اخبار گردشگری

بیاییم با مد و لباس متناسب الگوی اسلامی- ایرانی آشتی کنیم

به گزارش ایرنا، ضرورت کنترل فرهنگ و پوشش لباس افراد در هر اجتماعی مطابق با دین، سنت، آداب و رسوم بر کسی پوشیده نیست چرا که توجه نداشتن به این مساله معضلاتی نظیر خود باختگی، تغییر الگوی رفتاری و غیره را به همراه دارد.
یکی از دغدغه های همیشگی رهبر فرزانه انقلاب طراحی الگویی بدیل و متناسب با فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی بوده به طوری که ایشان در یکی از سخنرانی های خود می فرمایند: «ما طراح داریم، خیاط داریم، هنرمند داریم، بنشینند برای زنان و برای مردان، یک لباس درست کنند و آن را الگو قرار دهند، این کار‎ها را می‎ شود کرد.»
به طور مسلم دستیابی به الگوی منطبق با فرهنگ اسلامی ایرانی، مستلزم فرایندی است که در این میان مسوولان، طراحان، هنرمندان، بازیگران و بسیاری از اصناف و گروه ها باید در این فرایند با تلاش و همدلی به تثبیت فرهنگ مد و لباس مبتنی بر مبانی ارزشی اسلامی – ایرانی کمک کنند.

**طراحی لباس ایرانی براساس موازین اسلامی – ایرانی طراحی
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان هرمزگان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: لباسی که بر تن هر ایرانی است نشانگر فرهنگ ملی و اعتقادات درونی او بوده و فرهنگ مد و لباس کشور باید براساس موازین اسلامی – ایرانی طراحی و به دنیا عرضه شود.
حجت الاسلام محمد عبادی زاده با اشاره به ضروری بومی بودن مدها با دین، فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران بیان داشت: لباس و مدگرایی نباید هویت ایرانی اسلامی را تخریب کند و هر مد و الگویی که با مقوله عفاف و حیا در تضاد باشد، جز مدهای ناپسند است.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه هرمزگان با ابراز تاسف به گرایش برخی از جوانان ایرانی به الگوی های غربی افزود: با توجه به فرهنگ غنی اسلام، مسلمانان و جامعه اسلامی باید هویتی مستقل داشته باشند و پیروی از فرهنگ ها، آداب و رسوم مغایر با این فرهنگ، ناپسند است.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی دارای فرهنگ مستقل دینی وملی بسیار ارزشمندی است، تصریح کرد: خداوند همواره به پیامبران (ص) و ائمه (ع) اطهار سفارش کرده که نوع پوشش و تغذیه شان متفاوت با دشمنان باشد که این امر نشان دهنده اهمیت هویت مستقل حتی در نوع پوشش و تغذیه در میان مسلمانان است و ما نیز باید با توجه به این امر، مدهای مخالف با اسلام را ترک کنیم.
*۹۵ درصد از مدهای موجود در جامعه تحمیلی و وارداتی است
این کارشناسی فرهنگی مذهبی ادامه داد: مدها و تغییراتی که در نوع خوراک و پوشاک افراد جامعه به وجود می آید، یک امر طبیعی و مطلوبی است اما بیش از ۹۵ درصد از مدهای موجود در جامعه به نوعی وارداتی بوده که با هدف غرض ورزی فرهنگی و اقتصادی تولید و به کشور ما تحمیل می شود.
وی بیان داشت: افراد دارای خلا شخصیتی، کمبود توجه مردم به خود و یا دارای کمبود عاطفی از مشتریان و متقاضیان مدهای تحمیلی هستند تا از این راه توجه دیگران را به خود جلب کنند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان گفت: لباس های بدن نما و چسبان اگر به عنوان مد مطرح شود، خلاف دین اسلام، حیا و عفت است که باید جلوی گسترش آن در میان جوانان کشور گرفته شود.
عبادی زاده با اشاره به نقش تولید کنندگان و رسانه های ارتباط جمعی در این مقوله بیان کرد: رسانه ها در ترویج مدهای اسلامی نقش بسیار مهمی دارند و مسئولان رسانه ها بویژه صدا وسیما باید در تبلیغ مدها، مدیریت لازم را داشته باشد تا جوانان گرفتار مدهای ناپسند نشوند.
**زنان بیشتر در معرض تجمل گرایی و مدگرایی هستند
مدیر حوزه های علمیه خواهران هرمزگان گفت: زنان به علت تفاوت های جسمی و روحی و گرایش بیشتر به زیبا جلوه کردن، بیشتر در معرض تجمل گرایی و مدگرایی قرار دارند.
عبادی زاده با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی صنعت مد در جامعه زنان هستند، یادآورشد: زنان باید در شرایط صحیح از زینت ها استفاده کنند و نگذارند صنایع تولیدی مد به عنوان کالای تبلیغاتی از آن ها استفاده کند.
وی ادامه داد: باید بانوان جایگاه و ارزش خود را حفظ کنند و نگذارند که تبدیل به یک وسیله در دست افراد بیگانه و دشمنان شوند تا مدهای خودشان را به آن ها غالب کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه هشدار داد: اگر زنان به لحاظ شخصیتی و معنویت آسیب ببینند، در واقع فضای جامعه نیز دچار مشکلات جدی و اساسی می شود که امید است با درک صحیح و بصیرت افزایی این رویکرد به یک نگاه عقلانی تبدیل شود.
عبادی زاده گفت: با شناخت و آگاهی و هم چنین مدیریت صحیح، بانوان می توانند از چنگال اسارت مد و مدگرایی بیگانه مصون بمانند که این امر مستلزم همکاری و همیاری مسوولان مربوطه است.

