکزی