اخبار گردشگری

ره ۱۰ ساله را یک ساله طی کنیم- الهام تدین**

همدان اگرچه با داشتن بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه گردشگری و بهره مندی از طبیعت خارق العاده، بناهای تاریخی و صنایع دستی منحصر به فرد، حرف های زیادی در حوزه گردشگری دارد، اما همچنان مسیر گردشگری است نه مقصد گردشگری.
این نشان می دهد که داشتن این ظرفیت ها به تنهایی برای پویایی گردشگری یک منطقه کافی نیست، بلکه باید برگزاری رویدادها و میزبانی برنامه های ملی و فراملی را چاشنی آن کرد تا گاه به گاه توجه رسانه ها، بخش خصوصی و نیز گردشگران را به سوی آن منطقه معطوف شود تا گردشگران، به خصوص در ایام غیر اوج سفر به سوی آن منطقه سرازیر شوند.
در این صورت است که سیل گردشگر با خود رشد و توسعه منطقه را به همراه می آورد، سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در آن منطقه راغب می کند و در نتیجه زیرساخت های گردشگری آن را متحول می کند.
حالا که این فرصت نصیب همدان شده تا در طول سال ۲۰۱۸ میلادی پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی باشد و با برگزاری ۲ رویداد فراملی شامل میزبانی وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی و اعضای وابسته به سازمان جهانی گردشگری در مرکز توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گیرد، باید فرصت را غنیمت شمرد و نقاط ضعف استان را در این مدت یکساله رفع کرد و گامی بلند برای صنعت گردشگری این استان برداشت.
یکی از نقاط ضعف استان همدان در حوزه گردشگری، ناآشنایی برخی اقشار در ایجاد تعاملات مثبت با گردشگران است و حل این مشکل نیاز به کار فرهنگی و آموزش همگان دارد و باید مزایای رونق گردشگری به بهترین شکل ممکن برای مردم تبیین شود تا آنها خود برای جذب و ماندگاری گردشگران تلاش کنند.
اگرچه این کار نیز همچون تمام کارهای فرهنگی یک پروسه زمانبر ارزیابی می شود، اما می توان از رویداد همدان ۲۰۱۸ که استان را درگیر صنعت گردشگری کرده، به عنوان یک عامل محرک بهره برد و به آن سرعت بخشید.
از دیگر چالش های پیش روی صنعت گردشگری این استان می توان به نیاز کارکنان برخی مجموعه های گردشگری به کسب آموزش های لازم برای ارائه خدمات باکیفیت اشاره کرد؛ به طور مثال، کارکنان هتل ها، راننده های تاکسی، پلیس، موزه دارها و غیره باید کیفیت ارائه خدمات به گردشگران را ارتقا دهند که این امر نیازمند آموزش، توجیه و نظارت است.
در این زمینه شهرداری می تواند در حوزه آموزش متولیان حمل و نقل و میراث فرهنگی در زمینه آموزش متولیان موزه ها و هتل ها وارد عمل شود تا این اقشار، مواجهه مطلوب و رضایت بخشی با گردشگران داشته باشند و برند دیرینه ایرانیان را که ‘مهمان نوزی’ است به بهترین شکل ممکن حفظ کنند.
کارشناسان معرفی نشدن شایسته جاذبه های گردشگری همدان را از دیگر چالش های صنعت گردشگری این استان ارزیابی می کنند و تاکید دارند حال که رویداد همدان ۲۰۱۸ فرصت جذب گردشگر خارجی ایجاد کرده، بهانه خوبی است تا با دنبال کردن یک خط خبری مستمر، فضای تبلیغاتی خوبی برای استان فراهم شود و از مسیر این رویداد بین المللی، همدان نه تنها به خارج که به داخل کشور نیز معرفی شود.
ساماندهی سرویس های بهداشتی، رستوران ها و غذاخوری های بین راهی و سطح شهر، زیباسازی سیمای شهری، ساماندهی تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی و اتمام ساخت پیاده راه میدان امام خمینی(ره) که مرکزی ترین نقطه همدان و حدفاصل میان جاذبه های فرهنگی و تاریخی شاخص این شهر همچون آرامگاه بوعلی سینا، تپه هگمتانه، بازار و میدان امام همدان را در بر می گیرد، از دیگر اقداماتی است که باید برای پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی به جد پیگیری شود.
حال که گردشگری، محور توسعه استان تعریف شده و تمرکز اصلی مسئولان همدان بیشتر از سایر استان ها بر حوزه گردشگری قرار گرفته است باید تمام دستگاه های اجرایی با مشارکت بخش خصوصی به سمت پیشبرد این صنعت حرکت کنند و در این زمینه مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشند.
شاید در شرایط عادی ایجاد این هم افزایی و حرکت همسو با برآیند گردشگری، در میان دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی کاری سخت و انرژی بر باشد اما رویداد همدان ۲۰۱۸ فضایی را ایجاد می کند که همه در برابر گردشگری استان، احساس تکلیف کنند و در این مسیر گام بردارند.
در این شرایط متولیان برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ نیز باید به خوبی شرایط را مدیریت کنند و این میزبانی را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
**خبرنگار مرکز همدان

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


همدان ۲۰۱۸


پایتخت گردشگری آسیا