**حجاب و عفاف ضامن امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه است
مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان نیز گفت: حجاب و عفاف یک فریضه واجب الهی و ضامن امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه است.
حجت الاسلام محمد حسن فروزان نژاد در گفت و گو با ایرنا ابا اشاره به سوره نور در قرآن بیان داشت: این سوره به مسائلی از جمله عفاف، نگاه مرد به زن و زن به مرد، پوشش و رابطه بین زن و مرد پرداخته است و همچنین به واجب بودن آن ها برای زن و مرد نیز تاکید کرده و هیچ کدام را استثنا ندانسته است.
وی خاطرنشان کرد: برای پاسداری از حریم حجاب و عفاف و نهادینه شدن این فریضه در جامعه باید با زبان خوش و ملایمت با افراد برخورد کرد، چرا که امر به معروف و نهی از منکر یقه گیری و مچ گیری نیست بلکه مبنای آن محبت، دوست داشتن، زبان خوش و منطق صحیح است.
فروزان نژاد اضافه کرد: دغدغه رهبر فرزانه انقلاب نیز طراحی لباس و پوشاک با الگوی اسلامی ایرانی است لذا می طلبد که واحدهای صنفی تولید پوشاک، بازاریان و کسبه از مدل های ایرانی اسلامی استفاده کنند و در معرض بازار و دید مردم قرار دهند.
* وضعیت فعلی فروش و عرضه لباس در بازار هرمزگان مناسب نیست
امام جمعه موقت بندرعباس یاد آورشد: وضعیت فعلی فروش و عرضه لباس در بازارهای استان هرمزگان و حتی کشور مناسب نیست و لباس مناسب برای خرید در ویترین ها و مغازه ها به سختی پیدا می شود.
حجت الاسلام فروزان نژاد اذعان داشت: برخی از فروشندگان اقدام به عرضه کالاهای چینی و فروش لباس های غیرمتعارف، تنگ و چسبان و دارای آرم و نشانی که طراحی و ساخت داخلی نیست، می کنند که این لباس ها مروج بدحجابی بوده و با دین اسلام مغایرت دارد.
این مسوول فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از مظاهر نشر فساد در جامعه، فروش لباس های چسبان و بدن نما و ترویج لباس های غربی است.
وی گفت: مردم از مدهای خیابانی و لباس های نامناسبی که در ویترین ها و در بوتیک ها و یا دست فروشی ها عرضه می شود، رنج می برند و مجبورند برای داشتن پوششی مناسب، دوخت لباس را به خیاط ها سفارش دهند.
مدیر ستاد اقامه نماز هرمزگان تصریح کرد: بیشتر این مدها و الگوها طراحی آن از کشورهای غربی بوده که به صورت قاچاق و غیر قانونی وارد ایران شده و هیچ شباهتی به پوشش ایرانی اسلامی ندارد که باید جلوی ورود وعرضه این اجناس را گرفت.
این کارشناس فرهنگی مذهبی هشدار داد: این همان جنگ نرم است که کشورهای غربی با وارد کردن این مدها می خواهند در برابر قوانین و رفتارهای اسلامی و پوشش اسلامی قرار گیرند که هدف اصلی آن ها جوانان و نوجوانان است.
فروزان نژاد گفت: امروز مساله حجاب وعفاف که یکی از قوانین مهم اسلامی است، مورد بی مهری بسیاری قرار گرفته و به آن آسیب وارد شده است و کسانی که حجاب کامل خود را رعایت می کنند در حاشیه قرار دارند.
*ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی نیاز به تصمیم ملی دارد
این کارشناس مذهبی و فرهنگی در هرمزگان به صراحت گفت: ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی اسلامی نیاز به تصمیم ملی دارد و حتی لازم است به عنوان یک طرح ملی در دولت مطرح و به تصویب مجلس برسد.
فروزان نژاد افزود: طراحی لباس های ایرانی – اسلامی نیازمند شناخت دقیق و تحقیق و مطالعه دراین حوزه و مشارکت همه جانبه دستگاه های متولی وهمکاری مردم است که امیدواریم متولیان امر و رسانه ها بتوانند از تمامی ظرفیت ها در راستای ترویج الگوی ایرانی اسلامی بهره بگیرند تا در نهایت به پوشش مناسبی در جامعه دست یابیم.
وی بیان داشت: پوشش مناسب و حجاب یکی از ارزنده ترین نمودهای فرهنگی و اجتماعی در تمدن مردم ایران و از ضرورت های دین مبین اسلام است که رعایت آن آثار تربیتی، اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی فراوانی به همراه دارد.
وی اظهار کرد: اگر همه کارکنان شاغل در مرکزهای دولتی و غیر دولتی برای حفظ رسالت معنوی، اخلاقی و عملی و ایفای نقش الگویی و تربیتی خود با رعایت کامل پوشش اسلامی و ظاهری آراسته در محل کار و یا مجمع عمومی حاضر شوند، دیگر کمتر شاهد آسیب های اجتماعی و بی بندباری و بدحجابی در کشور و به تبع آن در استان هرمزگان خواهیم بود.

** ۱۰۰۰ واحد صنفی پوشاک در بندرعباس فعال است
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بندرعباس نیز گفت: هم اکنون یک هزار واحد صنفی پوشاک در این شهرستان فعالیت دارند و دارای پروانه کسب هستند.
مسعود محمد شاهی در گفت و گو با ایرنا افزود: این واحدهای صنفی پوشاک در زمینه فروش مانتو و شلوار، لباس های بچگانه، لباس زنانه و مردانه، لباس عروس، تزئین سفره عقد و دیگر موارد مشغول به فعالیت هستند.
وی بیان داشت: بدنبال تقویت و توسعه واحدهای صنفی تولید پوشاک هرمزگان هستیم و اجازه نمی دهیم لباس های سنتی و صنایع دستی و بومی این استان به فراموشی سپرده شود و لباس های غربی جایگزین آن شود.
رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک بندرعباس اظهار کرد: ضروری است تا از لباس و دوخت ایرانی حمایت کرد و لباس های بومی هر استانی بیانگر هنر و ذوق مردم آن منطقه هستند و می توانند در صنعت گردشگری بسیار تاثیرگذار باشند تا این صنعت و هنر شناخته شود.
محمد شاهی افزود: باید بتوانیم میزان تولیدات داخلی در هرمزگان را افزایش دهیم و هم چنین به دنبال افزایش تولیدات سنتی استان برای توسعه صنعت گردشگری باشیم.
وی تاکید کرد: مردم از کالای تولید شده با کیفیت داخلی حمایت خواهند کرد و برای رونق این صنعت و اشتغال زایی در این حوزه باید سرمایه گذاری صورت گیرد و با ایجاد شهرک های صنفی می توان تولید کنندگان را مستقر وایده و طرح به تولید کنندگان ارائه کرد.
**روند فزاینده دستفروشان در بندرعباس نگران کننده است
رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک بندرعباس گفت: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن روبرو هستیم افزایش دستفروشان و دوره گردان در شکل و شمایل مختلف در سطح شهر بندرعباس بوده که این روند فزاینده نگران کننده است.
محمد شاهی اضافه کرد: در صورتی که تصمیم قاطعی توسط مسوولان برای کنترل این روند گرفته نشود، در آینده شاهد تعطیلی قابل توجهی از مشاغل نظام مند و قانونی در بازارها و مجتمع های تجاری و از طرفی افزایش مشاغل کاذب دوره گردی و دستفروش در شهر خواهیم بود.
وی گفت: تاکنون مکاتبه های زیادی برای ساماندهی دستفروشان با مسوولان دستگاه های اجرایی، فرمانداری و شهرداری ها صورت گرفته اما نتیجه ای حاصل نشده است.
این مسوول یاد آورشد: اصناف پوشاک که با صرف وقت و هزینه اقدام به دریافت پروانه کسب کرده و با وجود رکود حاکم بر بازار، عوارض و مالیات مشاغل خود در موعد مقرر پرداخت می کنند و در تمام برنامه ها و آئین های ملی و مذهبی مشارکت دارند، انتظار است که مسوولان از حوزه شغلی و قانونی آنان صیانت کنند و اجازه ندهند به راه های مختلف امنیت شغلی آنان توسط شغل های کاذب و دست فروش به خطر بیافتد.
نائب رییس اول اتاق اصناف مرکز هرمزگان، ساماندهی اصولی مشاغل شهری در آستانه سال نو، مستلزم بر تعامل و همکاری بیشتر شهرداری ها و اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی و عزم و همکاری سایر مسوولان دستگاه های اجرایی، انتظامی و قضایی دانست و خواستار همکاری بیشتر تمام دستگاه های متولی برای رفع مشکلات بوجود آمده در این حوزه شد.
