اخبار گردشگری

بهشتی: نوروز یک فرآیند است

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی در نشست پژوهشی ‘نوروز ؛ میراث صلح، تنوع فرهنگی و فرهنگ مدارا ‘ که در محل پژوهشگاه برگزار شد، اظهار کرد: آنچه به حوزه غیر ملموس میراث فرهنگی مربوط می شود عمر خیلی طولانی تری خواهد داشت.
به گفته او در حالیکه بسیاری از آثار ملموس مرده اند و در جریان زندگی امروز ما حضور پررنگی ندارند و به نحوی دیگر کارکردی نداشته و از زندگی ما خارج شده اند آثار ناملموس در قید حیات اند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر نوروز مظهر فرهنگی ایرانی است زمانیکه صحبت ازمدارا می کنیم این به معنای نگران کردن همدیگر نیست.
وی ادامه داد: مدارا یعنی حسن همجواری داشته باشیم و این معنا که کاری به کار همدیگر نداشته باشیم در فرهنگ ایرانی مفهومی ندارد بلکه باید حسن همجواری داشته باشیم.
بهشتی با تأکید بر این نکته که مدارا یعنی به همدیگر کار داشته باشیم و دلمان برای هم بتپد، اظهار کرد: مناسبات مسالمت آمیز داشته باشیم یعنی سلم و صلح اساس ارتباط ما باشد که در این صورت صلح معنای جدیدی می یابد و دیگر صلح رومی به معنای اینکه هر کسی با من است با او در صلح به سر می برم نیست بلکه صلح ایرانی می شود.

**منشا تنوع فرهنگی ایران همین سرزمین است
بهشتی با انتقاد از اینکه برخی می گویند تنوع فرهنگی در کانادا، امریکا ، استرالیا و … همانند ایران زیاد است تصریح کرد: در ایران اقوام مختلفی نظیر کرد،لر، مازندرانی و … زندگی می کنند که از ابتدا در این سرزمین می زیسته اند و نباید در این زمینه این دو موضوع را مترادف شمرد.
به گفته او ، تنوع فرهنگی در بسیاری از سرزمین های دیگر منشا برون سرزمینی دارد به نحوی که مهاجران و بیگانگان به سرزمینی وارد شده اند و به آنها گفته می شود که با زبان خوش مراعات همدیگر را بکنید و حقوق همدیگر را به رسمیت بشناسید و حس همجواری داشته باشید.
بهشتی تصریح کرد: این در حالی است که نمی توانیم این حرف را در ایران بزنیم زیرا که تنوع فرهنگی در ایران منشا برون سرزمینی ندارد و منشا آن همین سرزمین است ، اگر بیگانگانی هم با فرهنگ های مختلف به سرزمین ایران آمده اند بیشتر از سه نسل دوام نیاورده و از هاضمه این فرهنگ گذشته و ایرانی شده اند.
به گفته او، نمی توان تنوع فرهنگی در این سرزمین را با سرزمین های جوانی که تازه مهاجرین به آنها سفر می کنند مقایسه کرد و باید واژه مهاجرت را در کنار تنوع فرهنگی در اینها قرار داد در حالیکه این موضوع درمورد ایران صدق نمی کند.

**اندام واره بودن فرهنگ در ایران
بهشتی با بیان اینکه تنوع فرهنگی در ایران حکایت از اندام واره بودن فرهنگ در ایران دارد گفت : بر اساس اندام واره بودن تنوع فرهنگی در ایران، هر آیین و رسمی در این سرزمین که اتفاق می افتد بسته به منطقه ای که شکل می گیرد متفاوت است اما نوروز را در هر جای ایران می توانید به جای آورید زیرا که نوروز بودن در این آیین نمود دارد.
وی با بیان اینکه نوروز کم کم پدید می آید و حال ما را دگرگون می کند گفت : در اسفند ماه همه در اندیشه این هستند که کاری انجام دهند زیرا که بوی بهار به آنها می خورد و در وجودشان تأثیر می گذارد.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


نوروز ۹۷


سید محمد بهشتی