اخبار گردشگری

باغملک زمرد خوزستان

به گزارش ایرنا باغملک در دامنه کوه بارنگون در شرق خوزستان قرار دارد و با شهرستان‌های رامهرمز، ایذه و اهواز و با استان‌های چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم مرز است.
باغملک نقاط گردشگری و طبیعی چشمگیری دارد که طبیعت گران و گردشگران به ویژه در فصل بهار و ایام نوروز می توانند از آن بهره ببرند.

** روستای دره بنیاب
روستای بسیار زیبای دره بنیاب واقع در دامنه کوه ساولک با طبیعت فوق العاده زیبا قرار دارد هر چند که خشکسالی چند سال اخیر بر باغ های این روستا تاثیر منفی گذاشته است. نام روستای دره بنیاب از درخت بنیاب گرفته شده است.

**منطقه کوهستانی و زیبای رودنو (گردگی)
این منطقه با طبیعت دلنشین به ویژه در فصل بهار یکی از بهترین مناطق برای کوه نوردی است؛ همچنین آثار باستانی متعلق به دوره اشکانیان، نقش‌برجسته‌ رود نو در این منطقه وجود دارد.
مردم رودنو ( طایفه محمد میسایی)به این آثار باستانی غرخونه می گویند که در فاصله‌ی ‌۴۵ کیلومتری از مرکز شهر باغملک در میان دره‌ی سنگی پهن و وسیعی به ابعاد حدود ۶ در ۵٫۲ متر در گوردخمه‌ای معروف به رود نو واقع شده است.

** روستای مال آقا
مال آقا روستایی در ۳۲ کیلومتری شهر باغملک با بافت سنتی است که بافت قدیمی خود را حفظ کرده است.
روستای مال آقا از توابع شهرستان باغملک در شمال خوزستان است و فاصله‌ای تقریبا ۱٫۵ ساعته با اهواز دارد.
مسیر زیبا و پر پیچ و خم در میان کوه‌ها نشان از بکر بودن منطقه و زیبایی آن دارد.
رودخانه زیبایی که از میان باغ‌های این روستا می‌گذرد فضایی رویایی برای استراحت در دامان طبیعت و فرار از دغدغه‌ های زندگی شهری پدید می‌آورد.
درختان انار و انگور در دامنه کوه‌ها و سرسبزی محیط که تا چشم کار می‌کند دیده می‌شود. این روستا بدون تردید از جاهای دیدنی باغملک و خوزستان است که نباید یدن آن را از دست داد.

** شهر تاریخی قلعه تل
شهر قلعه تل معروف ترین منطقه دیدنی باغملک است که در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهر باغملک قرار دارد. این قلعه در دوره قاجار توسط محمد تقی خان چهار لنگ بختیاری بر بلندی تپه ای متعلق به دوره ایلامی ساخته شد تا مشرف به دشت قلعه تل باشد و عبور و مرور را در این دشت زیر نظر بگیرد.

** آبشارهای تنگ کرد
در ناحیه شمال شرقی قلعه تل، منطقه‌ای به نام تنگ کرد قرار دارد که گردشگران و طبیعت گردان برای تماشای مناظر زیبای آن و همچنین دیدن آبشارهای بلندش حاضرند از رودخانه و تنگه‌های خطرناک هم عبور کنند.
این منطقه زیبا به واسطه قرار گرفتن در دل کوه و رویارویی با آبشارهای متعدد بسیار سرسبز است و بکر بودنش را هم بیشتر به خاطر سخت گذر بودنش حفظ کرده است.
شیب تنگه آن بسیار خطرناک است و برای عبور نیاز به مهارت‌ دارد. برای عبور از این تنگه در برخی جاها ممکن است به عبور از عرض رودخانه نیاز باشد.

** رباط حضرت سلیمان
رباط حضرت سلیمان یکی دیگر از روستاهای دیدنی باغملک است که در ۱۵ کیلومتری شرق شهر باغملک در حاشیه رودخانه ابوالعباس قرار دارد و هر سال گردشگران زیادی در بهار و تابستان به این منطقه سفر می کنند.
فاصله رباط حضرت سلیمان تا مال آقا حدود ۲ کیلومتر است؛ این روستا سرسبز و کوهپایه ای است و آب و هوای بسیار مطبوعی دارد.
رباط به ۲ قسمت رباط علیا و رباط سفلی تقسیم می شود. هر ۲ این بخش ها بافت سنتی خود را حفظ کرده اند. در این روستا می توان شالیزارهای برنج، درختان بادام و کوه های بلند و زیبایی را مشاهده کرد که این روستا را تبدیل به یک منطقه منحصر به فرد کرده است.

** کوشک ارغوانی
در جنوب غربی شهر باغملک کوشک ارغوانی وجود دارد که در ارتفاعی مشرف به رودخانه ابوالعباس قرار گرفته است.
این بنای زیبا از سنگ و گچ است و طاق های قوسی و حیاط مرکزی آن جلوه ای از معماری ایرانی است. این کوشک در محله ارغوانی قرار دارد که یکی از محله های دیدنی و قدیمی باغملک است.

** قلعه کوشک دالخونی
قلعه کوشک دالخونی هم یکی دیگر از قلعه های تاریخی باغملک است که معماری آن، از معماری قلعه ارغوانی کپی شده یعنی دارای معماری تو در تو و دایره ای شکل است.
اتاق‌های زیر‌تپه این کوشک تو در تو هستند و به یکدیگر ربط دارند.
این قلعه در دوره اتابکان لر ساخته شده و از اتاق‌های زیرتپه آن برای نگهداری مهمات و استراحت کوتاه مدت سربازان استفاده می‌شده است.
۳۰۰۴/ ۶۰۳۷

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز


باغملک


خوزستان