اخبار گردشگری

آبشار افرینه پلدختر ظرفیت بکر گردشگری

به گزارش ایرنا ، این آبشار به واسطه زیبایی خاصی که دارد هر ساله به ویژه در فصول بهار و تابستان پذیرای گردشگران و مسافران زیادی است که گوشه ای از اوقات خود را به تماشای این آبشار زیبا سپری می کنند.
این آبشار شگفت انگیز یکی از پر آبترین آبشارهای کشور در ۳۸ کیلومتری شمال شهر پلدختر قرار دارد که با جاذبه های دیدنی و جلوه ای زیبا ازظرفیت بالایی برای رونق گردشگری و ایجاد فرصت های شغلی در این شهرستان برخوردار است.
این آبشار زیبا و دلنواز از جمله زیبایی های طبیعت ایران در شهرستان پلدختر است که در ایام گرم سال به ویژه تعطیلات نوروز شاهد حضور گردشگرانی از اقصی نقاط استان و کشور است.
یکی از اهالی روستای افرینه به ایرنا گفت: از آنجا که این آبشار زیبا در کنار جاده قرار گرفته و به راحتی قابل دسترسی و همچنین در ۱۰۰ متری پل تاریخی افرینه واقع شده می تواند گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب گردشگران و مسافران نوروزی باشد.
سجاد نظری افزود: با توجه به این که روستای افرینه در منطقه گرمسیری واقع شده و دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم می باشد اما وجود آبشار در کنار این روستا ، هوای آن را در تابستان معتدل و منحصر به فرد می سازد.
یکی از پژوهشگران حوزه گردشگری نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از نیازهای گردشگران وجود زیرساخت هایی مانند راه و جاده دسترسی و طبیعت بکر و دیدنی است که این آبشار با موقعیت استراتژیک خود و قرار گرفتن در کنار جاده ترانزیتی این ظرفیت را دارا است.
کیومرث امیری افزود: گردشگران برای اقامت نیاز به امکانات و زیرساخت های رفاهی مانند نمازخانه ، پلکان وسکوهای تفریحی هستند که لازم است مسئولان در جهت توسعه صنعت گردشگری به این موضوع در حاشیه آبشار توجه ویژه داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که این آبشار علاوه بر جلوه خاص و طبیعت زیبایی که دارد در کنار آثار تاریخی مانند پل واقع شده می توان با معرفی این آثار تاریخی و فرهنگی به بازدیدکنندگان زمینه توسعه گردشگری در پلدختر را فراهم ساخت.
این پژوهشگرحوزه گردشگری اظهار کرد: احداث زیرساخت ها جهت ارتقا جذب گردشگر و امکانات رفاهی مشارکت بخش خصوصی را می طلبد.
دهیار افرینه نیزدر گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آبشار زیبای مرکز دهستان افرینه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان پلدختربه ویژه در ایام تعطیلات تابستان و نوروز و همچنین روزهای دیگر سال است که پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری می باشد.
علی سلطانپور افزود: علی رغم پیگیری های این دهیاری و بخشداری معمولان در خصوص مرمت پل تاریخی روستای افرینه در جوار آبشار و تاکید اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان و استان بر مرمت این پل ، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.
دهیار افرینه گفت: این بی توجهی موجب بروز مشکلاتی برای مسافران ،گردشگران و خود مردم روستا شده و هم اکنون با توجه به در پیش بودن ایام نوروز انتظار می رود مسوولان قبل از شر وع تعطیلات نسبت به رفع مشکلات پل تاریخی اقدام کنند.
وی افزود: از آنجایی که مرکز دهستان افرینه به عنوان یکی ازروستاهای پرجمعیت شهرستان از لحاظ موقعیت جغرافیایی از یک طرف به کوه و از طرف دیگر به رودخانه و جاده سراسری منتهی می شود به علت کمبود فضای مسکونی و توسعه باغات در اطراف روستا اجرای برخی از برنامه های اصلاحی در کالبد روستا با مشکلاتی روبرو شده است.
سلطانپور خاطرنشان کرد: اما با توجه به وجود جاذبه گردشگری آبشار درروستا و انتخاب آبشار به عنوان نقطه گردشگری در سال های اخیر توسط دهیاری و همکاری ادارات ذی ربط بسترسازی های مناسبی در محدوده آبشار انجام شده و یا در حال انجام است.
وی افزود: تاکنون ازسوی دهیاری و بخشداری معمولان بیش از چهارملیارد ریال جهت احداث دیوار گردشگری، ۱۵ میلیارد ریال دیوار وسط دو پل توسط اداره راهداری و مبلغ ۶۰۰ ملیون ریال جهت احداث ۶ چشمه سرویس بهداشتی توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری هزینه شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری پلدختر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این اداره در سال ۹۶ با اختصاص اعتباری معادل ۷۰۰ میلیون ریال برای نخستین بار توجه ویژه ای به آبشار افرینه داشته است.
علی عزیزی افزود: در این ارتباط ۶ چشمه سرویس بهداشتی در آبشار افرینه ساخته شده و برای نگهداری و استفاده مسافران در ایام نوروز امسال تحویل دهیاری روستای افرینه شد.
وی تصریح کرد:با پیگیری های انجام شده در شورای برنامه ریزی شهرستان پلدختر برای مرمت پل تاریخی افرینه متعلق به دوره اول پهلوی که بر اثر سیل در سال ۹۴ بخشی از آن نشست کرده نیز مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال پیشنهاد شده که ۳۰۰ میلیون ریال آن به صورت اوراق مشارکت تخصیص یافته است.
به گفته وی جهت آغاز به کار مرمت پل تاریخی افرینه طی تماسی با معاونت صنایع دستی استان قول مساعد داده شده که تا قبل از پایان سال ۹۶ قرارداد پروژه با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز شود.
شهرستان پلدختر در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است .
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
۷۲۷۲/۶۰۶۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


آبشار افرینه


مسافران نوروزی


پلدختر


ظرفیت گردشگری