*اجازه فروش پوشاک های دسته دوم در بندرعباس ندادیم
رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک بندرعباس بیان داشت: اجازه فروش پوشاک های دسته دوم موسوم به «تاناکورا» به فروشندگان در این شهرستان ندادیم.
محمد شاهی اظهار کرد: فروش پوشاک و اجناس دسته دوم که اکنون در شهرهای بزرگ ایران نیز رواج دارد، به بهداشت و سلامت مردم را به خطر می اندازد.
وی بیان داشت: هر سال با نزدیک شدن به فصل آغاز مدرسه و عید نوروز نشستی با واحدهای صنفی عرضه پوشاک و لباس برگزار می شود و به این فروشندگان مجوز رایگان شرکت در جشنواره فروش بهاره برای عرضه اجناس و کالاهایشان داده می شود.
این مسوول اظهار کرد: در این جشنواره به عرضه کنندگان پوشاک و سایر فروشندگان اجازه داده شده که اجناس خود را با ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف به شهروندان عرضه کنند.
«براساس قانون نظام صنفی حراج اجناس باید حداقل از ۱۵ درصد زیر قیمت خرید شروع شود اما از آنجا که در قانون سقفی برای بیشتر تخفیف تعیین نشده برخی فروشندگان سوء استفاده می کنند.»
**ساخت شهرک تولید صنفی در بندرعباس ضرورت دارد
نایب رییس اتاق اصناف مرکز هرمزگان، بر ضرورت ساخت شهرک تولید صنفی در بندرعباس تاکید کرد و گفت: دولت برای حمایت از تولید کنندگان داخلی و سهولت کار به تولید داخلی، باید زیرساخت های لازم را آماده کند و در اختیار تولید کنندگان قرار دهد.
محمد شاهی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت استان هرمزگان برای تولید در اصناف تولیدی، هنوز شهرک صنفی نداریم و برای ساخت این شهرک نیاز به حمایت دولت داریم.
وی بیان داشت: برای تحقق ساخت شهرک صنفی باید زیرساخت های آن مانند زمین، آب و برق آن تامین و در اختیار اتحادیه اصناف قرار گیرد تا اقدام به تولیدات داخلی کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک بندرعباس افزود: کاهش معضل ترافیک، جذب سرمایه گذار و گردشگر، رشد توسعه صنعت و اقتصاد هرمزگان، رفع آلودگی صوتی، زیباسازی شهر، حمایت از رشد و توسعه تولید و ارائه خدمات مطلوب تر به اصناف تولیدی از مزایای ساخت شهرک های صنفی است.
از آن جایی که یکی از مهم ترین مباحث حجاب و عفاف توجه به پوشش اسلامی- ایرانی است لذا می طلبد که طراحی و دوخت لباس با الگوی ایرانی و اسلامی به عنوان یک ضرورت در کشور و به تبع آن در استان ها از جمله هرمزگان مطرح شود.
بانوان هرمزگانی با توجه به هنر بالای خود می توانند از مدل های بومی و محلی طرح هایی را برای دوخت ارائه دهند که با این تنوع مدل ها علاوه بر این که نیازهای مادیشان برآورده می شود، در واقع می توانند به حفظ و تقویت فرهنگ دینی، ارج نهادن، تبیین و ترویج الگوهای بومی کمک کنند.
با بهره گیری از هنر همراه با رعایت مسائل ارزشی و دینی و رعایت شاخص های مشخص و قانونمند می توان پوشش اسلامی – ایرانی را به عنوان الگوی برتر برای بانوان کشورهای دیگر مطرح کرد.
۷۱۹۵/ ۶۰۴۸
گزارش از: رقیه غلامی زاده – خبرنگار مرکز هرمزگان
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

انتهای پیام /*


فرهنگی


مد و لباس


الگوی اسلامی ایرانی


هرمزگان