اخبار گردشگری

سهم کمتر از ۴ میلیارد دلار ایران از صنعت جهانی گردشگری

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، بهمن عشقی امروز (پنجشنبه) در نخستین همایش بین المللی «چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت» در محل هتل لاله تهران این مطلب را بیان کرد.
وی افزود: جمهوری خلق چین پس از فرانسه، آمریکا و اسپانیا در سال ۲۰۱۶، با پذیرش بیش از ۵۷ میلیون نفر جهانگرد در رتبه چهارم کشورهای گردشگر پذیر جهان قرار گرفته است.
به گفته این مقام مسئول، ایران در سال ۲۰۱۵ در رتبه چهارم کشورهای گردشگر پذیر خاورمیانه قرار گرفته و با وجود سفر سالیانه بیش از پنج میلیون و ۶۰۰ هزار گردشگر، در بین ۱۰ کشور مهم آسیایی هم قرار ندارد.
وی بیان داشت: گردش مالی حاصل از سفر اتباع چینی در سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ به چهار برابر و بیش از یک تریلیون دلار افزایش یابد.
دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به سابقه دیرینه روابط ایران و چین که به هزار و ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح (ع) برمی گردد، تصریح کرد: در تاریخ دو کشور، هیچگاه دو ملت علیه یکدیگر تیغ نکشیده و جنگ به پا نکرده اند و این موضوع باید هر چه بیشتر در تعاملات فیمابین در نظر گرفته شود.
وی یادآور شد: امروز بدون شک غیر قابل انکارترین کشور جهان، چین است که به تدریج در حال تبدیل شدن به یک کارخانه جهانی است.
عشقی گفت: در حالی که غربی ها در حال تولید فناوری و دانش فنی اند و چینی ها به تولید صنعتی پرداخته اند، اما ایرانی ها کماکان خام فروشند و این موضوع غم انگیزترین چیزی است که تراز بازرگانی کشورمان را آزار می دهد.
دبیرکل اتاق تهران ادامه داد: امروز چینی ها علاقه مند به توسعه مناسبات دیرینه خود با ایران هستند و در این رهگذر سعی دارند تا از توسعه گردشگری به حفظ موازنه تجاری خود با ایران بپردازند.
وی گفت: صنعت گردشگری، ظرفیت و انعطاف پذیری خود را ثابت کرده و اقدام هایی باید در این راستا از سوی کشورمان انجام شود، اما اتفاق بزرگ تر باید از سوی چینی ها رقم بخورد.
عشقی تصریح کرد: توسعه صنعت گردشگری، صلح، پایداری محیط زیست و توسعه پایدار را برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد و از توسعه این صنعت کمترین گزندی به ایران نخواهد رسید.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی «چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت» در نظر دارد به صورت کاملا منسجم و تخصصی به بررسی این مهم پرداخته و با ارائه راهکارهای اثربخش به ارگان های دولتی و فعالان بخش خصوصی، دیدگاهی صحیح و واقع گرایانه از فرصت های پیش رو در ایران بدهد.
برپایه این گزارش، چشم انداز روابط گردشگری ایران و چین، ضرورت تمرکز بر شناخت بازار گردشگری چین، نقش ایران و چین در توسعه گردشگری جاده ابریشم، نقش اتاق های بازرگانی و تشکل های تجاری و صنعتی در توسعه مناسبات، سابقه گردشگری میان دو کشور و ظرفیت های توسعه گردشگری ایران و چین، فرصت های تجاری خرد و کلان بخش های خصوصی در حوزه گردشگری ایران و چین و نقش تفاهم نامه های خواهرخواندگی در توسعه روابط بین شهری ایران و چین، محورهای اصلی این همایش را تشکیل می دهد.
همچنین، توسعه همکاری های استانی میان ایران و چین، زمینه سازی برای جذب سرمایه های خارجی در حوزه گردشگری، تبیین نقش زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی در توسعه صنعت گردشگری، بررسی نقش شناخت روحیات، الگوهای رفتاری و علائق و سلایق گردشگران چینی، تبیین شیوه صحیح ارتباط بهتر و خدمات موثرتر در خدمات دهی به گردشگران چینی، روش های بهبود و اصلاح نظام مالی تا به ثمر رسیدن یک نظام کارا، مطمئن و با ثبات، بررسی نقش زبان چینی و زبان فارسی برای ایجاد بستر مناسب برای جذب گردشگر و خدمات بهتر به مسافران چینی و دستیابی به راهکارهای عملی و علمی مبتنی بر رفت و آمد بازرگانان و تقویت گردشگری تخصصی و استفاده از تجربیات تجار موفق ایرانی و چینی، اهداف اصلی این همایش است.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* ۳۰۶۵*۱۴۳۶*
خبرنگار: محمد ملک دار* انتشار:داود پورصحت*

انتهای پیام /*


اقتصاد


بهمن عشقی


صنعت توریسم


چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگر