اخبار گردشگری

یک مقام آثار ملی بوسنی:آثار هنری ایران هر بیننده را شگفت زده می کند

‘میرا مولالیچ’ که حدود سی سال در حوزه مرمت و نگهداری آثار باستانی سابقه دارد و به مدت ۱۳ سال رئیس کمیسیون میراث و آثار ملی بوسنی و هرزگوین بوده، اکنون به عنوان دستیار ویژه این کمیسیون در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد سفر به ایران گفت: همواره آرزوی بازدید از ایران داشتم و در دسامبر سال ۲۰۱۷ فرصت شرکت در یک کنفرانس بین المللی در اصفهان نصیب من شد وباتوجه به پذیریش مقاله ام به هفتمین کنفرانس توسعه پایدار و عمران شهری ایران در شهر اصفهان دعوت شدم.
مولالیچ که از شخصیت های شناخته شده حوزه مرمت و نگهداری آثار ملی بوسنی است و بیش از یک دهه مدیریت کمیسیون میراث و آثار ملی بوسنی و هرزگوین را برعهده داشته با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو به دعوت هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری که در ایران برگزار گردید به اصفهان سفر کرد.
وی که هماهنگ کننده پروژه شورای اروپا و کمیسیون اروپا تحت عنوان ‘مرمت میراث اروپای جنوب شرقی’ برای بوسنی و هرزگوین فعالیت داشته باتاکید به زیبایی های شهر اصفهان گفت: نظر به نوع حرفه و علاقه ام به میراث فرهنگی، تحت تاثیر عمیق میراث فرهنگی غنی اصفهان که برخی از آثار آن از جمله میدان نقش جهان و مجموعه مسجد جامع جزئی از میراث جهانی و تحت حفاظت کنوانسیون حمایت از میراث جهانی سازمان یونسکو مصوب سال ۱۹۷۲ است، قرار گرفتم.
مولالیچ افزود: شهر اصفهان در برگیرنده ارزش های بی نظیر فرهنگی، هنری و زیبایی بر آمده از دستاوردهای معماری قرن چهاردهم است که در هیچ جای دیگر نمونه آن وجود ندارد.
شخصیت فرهنگی بوسنی اضافه کرد: پل های تاریخی چون پل خواجو، سی و سه پل و پل شهرستان به عنوان قدیمی ترین پل ها بر روی زاینده رود دارای سبک برجسته معماری با طاق های زیاد در دو طبقه هستند که هر بیننده ای را شگفت زده می سازد.
وی بااشاره به صنایع دستی اصفهان گفت: محصولات صنعتی ساخته شده به سبک های خاص هنری چون فرش وپارچه های ایرانی،اشیاء سرامیک و فلزی، جواهرات و دیگر محصولات زینتی در بازارهای اصفهان عرضه می شود و ساخت اشیاء و صنایع سنتی نیز در برخی از مغازه ها در حال انجام است که هر گردشگری را جذب خود می کند.
دستیار ویژه سازمان میراث و آثار ملی بوسنی افزود: غذاهای ایرانی خیلی معروف هستند و اصفهان مانند سایر استان های ایران دارای تنوع غذایی زیاد و رستوران های سنتی می باشد که از فضای ویژه و لذت بخشی برخوردار است.
وی با اظهار تاسف از خشک شدن رودخانه زاینده رود گفت: اصفهان هر چند که با عواقب تغییرات آب و هوایی خصوصا خشکسالی مواجه است، اما سرشار از پارک و باغچه و شهری بسیار تمیز و آراسته است و ای کاش رودخانه زاینده رود بار دیگر پر آب شود.
وی با اشاره به امنیت بالای شهر برای گردشگران خارجی اضافه کرد: در سفری که داشتم ایران و اصفهان را شهری امن دیدم و من شب ها در شهر قدم می زدم و باید بگویم که مردم صمیمی و مهمان نواز اصفهان نیز بخشی از جاذبه های ویژه اصفهان هستند.
مولالیچ گفت: در این سفر متوجه شدم که اصفهان علاوه بر انرژی فرهنگی و هنری و سنتی، دارای انرژی شهری مدرن با شلوغی ترافیک و مراکز تجاری و اقتصادی و هتل ها هم هست، ولی ارزش تلاقی شباهت ها و تضادها، تجربه توسعه شهری و خود جوشی کاملی را در ذات اصفهان قرار داده است که نمونه آن منظره تاریخی در عین زنده دلی ممتاز شهری است و از این رو باید از اصفهان بازدید کرد تا بتوان زیبایی ها و ارزش های آن را درک کرد.
کارشناس رسمی شورای اروپا بااشاره به ویژگی های ممتاز مسجد جامع اصفهان گفت:مسجد جامع که درمرکز تاریخی اصفهان قراردارددر فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده و نمونه ممتاز تکامل معماری مساجد اسلامی است.
رئیس سابق کمیسیون میراث و آثار ملی بوسنی وهرزگوین با اشاره به تنوع فرهنگی بی نظیر در اصفهان گفت: کلیسای وانک در منطقه مسیحی نشین جلفای اصفهان و نقاشی های بی نظیر در این کلیسا از زندگی عیسی مسیح بر روی نمای داخلی دیوارها و رنگ طلایی بکاررفته در آنها هر بیننده ای را حیرت زده می سازد.
وی اضافه کرد: ایران کشوری با ارزش های منحصر به فرد فرهنگی، هنری و تاریخی و سنن بی نظیری است و تعارف و ادب ایرانی که احترام به بزرگترها و زنان، سخنان مودبانه و مهمان نوازی در برابر گردشگران می شود از ویژگی های بسیار مهم فرهنگ رفتار مردم ایران است.
مسئول مدیریت آثار و میراث فرهنگی بوسنی در یونسکو افزود:مردم ایران مهربان، مهمان نواز، تحصیل کرده و آماده گفت و گو با گردشگران خارجی هستند و تکثر رسوم و سنن، زبان، اساطیر غنی، ارتباط با آیین های مختلف چون اسلام و مسیحیت و زرتشت، معماری غنی، شعر و ادبیات فارسی از ویژگی های ایرانیان است.
وی اضافه کرد: برخی از بزرگان علمی و هنری جهان ایرانی هستند و آنها از جمله عبارت هستند از شاعرانی چون مولانا رومی، سعدی و حافظ، فیلسوف و دانشمند ابن سینا، معمار اصفهانی و غیره. هنر شامل نقاشی، فرش بافی، سفالگری، فلز تراشی، خوش نویسی، معماری و غیره است.
رئیس سابق کمیسیون میراث و آثار ملی بوسنی و هرزگوین گفت: حضور در کنفرانس مذکور که به عنوان مهمترین گردهمایی سالیانه دانشمندان، پژوهشگران ومتخصصان باموضوع توسعه پایدار درسطح ایران وخارج از ایران فرصتی بود تا مقاله پژوهشی خود و میراث فرهنگی بوسنی و هرزگوین را معرفی و با همکاران خود در ایران و سایر میهمانان خارجی تبادل تجربه و دانش کنم.
مولالیچ در پایان افزود: می خواهم از سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو که برای هماهنگی این سفر تلاش و از آن حمایت کردند تشکر کنم، همچنین از برگزار کنند گان همایش یعنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ایران، شهرداری اصفهان و موسسه آموزش عالی دانش پژوهان برای برگزاری این کنفرانس سپاسگذارم.
اروپام**۴۳۶**۱۵۹۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


آثار فرهنگی و هنری


امنیت شهری


ایران