اخبار گردشگری

نوروز بیانگر انسان‌دوستی و صلح‌طلبی ایرانیان است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسینعلی قبادی روز یکشنبه در سومین نشست سالانه نوروز با عنوان میراث صلح، تنوع فرهنگی و فرهنگ مدارا با تشریح تاریخچه نوروز از گذشته تاکنون گفت: نوروز نزد ایرانیان به عنوان یک سرمایه ملی که نماد صلح و دوستی، همدلی، عشق و محبت محسوب می شود لذا در برخی جوامع امروز جهانی به دلیل بسیاری از بی توازنی ها، تنش های گوناگون و خشونت رایج است در چنین زمانی بیش از هر زمانی به نوروز نیاز داریم.
وی تاکید کرد: نوروز ما را به هم فکری، همدلی، هم اندیشی دعوت می کند و فایده دیگر آن این است که راه و روش چگونه دوست داشتن را به ما می آموزد. قبادی با بیان اینکه نوروز برای ایرانیان آینده ای درخشان را نوید می دهد، ادامه داد: ما امانتدار چندین هزار سال تمدنی هستیم که نوروز نمادی از آن به شمار می رود.
وی تاکید کرد: بر این باوریم ملتی که تمدن ندارد، مردم آن جامعه بدون اعتماد به یکدیگر زندگی می کنند.
سرپرست بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران در ادامه نوروز را نماد یک شکوه عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم با مانند گذشته شادی ها و شور و نشاط را تقسیم کنیم به طور یقین می توانیم آینده ای درخشان را رقم بزنیم.
قبادی نوروز را تقسیم عاطفه ها توصیف کرد و گفت: ملتی که عاطفه دارد می تواند بشردوست باشد، به انسانیت بیاندیشد و فرهنگ و اجتماع را به هم گره بزند از رو می گویند که انسان دوستی و فرهنگ بر سیاست مقدم است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: در موقعیت کنونی شرایط جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان و منطقه، نوروز یکی از برگ های برنده ما به شمار می رود.
وی به سابقه و جایگاه ایرانیان در جهان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ملت ما آنقدر سرمایه دوستی و عاطفه داشته که بتواند آن را با دیگران تقسیم کند.
سرپرست بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران اظهار داشت: امروز کشورهای مختلف به ویژه فارسی زبانان دارای فرهنگ و تمدن مشترک، آیین نوروز باستان را با حضور مقامات و ملتهای خود جشن و می گیرند و گرامی می دارند.
سومین نشست سالانه نوروز میراث صلح، تنوع فرهنگی و فرهنگ مدارا امروز، ۲۰ اسفندماه به میزبانی پژوهشگاه علوم و مطالعات فرهنگی برگزار و نهال صلح و دوستی با حضور جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در محوطه این پژوهشگاه کاشته شد.
فراهنگ: ۱۳۵۵**۱۰۵۵

انتهای پیام /*


فرهنگی


نوروز ۹۷


علوم انسانی


صلح