اخبار گردشگری

شهر جهانی سفال، نگین انگشتری همدان در رویداد ۲۰۱۸

به گزارش ایرنا لالجین، شهری است که مردمان آن با سرانگشتان هنر، خاک و آب را در هم می آمیزند و با کیمیاگری، جلوه هایی زیبا می آفرییند که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
شهری که بوی خاک رس پیچیده در کوچه پس کوچه هایش، جانی تازه به هر رهگذر می بخشد ، صدای چرخش چرخ های سفالگری اش در گوش جان، نوایی زیبا می سراید، نقش و رنگ های شاد روی سفالینه هایش، چشم دل می نوازد و صیقل لعاب آن، آیینه دل صفا می دهد .
شهری که مردمانش هنرمندند و ۸۰ درصد از جمعیت آن دست بر یک آتش داشته و به پیشه سفالگری، سرامیک کاری و شغل های وابسته آن مشغولند، برخی مواد اولیه سفالگری را آماده می سازند، برخی بر روی سفالینه ها، نقش و طرح می زنند، برخی بسته بندی سفال را بر عهده دارند و عده ای به خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند.
از سفال و سفالگری که سخن به میان می ‌آید این شهر ۱۷ هزار نفری با سفالینه های خوش نقش و نگارش در ذهن تداعی می شود و خاطر هر هنردوستی را به کوچه هایی می کشاند که در محاصره کارگاه های سفال گری قرار گرفته اند چنان که گویی در جای جای این شهر رد پای سفال مشهود است.
لالجین که در شهرستان بهار و ۲۴ کیلومتری شهر همدان واقع است به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری استان همدان و مرکز سفال و سرامیک خاورمیانه شناخته شده است، شهری که قدمت سفالگری در آن بر اساس مستندات موجود به بیش از ۷۰۰ سال می ‌رسد و امروزه نه فقط پایتخت سفال ایران که به عنوان شهر جهانی سفال از آن یاد می شود.
امروزه سفر به لالجین و گشت و گذار در کارگاه های سفالگری و خرید از فروشگاه های سفال و سرامیک این شهر به یکی از مهمترین قسمت های سفر گردشگران به همدان محسوب می شود و کمتر مسافری را می توان یافت که به همدان سفر کرده باشد اما پایش به لالجین نرسیده باشد.
لالجین با مردمانی هنرمند، پر جنب ‌و جوش و فعال که سفالگری را با زندگی خود عجین کرده و کارگاه و خانه را در کنار هم قرار داده اند امروزه توانایی تولید هر گونه سفالی را دارد و نیازهای متنوع مشتریان را به زیباترین شکل به بازار عرضه و محصولات خود را علاوه بر شهرهای دور و نزدیک ایران به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می کند.
اگرچه در ۲ سال اخیر با انتخاب این شهر به‌ عنوان شهر جهانی سفال، در معرفی استان همدان به گردشگران داخلی و خارجی نقشی اثربخش ایفا کرده است اما حالا که استان همدان در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده و قرار است میزبان وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی و بیش از ۵۰۰ عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری باشد لالجین می تواند بیش از گذشته وجهه گردشگری همدان را در نظر جهانیان زیبا جلوه دهد.
** لالجین، نوزدهمین شهر جهانی
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان، لالجین نوزدهمین شهر جهانی است که ۷۰۰ سال سابقه اشتغال به سفال دارد و با این قدمت و تلاش و حمایت هنرمندان و رسانه‌ ها جهانی شد.
علی مالمیر با بیان اینکه جهانی شدن لالجین در جذب گردشگر به این استان بسیار اثرگذار است افزود: لالجین با بافت قدیمی و کارگاه‌ های قدیمی سفال گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند که مزیتی برای استان همدان است.
مالمیر اظهار کرد: جهانی شدن شهر لالجین نشان دهنده ظرفیت بالای استان همدان در زمینه صنایع دستی و پشتیبانی و سیاستگذاری درست دولت تدبیر وامید در حمایت از تولید است.
