اخبار گردشگری

سفالگر اهل استهبان: نخستین جایزه ام، دوچرخه بود

اسدالله برکت می گوید: این نخستین جایزه که بابت حرفه خود دریافت کردم،دوچرخه ای بود که بیش از ۴۰ سال قبل از سوی متولیان وقت صنایع دستی به من هدیه داده شد.
او این را هم گفت:نزدیک به ۴۰ سال است که هر روز کارم را باعشق آغاز می کنم و از افتخاراتم تربیت بیش از ۱۰استادکار ماهر در رشته سفالگری است.
این هنرمند شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:‌هنرمندانی که این حرفه را از من آموخته اند اکثرشان تحصیل کرده بودند.
اسدالله برکت هر چند معتقد به رحجان تجربه در مقابل دانش است اما می گوید:تلفیق توامان تجربه و علم می تواند زمینه ساز خلق آثار ماندگار در همه حوزه ها از جمله صنایع دستی و سفال شود، امروز نیز آماده ام تجربیاتم را در اختیار جوانان علاقه مند و با دانش قرار دهم.
این هنرمند با سابقه استهبانی بر ضرورت آشنایی نسل جوان به هنرهای اصیل ایرانی از جمله سفال گیری تاکید دارد و معتقد است: هر خانواده ایرانی می تواند با داشتن یک اثر نفیس هنری از جمله یک قطعه سفال در منزل خود علاوه بر آنکه اصالت کهن خود را به یاد می آورد، فرزندانش را نیز با این هنر اصیل آشنا خواهد کرد.
اسدالله برکت متولد ۱۳۴۰ در استهبان فرزند استاد با سابقه سفال و سرامیک محمد باقر برکت است و آن گونه که می گوید اسدالله نام پدربزرگش بوده که او نیز ۱۱۴ سال از عمر ۱۲۰ ساله اش را در حوزه سفال گری گذرانده است.
به این ترتیب هنرسفالگری شغل چند صد ساله این خانواده استهبانی محسوب می شود.
او اخیرا به همراه پدرش در چهارمین جشنواره سراسری همای هنر با محوریت تجلیل پیشکسوتان صنایع دستی در تهران، تقدیر شد.
سفالگری از دیدگاه این سفالگر استهبانی تلفیقی از معماری، مهندسی، خاک شناسی، رنگرزی و مهم تر از همه عشق ناب است و این باعث شده که معتقد باشد و بگوید هیچ گاه از این حرفه خسته نمی شوم.
اسدالله برکت گفت:در دهه ۶۰ و ۷۰ مجبور شدم بدلیل گذراندان زندگی حرفه های دیگری را دنبال کنم اما هیچ از این کارها از لحاظ روحی مرا اقناع نمی کرد و امروز خرسندم شرایطی پیش آمده که تمام وقتم به سفال گری می گذرد.
این هنرمند استهبانی گفت:امروز هر چند می توانم در بسیاری از حرفه های دیگر صاحب درآمد بسیار بالا باشم اما ترجیح می دهم شغل آبا و اجدادی ام را دنبال کنم چرا که سفالگری عشق حقیقی من است.
برکت گفت:سفالگران درگذشته مجبوربودند برای تهیه ابزار کار خود از آسیاب های عمومی استفاده کنند اما من و پدرم با ابتکاری که در بیش از ۴ دهه قبل به خرج دادیم موفق به ساخت آسیاب برقی تهیه پودرسنگ و پودر شیشه شدیم که در نوع خود در کشور منحصر به فرد است.
وی از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استهبان به دلیل حمایت شان سپاسگزاری کرد.
این هنرمند با سابقه سفال و سرامیک معتقد است: اراده، پشتکار و ایمان رمز موفقیت در زندگی است.
استهبان در ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز است.
خبرنگار:‌روح الله سعادتمند نژاد ** تنظیم و انتشار:‌غلامرضا مالک زاده
۱۸۷۶

انتهای پیام /*


فرهنگی


سفالگری


میراث فرهنگی


استهبان