اخبار گردشگری

جام طلایی کشف شده از قاچاقچیان در موزه مشگین شهر نگهداری خواهد شد

به گزارش ایرنا ، در خرداد ماه سال ۹۳ بزرگ ترین محموله قاچاق اشیای عتیقه به همراه نفیس ترین جام ایران باستان که از آن به عنوان جامی هم ارزش با جام مارلیک یاد می شود در مشگین شهر از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.
در کنار این جام زرین جام نقره ای و ۳۰۰ قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه ، ابزارآلات جنگی ، زیور آلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره های بعدی کشف شدبود.
محرم جعفری روز شنبه به خبرنگاران گفت: شایعاتی که در خصوص خارج کردن این جام از شهرستان و انتقال به شهرهای دیگر طرح می شود، صحت ندارد.
او افزود: این جام در روستای احمدبیگلو شهرستان کشف شده و متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و عصر آهن است که با قدمت سه هزار ساله از آثار باستانی شاخص این منطقه محسوب می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشگین شهر تاکید کرد: به محض پایان عملیات ساختمان موزه این شهرستان این شی تاریخی در موزه جانمایی شده و شهروندان می توانند از این اثر تاریخی بازدید کنند.
به گفته جعفری ، با توجه به اختصاص اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال در سال جاری برای احداث ساختمان موزه، در صورتی که اعتبار مناسب در سال آینده نیز تامین شود می توان تا ۲ سال دیگر از این مجموعه بهره برداری کرد.
او تاکید کرد: در وضعیت فعلی جام طلایی در مکان امنی نگهداری می شود که به محض تکمیل ساختمان موزه به آن انتقال خواهد یافت.
شهرستان مشگین شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در شمال غرب اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، کاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، کهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.
ده ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
۶۰۱۶/۶۰۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


جام طلایی


مشگین شهر


کشف