اخبار گردشگری

تهیه پرونده ثبت ۱۱ اثر طبیعی در استان اصفهان

به گزارش ایرنا، ناصر طاهری روز پنجشنبه در نشست شورای ملی ثبت آثار استان اصفهان گفت: پرونده بزرگترین دریاچه نمک ایران با عنوان دریاچه نمک آران و بیدگل توسط استان اصفهان تهیه و پس از تصویب اولیه برای تصویب و ثبت به شورای ثبت ملی کشور بصورت مشترک به نام سه استان اصفهان، سمنان و قم ارسال شد.
وی در ادامه به سایر طرحهای طبیعی استان که در این نشست مطرح شد اشاره کرد و گفت: در این نشست محوطه طبیعی ‘نوار ریگ بلند’ آران و بیدگل نیز مطرح و پرونده آن تصویب شد.
معاون میراث فرهنگی استان همچنین تصریح کرد: در این نشست پرونده میراث طبیعی محوطه ‘فسیل آباد’ در شهرستان آران و بید گل، ‘چشمه آب سرخ’ در روستای فریزهند و همچنین کویر ‘چاله سنبک’ نیز در منطقه آران و بید گل مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
طاهری همچنین به تهیه پرونده ثبت ملی کوه ‘کرکس’ نیز اشاره کرد و گفت: پرونده ثبت ملی ‘کوه کرکس’ نیز در این نشست به عنوان بلند مرتبه ترین کوه فلات مرکزی و منطقه شرق کشور که در مرکز استان اصفهان واقع شده و باعث تنوع اقلیمی ارزشمندی در مرکز استان اصفهان و در حاشیه کویر مرکزی ایران شده نیز مطرح و با اکثریت آرا به تصویب رسید.
او همچنین تصریح کرد: با توجه به وجود درختان کهنسال متعددی در استان اصفهان پرونده ثبت ملی پنج اصله درخت کهنسال شامل درخت مسجد جامع نطنز و همچنین درختان کهنسال بازار نطنز، روستاهای برز و طار از توابع شهرستان نطنز و همچنین درخت محله ‘رهن’ نطنز که از ۱۷۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت دارند در این نشست مطرح و پرونده آنها پس از تصویب، جهت بررسی نهائی و دریافت شماره ثبت ملی به شورای ثبت ملی آثار تاریخی کشور ارسال شد.
استان اصفهان علاوه بر جاذبه های تاریخی و بناهای بسیار کهنی که در دل خود جای داده، از جاذبه های طبیعی بسیار و متنوع نیز برخوردار است چنانچه این استان را می توان به منطقه ای چهار فصل تشبیه کرد به طوری که با زمان کوتاهی سفر درون استانی می توان از منطقه ای کوهستانی و سرد به منطقه ای کویری و بسیار گرم و خشک رسید.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ‘ وزوان’ ، ‘ مزدآباد ‘ و ‘ مون ‘ به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
ت/۶۹۹۴/ ۶۰۲۲ خبرنگار:آرزو فلاح – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


میراث طبیعی


استان اصفهان