اخبار گردشگری

جلوه های هزار رنگ بهار زودرس در طبیعت سحرانگیز گچساران

به گزارش ایرنا، بهار کم کم از راه می رسد و در حالی که کوه های شهرهای سردسیری شمال استان کهگیلویه و بویراحمد پوشیده از برف است، رستاخیز دل انگیز طبیعت و آب و هوای دلپذیر بهاری ، جان دوباره ای به انسان های خسته از زندگی ماشینی شهرها در جای جای گچساران می دهد.
جاذبه های طبیعی شامل دشت ها، تپه ماهورها، دشت های پر از لاله های رنگارنگ،چشمه سارها، سواحل سدها، رودخانه و آبشارها در کنار مناطق تاریخی و بقاع متبرکه جلوه های کم نظیری را پیش روی مسافرانی قرار می دهد که منتظرند با دمیدن روح بهار تن خسته خود را پس از ماه ها جان تازه ای ببخشند.

* روستای مارین بهشت گمشده طبیعت گردی جنوب ایران
روستای مارین در شمال شهرستان گچساران با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و مردم شناسی پنجره‌ای رو به بهشت است.
این منطقه گردشگری به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده است.
بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستاست.
این بافت مسکونی بومی و منحصر به فرد سبب شده تا گردشگران روستای مارین را به نام ‘ماسوله جنوب’ ایران بشناسند.
اهمیت دیگر این روستا به دلیل آب فراوان و چشمه سارهایی است که تمام آب آشامیدنی و کشاورزی مورد نیاز مردم را تامین می‌کند.
وجود مردمی خونگرم که به گویش مارینی یکی از شاخه‌های لهجه لری صحبت می‌کنند، آواها و نواهای محلی و لباس‌های سنتی بانوان از جاذبه‌های گردشگری مردم شناسی این دیار است.

*آبشار کیوان جلوه‌ای بدیع از سخاوت طبیعت
آبشار بسیار زیبا و دیدنی کیوان در دهستان لیشتر از توابع گچساران جلوه‌ای بدیع از سخاوت طبیعت است.
این جاذبه گردشگری زیبا در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان گچساران و در نزدیکی پاسگاه استراحتگاهی برای پایان هفته و تعطیلات نوروزی است.

* سواحل سد کوثر
سد کوثر که برای تامین آب آشامیدنی ۲ میلیون نفر از مردم استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد ساخته شده است، این روزها به دلیل هوای مطلوب، طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه محلی برای اسکان گردشگران است.
امکان قایق سواری و ماهیگیری تکمیل کننده جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.
پرواز پرندگان بر پهنای آب‌های درخشان دریاچه سد کوثر یکی از زیبایی های خیره کننده آن است.
این سد از آب رودخانه خیر آباد از شاخه‌های شاه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آنها از رشته کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیلگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد.

* بارگاه بی بی حکیمه (س) قطب گردشگری مذهبی
حرم حضرت بی بی حکیمه در دل کوه‌های نفت خیز جنوب گچساران این روزها به دلیل آب و هوای مطبوع و بهاری پذیرای کاروان زیارتی سیاحتی ایرانی و کشورهای عربی است.
وجود چشمه‌های آب گرم و قرار گرفتن ساختمان حرم در دل کوه جاذبه‌های آن را دوچندان کرده است.
براساس گزارش ها این بانوی بزرگوار از دختران بلافصل حضرت امام موسی بن جعفر (ع) است که در زمان حکومت بنی عباس زندگی می‌کرده است.
حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در ۸۰ کیلومتری دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

* دشت‌های سرسبز
دشتک زیبای دیل؛ قلات گناوه و آبریگون از تفرجگاه‌های طبیعی جنوب کشور است.
این دشت ها با انبوهی از درختان بلوط، بادام، کلخنگ و بنه رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی است.
گستردن سفره‌های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط و علفزارهای یک دست در هوای مطبوع، رونق فروش غذاهای محلی چون آش دوغ، آش کارده و سوغات محلی چون روغن حیوانی، عسل، مغز بنه سفری به یاد ماندنی از طبیعت گردی است.

* بناهای تاریخی یادگار شکوه تمدن چند هزار ساله ایرانی
مجموعه تاریخی خیرآباد شامل سه پل و یک چهارطاقی است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است.
چهار طاقی خیرآباد و یک پل مربوط به دوره ساسانی و ۲ پل دیگر مربوط به دوره‌های اشکانی و اسلامی است.
این سازه‌ها در جاده ارجان که دروازه تجارت ایران از خلیج فارس به جاده ابریشم بود در دوره اردشیر ساسانی احداث شده است.
چهارطاقی در معماری به کالبدی با زمینه چهارگوش و پوشش گنبدی، متشکل از چهار پایه و یک طاق گنبدی بر روی آن، با چهار ورودی طاق دار گفته می‌شود.
این بنای تاریخی در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر دوگنبدان به سمت بهبهان در منطقه خیر آباد و در یک کیلومتری شمال روستای ده وه و در مسیر راه شاهی آن دوران در جانب چپ رودخانه خیرآباد قرار دارد.

