اخبار گردشگری

کمیته اطلاع رسانی کارآمد؛ حلقه مفقوده همدان ۲۰۱۸- الهام تدین**

استان همدان که تا قبل از این، پایتخت تاریخ و تمدن ایران لقب گرفته بود، امروز به واسطه بهره مندی از ظرفیت های بکر و منحصر به فرد، عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ را کسب کرده است و اگرچه کسب این عنوان، بسیار به کام مردم و مسئولان همدان شیرین است، اما اگر این یکسال بگذرد و رهاوردی شاخص برای استان نداشته باشد، خاطره ای تلخ در اذهان به جای خواهد گذاشت.
اینجاست که باید نهایت تلاش را انجام داد تا از این فرصت محدود یک ساله با برنامه ریزی دقیق بیشترین بهره را برد و با دست پر به میدان پرهیاهوی گردشگری آمد تا رهاوردی چشمگیر حاصل شود.
اما چیزی که در این میان از اهمیت وافری برخوردار است، تبلیغات و اطلاع رسانی درست و حرفه ای این رویداد است که می تواند رهاورد این رویداد را برای همدان و کشورمان صد چندان کند.
اما آنچه با گذشته یک هفته از آغاز سال ۲۰۱۸ به عنوان سال شکوفایی گردشگری همدان دیده می شود، فقدان اطلاع رسانی مناسب است؛ رویدادی که می رفت با شروع سال میلادی جدید در تمام رسانه ها بازتاب خبری داشته باشد، در سکوت خبری آغاز شد و نه تنها برنامه ملی که حتی یک برنامه استانی نیز با شروع این رویداد کلید نخورد.
این در حالی است که برگزاری افتتاحیه رسمی برای این رویداد می‌ توانست موج خبری مناسبی به راه بیاندازد و یا برگزاری یک نشست خبری می توانست خبرنگاران و اهالی رسانه را در تولید محصولات خبری غنی یاری رساند؛ راهبردی کلیدی که نه فقط هیچ یک از آنها عملیاتی نشد، بلکه در این مدت تبلیغات محیطی نیز در محدودترین شکل ممکن انجام و به نصب چند بنر و بیلبورد با عبارت محدود ‘همدان ۲۰۱۸’ بسنده شد.
اگرچه از شهریور امسال خبر انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا اعلام شد اما از آن زمان تاکنون فرصت کافی برای راه اندازی یک تارنما و وب سایت رویداد همدان ۲۰۱۸ در فضای اینترنتی و یا یک کانال خبری مختص اطلاع رسانی این رویداد در فضای مجازی وجود داشت و در حالی که انتظار می رفت همزمان با آغاز سال ۲۰۱۸، از این وب سایت یا کانال خبری رونمایی شود، این دغدغه نیز محقق نشد.
در این شرایط چگونه می توان بر مشارکت مردم و بخش خصوصی در همراهی برگزاری این رویداد تاکید کرد در حالی که بخش عظیمی از مردم فرهنگ دوست همدان، دوستداران میراث فرهنگی و حتی دغدغه مندان این حوزه در بخش خصوصی از روند برگزاری رویداد همدان ۲۰۱۸ اطلاعی ندارند و اطلاع رسانی درستی به آنها نشده است.
اینکه چرا نشست های هم اندیشی متولیان همدان ۲۰۱۸ بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود، نیز جای تامل دارد و هنوز زمان دقیق افتتاحیه این رویداد بین المللی که قرار است با میزبانی وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی رقم بخورد به رسانه ها و مردم اطلاع داده نشده است.
به اعتقاد کارشناسان رسانه، نقطه ضعف دیگر این رویداد را می توان در انتخاب کمیته اطلاع رسانی آن جستجو کرد، که نه تنها دیرهنگام و بعد از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی تشکیل شد، بلکه مسئولیت آن نیز بر عهده خانه مطبوعات گذاشته شد که چرایی این انتخاب خود جای بحث دارد.
آیا خانه مطبوعات که تنها یک تشکل صنفی است و اقدامات حمایتی از رسانه های استان را با رویکرد صنفی (و نه سیاست گذاری های خبری) بر عهده دارد، می تواند منبع خوبی برای انجام وظیفه خطیر اطلاع رسانی این رویداد فراملی باشد، جای بسی سوال دارد.
اینکه خانه مطبوعات خود تولید کننده خبر نیست و نمی تواند سیاستگذاری خبری برای دیگر رسانه ها انجام دهد، کار را به جایی خواهد رساند که کمیته اطلاع رسانی همدان ۲۰۱۸ یا به بازنشر اخبار دیگر رسانه ها خواهد پرداخت و این زیبنده نیست و یا انعکاس خبری این رویداد را به تیم خبری منتخب خود محدود می کند که در این صورت نیز تولیدات خبری این تیم برای هیچ یک از رسانه ها به خصوص خبرگزاری های رسمی قابل استفاده نیست؛ چرا که این تولیدات هرچند مهم، حکم خبر دریافتی را دارد و بر اساس سیاست گذاری خبرگزاری ها و رسانه های مکتوب، این محصولات کم ارزش ترین نوع خبر را تشکیل می دهند که تمایل کمی برای انتشار آنها وجود دارد.
در این میان، کارشناسان رسانه تاکید دارند که بهتر بود کمیته اطلاع رسانی این رویداد بین المللی از میان اعضای چند رسانه رسمی که در عرصه فراملی، کشوری و استانی نیز حرفی برای گفتن دارند، انتخاب می شد؛ راهبردی که می توانست به انعکاس ابعاد مختلف این رویداد و ارایه تولیدات نوشتاری و غیرنوشتاری این رسانه ها در قالب های متنوع منجر شود.
بی تردید تحقق این مهم، اطلاع رسانی این رویداد جهانی از زوایای متعدد و در چارچوب های مختلف انجام می شد و هر یک از رسانه ها این رویداد را از قاب نگاه و سیاست های خبری خود دنبال می کردند تا برآیند فعالیت ها تقویت برنامه های همدان ۲۰۱۸ باشد.
به طور قطع در عصر ارتباطات، فقط از طریق اطلاع رسانی کارآمد و مناسب است که می توان انتظار داشت تمام سازمان ها، نهادها و بخش خصوصی که عرق ملی دارند، آستین ها را بالا زده و با استفاده از ظرفیت های خود، بخشی از رویداد ۲۰۱۸ را برعهده گیرند و برای آن تبلیغ کنند؛ راهبردی که محمدناصر نیکبخت استاندار فرهنگ دوست همدان که ارتباط خوبی با رسانه ها دارد، بارها در جلسات عمومی و خصوصی بر تحقق دقیق آن تاکید کرده و خواستار هم افزایی تمام بخش ها برای پیشبرد مناسب برنامه های همدان ۲۰۱۸ شده است.
خبرنگار مرکز همدان

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


همدان ۲۰۱۸


اطلاع رسانی