اخبار گردشگری

کتاب «سفالینه های زرین فام» منتشر شد

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این کتاب که به کوشش فاطمه علیمیرزایی گردآوری شده، هشت مقاله شامل ‘مبانی فیزیکوشیمیایی زرین فام’، ‘بررسی فن ساخت لعاب زرین فام براساس کتاب عرایس الجواهر و نفایس الاطایب’، ‘قدح زرین فام با نقش خاتون در مرکز ظرف’، ‘بررسی تجارب مرمت و نمایش محراب های زرین فام’ و ‘مروری بر مطالعات علمی انجام شده روی تزیینات زرین فام’ آورده شده است.
‘اندازه گیری ترکیبات عنصری رنگدانه، لعاب زمینه و بدنه کاشی های زرین فام کاشان متعلق به دوره ایلخانی با روش میکروسکوپی’، ‘بررسی کارایی دستگاه PXRF در مطالعه سفالینه های زرین فام’ و ‘مینای زرین فام ایران براساس مطالعه تطبیقی کتب تاریخی جواهر نامه نظامی و عرایس الجواهر و نفایس الاطائب’ از دیگر مقاله های این کتاب هستند.
در مقدمه کتاب ‘سفالینه های زرین فام’ به قلم کامران احمدی، رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و عضو شورای سیاستگذاری رویداد تخصصی حفاظت و معرفی سفالینه های زرین فام آمده است؛ رویداد تخصصی حفاظت و معرفی سفالینه های زرین فام که نخستین آن در بهمن ماه ۱۳۹۶ برگزار شد، در پی آن است با گسترش ارتباطات میان رشته ای در موضوع سفالینه ها و بهره گیری از دانش تخصصی پژوهشگران رشته های مختلف مرتبط، تاثیری مثبت بر روند حفاظت از سفالینه های تاریخی داشته و ضروت تداوم خود را در موضوعات و تکنیک های مختلف مرتبط با آثار سفالین به اثبات رساند.
در بخش دیگری از این مقدمه می خوانیم؛ در پی آنیم در فاصله زمانی نه چندان دور همایش تخصصی با موضوع زرین فام را در سطح بین المللی برگزار کنیم تا بتوانیم دانش و اطلاعات خود را در این موضوع به اشتراک بگذاریم.
در این مقدمه همچنین آمده است؛ لذا انتقال تجربیات علمی جدید کارشناسان و محققین حفاظت و سایر علوم مرتبط به یکدیگر بیش از پیش ضرورت خود را نمایان می سازد. امید است این نخستین رویداد حفاظت و معرفی سفالینه های زرین فام تعداد پرشماری از پژوهشگران را گرد هم آورد و در رویداد های بعدی شاهد حضور جمع کثیری از محققین این حوزه باشیم.
نشست تخصصی معرفی و حفاظت در بهمن ماه سال جاری در موزه آبگینه و سفالینه ایران با تلاش پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و موزه آبگینه و سفالینه های ایران برگزار شد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** ۱۰۷۱

انتهای پیام /*


فرهنگی


سفالینه ها


زرین فام