* سوغات
خوراکی هایی مانند مغز بنه یا پسته وحشی، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی،شیره انگور،گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند آویشن، پونه، بن سرخ از مهمترین سوغاتی هایی است که گردشگران می توانند با خود به عنوان رهاورد ببرند.
دست بافته‌ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌ها و سبدهای حصیری از دیگر سوغاتی‌های این شهرستان است.

* آواها و نواها
صدای دلنشین لالایی زنان به گویش‌های لری و ترکی در مناطق روستایی و عشایری، نوای دلکش نی چوپان ها از جاذبه‌های مردم شناسی است که سفر به گچساران را منحصر به فرد می‌کند.
غذاهای سنتی و محلی مانند آش ماست، آش کارده، دم پخت گوشتی و دوغ‌های معطر به سبزی‌های خشک محلی از دیگر جاذبه‌های تکرار ناشدنی سفر به گچساران است.

* برنامه‌های رفاهی برای گردشگران
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: در تعطیلات نوروز امسال ۸۰ هزار بسته اقلام معرفی مناطق گردشگری این شهرستان شامل لوح فشرده، نقشه راهنما و کتابچه بین مهمانان نوروزی توزیع می شود.
هومن عنایی افزود: ۴۰ هزار کتابچه معرفی جاذبه های گردشگری و ۴۰ هزار عدد لوح فشرده و نقشه راهنما بین گردشگران تعطیلات نوروز امسال در گچساران توزیع می شود.
وی بیان کرد: با ورود هر یک گردشگر به شهرستان به طور آنلاین برنامه ای را دریافت می کند که تمام اطلاعات مورد نیاز به هر منطقه گردشگری این شهرستان نظیر موقعیت جغرافیایی و زیرساخت های موجود در آن تشریح شده است.
عنایی بیان کرد: برپایی نمایشگاه سوغات و هدایا در ورودی شهر دوگنبدان از برنامه های معرفی ظرفیت های گردشگری گچساران در تعطیلات نوروز امسال است.

* برنامه های فرهنگی گردشگری مذهبی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: طرح آرامش بهاری در پنج بقعه متبرکه شاخص این شهرستان اجرا می‌شود.
طرح نوروزی آرامش بهاری یک طرح ملی و بین‌المللی است که باوجود مبلغان چندزبانه مورد استقبال گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است.
طرح آرامش بهاری سال گذشته در سه هزار بقعه متبرکه کشور با چهار هزار تبلیغ کننده و ۱۰ هزار عامل اجرایی برگزار شد.
فرزین بهمنی افزود: طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه حضرت بی‌بی حکیمه خاتون (س)، امامزاده کاکا مبارک (ع)، امامزاده جعفر (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و امامزاده قطب الدین (ع) در گچساران اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: طرح آرامش بهاری از ۲۸ اسفند ماه امسال برای زائران و مسافران نوروزی در جوار بقاع متبرکه گچساران همراه با برنامه‌های فرهنگی آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۷ ادامه دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان گچساران، همچنین از اعزام ۱۱ روحانی کارشناس و مبلغ دینی به بقاع متبرکه شاخص این شهرستان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: برگزاری نماز جماعت و بازگو کردن احکام دین در دستور کار مبلغان اعزامی قرار دارد.
بهمنی آزاد ابراز داشت: گسترده شدن سفره هفت سین نوروزی، برپایی نمایشگاه محصولات فرهنگی و تبلیغ دینی، اسکان زائران، ایجاد فضای مناسب برای زائران، برگزاری نمایشگاه آرامش بهاری و مسابقات فرهنگی، پخش و توزیع بروشور امامزادگان و تأمین امنیت در بقاع متبرکه از فعالیت‌های ستاد نوروزی اداره اوقاف شهرستان در نوروز است.
معاون فرمانداری گچساران نیز گفت:برنامه ریزی برای تجهیز ۳۲۰ کلاس درس برای اسکان مسافران، پیش بینی اسکان اضطراری در سالن های ورزشی، اجرای طرح آرامش بهاری و سوگواره یاس نبوی در بقاع متبرکه شاخص از برنامه های مهم برای رفاه حال گردشگران در این شهرستان است.
مرتضی سجاد پور افزود: استقرار تیم های امداد و نجات ،چادرهای سلامت و چادرهای اسکان در مناطق گردشگرپذیر شاخص از برنامه ریزی های مهم انجام شده برای پذیرایی مطلوب از مهمانان نوروزی در گچساران است.
وی بیان کرد: نظافت محله های مسکونی شهر دوگنبدان در طول یک هفته توسط نیروهای خدمات شهری صورت می گیرد.
شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
۸۱۴۳/۶۱۱۰/۱۶۶۲

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی و گردشگری


طبیعت


گچساران