اخبار گردشگری

جشنواره گل نرگس و باغ‌گشت در شهر سمنان برگزار شد

به گزارش ایرنا، چهارمین جشنواره گل نرگس و آیین باغ‌گشت در شهر سمنان با هدف معرفی هرچه بیشتر گل نرگس و آشنایی شهروندان و با روش های سنتی پرورش این گل بومی سمنان، به عنوان میراثی آیینی، مردمی و بومی، در چهارمین سال متوالی در سمنان برگزار شد.
در این جشنواره با مشارکت انجمن های فعال در حوزه میراث فرهنگی، غرفه هایی برای فروش پیاز و گل نرگس به همراه آموزش روش های پرورش این گیاه، معرفی غذاهای بومی، معرفی و فروش صنایع دستی، برپا شد.
شهروندان حاضر در این جشنواره همچنین در آیین باغ‌گشت در شهر سمنان نیز حضور یافتند و ابتدا مسیر امامزاده پیرعلمداران، مجتمع باغ سبز، کوچه سید، امامزاده سید اسد و دژ چرمنه و سپس در مسیر دیگری از امامزاده علویان و اشرف، استخر کدیور و آب‌پخش‌کن، پیاده‌روی کردند و با جاذبه‌های طبیعی و بافت قدیمی و معماری کهن شهر سمنان آشنا شدند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان درباره جشنواره گل نرگس سمنان گفت: این جشنواره با هدف بازگردادن گل نرگس به چرخه فرهنگی شهر سمنان برگزار شده است.
حمیدرضا دوست محمدی افزود: هم اکنون در باغ های شهر سمنان به صورت پراکنده گل نرگس کاشته می شود که قصد داریم با همکاری تخصصی بخش کشاورزی و با مشارکت کشاورزان، کشت گل نرگس سمنان به صورت ویژه با فعالیت انجمن ها توسعه یابد تا به مراکز عرضه گل تهران به نام سمنان قابل عرضه شود.
وی اضافه کرد: گل نرگس سمنان به دلیل پرورش در منطقه خشک سمنان، دارای رنگ و بوی ویژه ای است و در این شاخصه از گل نرگس شیراز که در کشور شهره است برتری دارد.
دوست محمدی با اشاره به اینکه از نظر خواص درمانی نیز باید تلاش کنیم تا پرشکان به تحقیق و پژوهش علمی بر روی گل نرگس سمنان بپردازند تا خواص درمانی و پزشکی این گیاه نیز بیشتر شناخته شود، گفت: متخصصین با گرفتن مشتقات از گل نرگس سمنان می توانند به تقویت چرخه اقتصادی تولید گل نرگس کمک کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره گل نرگس سمنان، گفت: برنامه امروز علاوه بر معرفی محصولات بومی، دو کارگاه ترویج گل نرگس با آموزش روش‌های پرورش پیاز گل نرگس به ویژه در گلدان های سفالی تاریخی که مختص سمنان نیز داشت تا این شکل پرورش گل نرگس بین مردم ترویج یابد، تا زینت بخش سفره های هفت سین خانواده ها باشد و با ورود هر چه بیشتر به درون جامعه، بتوان این گیاه و رسم پرورش آن را به کشور معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه غذاهای محلی مانند سبزی پلو و آش محلی به همراه نان و صنایع دستی محلی در این جشنواره ارایه شد، بیان کرد: پیاده روی در کوچه باغ های سمنان به منظور معرفی جاذبه های گردشگری از امامزاده پیرعلمدار تا امامزاده سید اسد و دژ چرمنه و سپس از این مکان تا منطقه آب پخش کن در آیینی به نام باغ‌گشت در شهر نیز برگزار شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان تاکید کرد: تلاش می شود پیاده روی در منطقه های بومی و به ویژه باغ های سمنان در برنامه های آینده با کمک انجمن ها تداوم یابد تا تبلیغی برای جذب تورهای گردشگری خارج از استان باشد ، در قالب این برنامه هم به سلامت مردم کمک می شود و هم ارزش های فرهنگی و تاریخی بافت قدیمی و معماری کهن حفظ و به شهروندان معرفی می شود.
سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان نیز با اشاره به برگزاری نخستین باغ گشت در شهر همزمان با چهارمین جشنواره گل نرگس در سمنان، گفت: گل نرگس سمنان از جاذبه‌های ویژه این شهر است و برگزاری جشنواره گل نرگس سمنان می تواند یک برند گردشگری برجسته برای شهر اخلاق داشته باشد و باید از این فرصت برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری استفاده کرد.
عباس بابایی، ویژگی‌های گل نرگس سمنان را عطر و بوی متفاوت آن نسبت به گل نرگس سایر مناطق کشور عنوان کرد و بیان کرد: شهرداری سمنان شناساندن هر چه بیشتر جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر را از وظایف خود می داند و بر همین مبنا، پیاده روی های خانوادگی در مسیرهای از پیش تعیین شده از قبیل این باغ گشت را گامی به سوی توسعه جایگاه ویژه سمنان در برنامه های توسعه گردشگری با مشارکت مردم می داند .
وی افزود: مقرر است پنجشنبه هر هفته با اعلام قبلی، بازدیدهای عمومی با محوریت پیاده روی جمعی از این دست در سمنان، شهر اخلاق، برگزار شود.
وی، هدف از برگزاری این جشنواره و گشت و گذار در باغ های شهر را شناساندن جاذبه های تاریخی و گردشگری به شهروندان شهر اخلاق عنوان و بیان کرد: ایجاد نشاط اجتماعی و رونق اقتصادی مردم از اهداف این جشنواره است و به همین منظور قصد داریم با کمک این استادان جاذبه های شهر سمنان را معرفی کنیم.
جشنواره گل نرگس و باغ‌گشت در شهر سمنان با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و انجمن های مردم‌نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی برگزار شد.
استان سمنان بیش از یک‌هزار اثر تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی شناسایی‌شده دارد که بیش از ۷۰۰ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت‌شده‌است، در این استان ۳۰ دفتر خدمات مسافرتی فعالیت دارند؛ وجود بناهای تاریخی دست‌نخورده و پراکنده در تمام نقاط استان و عبور سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر رضوی از سمنان، باعث جذب گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از این استان شده که مراقبت از بناهای تاریخی را ضروری جلوه‌می‌دهد.
۶۱۰۳ تهیه و انتشار: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


جشنواره


گل نرگس