وی با بیان اینکه ثبت جهانی لالجین، برندی ارزشمند است که به خوبی می توان از آن در صادرات سفال لالجین استفاده کرد گفت: تدوین استاندارد رشته سفال و مساعدت برای شرکت هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه های خارج از کشور از دیگر دستاورهای استان همدان در حوزه صنایع دستی است.
** افزایش تعداد شاغلان حوزه صنایع دستی در دولت یازدهم
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با بیان اینکه در زمینه صادرات صنایع دستی در دولت یازدهم گام های رو به رشدی برداشته شد گفت: در سال ۹۲ تعداد ۳۳ هزار و ۳۷۰ نفر در استان همدان در حوزه صنایع دستی در ۲۰ هزار و ۷۲۰ کارگاه مشغول به فعالیت بودند که این رقم در پایان دولت یازدهم به فعالیت ۳۵ هزار شاغل در ۲۲ هزار کارگاه رسیده است.
** بیش از ۱۵۰ رشته صنایع دستی در استان همدان فعال است
مالمیر با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ رشته صنایع دستی در استان همدان فعال و هم اکنون لالجین در رشته سفال، مرجع جهانی است ادامه داد: وجود شهر لالجین به عنوان شهر جهانی سفال ، شهرستان های ملایر و تویسرکان به عنوان قطب های بزرگ منبت کشور و فعالیت ۶ درصد از کل جمعیت شاغل استان در حوزه صنایع دستی از ویژگی های منحصر به فرد این استان در حوزه صنایع دستی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان بیان اینکه با جهانی شدن لالجین وظیفه مسئولان و مردم در قبال نام جهانی لالجین چند برابر شده است گفت: مهمترین دستاورد این رویداد اعتماد به نفس و مطالبه گرشدن مردم است و عنوان شهر جهانی بهانه ای برای شروع کارهای بزرگتر که امیدواریم متولیان ، شهروندان و هنرمندان لالجینی از رویدادهای ۲۰۱۸ همدان هم به بهترین نحو استفاده کنند.
وی با بیان اینکه باید شهر جهانی سفال را فرصتی مغتنم برای شناخته شدن این شهر در رویداد همدان ۲۰۱۸ دانست و گفت: باید همدان و ظرفیت ‌های گردشگری این استان را با بهره‌ مندی از تمام امکانات به دنیا معرفی کرد.
وی با تاکید بر اینکه باید برنامه هایی برای افزایش ماندگاری گردشگر در لالجین لحاظ شود افزود: با توجه به اهمیت لالجین در گردشگری استان باید یکی از رویدادها بنا به پیشنهاد لالجینی ها ، در لالجین برگزار شود.
مالمیر اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی لالجین و نزدیکی آن به غارعلیصدر و شهرهمدان چنانچه رویداد مناسبی طرح ریزی شود می تواند دستاوردهای خوبی برای لالجین داشته باشد و با توجه به ظرفیت های خوب لالجین باید یک رویداد ثابت و تقویم دار دائمی برای لالجین لحاظ شود.
** نمایشگاه بین المللی صنایع دستی، سهم لالجین از رویداد همدان ۲۰۱۸
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز گفت: رویداد ۲۰۱۸ ظرفیت بسیار ارزشمندی برای همدان است و در این راستا نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در لالجین برپا می شود.
علیرضا قاسمی در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجا که شهر لالجین شهر جهانی سفال است تلاش شد در راستای رویداد همدان ۲۰۱۸ از این ظرفیت استفاده شود و درخواست برپایی یک نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در سال ۲۰۱۸ در لالجین به شورای جهانی صنایع دستی ارسال شد .
وی با بیان اینکه شورای جهانی صنایع دستی با این پیشنهاد موافقت کرده است گفت:این برای اولین بار است که چنین نمایشگاهی در این سطح در لالجین برپا می شود.
وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ نمایشگاه صنایع دستی با حضور کشورهای دارای شهرهای جهانی صنایع دستی به خصوص کشورهای آسیایی برگزار می شود و امید است این نمایشگاه رهاورد مطلوبی برای همدان داشته باشد.
وی اظهار کرد:مقدمات کار در حال انجام است تا این نمایشگاه به بهترین شکل ممکن در شهر جهانی سفال برپا شود و نمایشگاهی در خور و شایسته همدان ۲۰۱۸ باشد.
** فعالیت یک هزار کارگاه سفال و سرامیک با حدود چهار هزار نفر نیروی کار در لالجین
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تاکید کرد: یک هزار کارگاه سفال و سرامیک در شهر لالجین فعال است که حدود چهار هزار نفر در این کارگاه ها اشتغال به کار دارند.
قاسمی گفت: با همکاری نهادها در خصوص گازکشی به کارگاه ها فعالیت خوبی انجام پذیرفته است و به منظور تشویق فعالیت ها و کارگاه داران تسهیلاتی در حال پرداخت به واحدهای تولیدی است که امیدواریم کارگاه داران و اعضا صنایع دستی بتوانند از این موقعیت استفاده کنند .
** پیشنهاد خواهرخواندگی لالجین و شهر سفال ایزنیک ترکیه در رویداد ۲۰۱۸
شهردار شهر جهانی لالجین نیز با اشاره به آمادگی شهرداری لالجین برای همکاری با برنامه های رویدادهای ۲۰۱۸ ابراز امیدواری کرد: در برنامه های شهرداری لالجین برای رویدادهای ۲۰۱۸ ، استان نیز نگاه وی‍ژه ای به شهر جهانی داشته باشد .
حمید محبی افزود: همزمان با رویداد ۲۰۱۸ همدان، به دنبال پیشنهاد خواهرخواندگی لالجین و شهر سفال ایزنیک ترکیه بوده و در سال آینده برنامه های خوبی برای لالجین تدارک دیده ایم.
وی ادامه داد: با اعلام یک فراخوان استانی، برای طراحی المانهای شهری درخواست مشارکت داده ایم و سعی می شود کار تبلیغاتی خوبی درایام نوروز برای این شهر داشته باشیم.
** رویداد همدان ۲۰۱۸، فرصتی برای تحول و معرفی لالجین
استاندار همدان نیز در این خصوص گفت: در سال ۲۰۱۸، ۲ اجلاس بزرگ گردشگری در همدان برگزار می شود که فرصتی برای تحول و معرفی لالجین شهر جهانی سفال است.
محمد ناصر نیکبخت با بیان اینکه شورای این شهر باید در شان شهر جهانی لالجین عمل کند و توسعه یافته باشد افزود: لالجین دیگر یک شهر معمولی نیست و هم اکنون جایگاه آن بسیار بالا رفته و شهری جهانی شده است.
وی با تاکید بر اینکه تا آبان ماه سال ۹۷، لالجین باید بهترین شرایط گردشگری را داشته باشد اظهار کرد: برای خدمت به مردم باید از همه فرصتها و ظرفیتها استفاده کرد و همراهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در پیگیری امور بسیار موثر و لازم است که در استان به خوبی این همراهی وجود دارد.
نیکبخت با بیان اینکه توسعه شهر جهانی لالجین نیاز به حمایت همه جانبه دارد افزود: سفال لالجین در دنیا حرف برای گفتن دارد و این شهر جهانی باید تغییر کند و زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند.
وی تاکید کرد: در هماهنگی با صنایع و ارگانهای مربوطه کاری کنید که لالجین هم سفال داشته باشد و هم سفال عرضه کند و سفال خارجی در شهر نباشد.
نیکبخت خاطرنشان کرد: عنوان شهر جهانی سفال برای شهر لالجین، شهر مبل و منبت برای ملایر، نشان جغرافیایی مبل و منبت برای تویسرکان و پایتخت گردشگری آسیا برای همدان و پذیرش میزبانی اجلاس دوره‌ ای سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ از مهمترین اقدامات استان برای معرفی همدان به جهانیان است.
وی ابراز امیدواری کرد:همدان با این روند، به شایستگی به جهانیان معرفی شده و با قرار گرفتن در مقصد گردشگری، میزبان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان باشد.
۱۱۸۱/ ۲۰۸۷
گزارشگر:الهام تدین

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


لالجین


همدان ۲۰۱۸