اخبار گردشگری

دستگیری ۱۲ حفار غیرمجاز در آذربایجان غربی طی آذر ۹۶

سرهنگ حسن محمدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در ۹ ماهه سال قبل ۴۰ حفار غیر مجاز و سوداگر آثار تاریخی در این استان دستگیر شد بودند، افزود: با تلاش های شبانه روزی پرسنل یگان حفاظت اداره کل در ۹ ماهه سال جاری ۹۰ نفر از آنان دستگیر شدند.
وی اضافه کرد: در این مدت ۱۲ دستگاه فلزیاب و چندین دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان توسط یگان حفاظت از سوداگران فرهنگی کشف و ضبط شده که پس از بررسی های لازم جهت طی مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شده است.
سرهنگ محمدی همچنین از دستگیری ۱۲ حفار غیر مجاز آثار تاریخی در آذر ماه سال جاری خبر داد و گفت: پنج نفر از دستگیرشدگان مربوط به میاندوآب، پنج نفر دیگر در پلدشت و ۲ نفر نیز در ارومیه دستگیر شده اند.
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه به فعالیت های سازمان یافته قاچاقچیان آثار فرهنگی اشاره کرد و افزود: سوداگران فرهنگی سعی دارند تا با نفوذ در بین افراد محلی در روستاها و محوطه های آثار تاریخی به اهداف پلید خود ادامه دهند.
سرهنگ محمدی ادامه داد: با حمایت های مدیرکل میراث فرهنگی استان، پشتیبانی فرمانداران، تشکل ها و انجمن های مردم نهاد، فعالیت سمن ها و سایر ارگان های همیار از جمله نیروی انتظامی، سپاه و مقامات محترم قضائی اقدامات پیشگیرانه خوبی برای مقابله با سوداگران صورت گرفته است.
وی یکی از مهمترین ‌اقدامات برای مقابله با سودجویان را سرکشی های هدفمند و مستمر از آثار تاریخی عنوان کرد و گفت: در ۹ ماهه سال جاری بیش از چهار هزار مورد سرکشی و بازدید از تپه ها و محوطه های تاریخی استان صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: راه اندازی کانال تلگرامی روابط عمومی اداره کل به شماره ۰۹۲۱۴۴۰۶۹۳۷ از دیگر اقداماتی است که از این طریق تمامی فعالیت ها و حرکت های مشکوک افراد سودجو به موقع توسط انجمن های مردمی منعکس و اقدامات قانونی برای برخورد انجام می شود.
سرهنگ محمدی از همکاری ضابطان قضایی، فرماندهان سپاه، نیروی انتظامی و بسیج با یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در امر دستگیری حفاران غیر مجاز و حفاظت از آثار تاریخی قدردانی کرد.
وی اظهارکرد: در راستای مقابله با سودجویان ۱۶۰ نفر از انجمن های فعال مردمی بکار گیری شده اند که از این طریق تعداد ۳۰ مورد تجاوز به حریم آثار تاریخی رسیدگی شده و طی صورت جلسه ای به مقامات قضایی ارسال شده است.
سرهنگ محمدی افزود: با همکاری و گزارش به موقع انجمن های مردمی و هوشیاری یگان حفاظت حفاری های غیرمجاز، تجاوز به حریم آثار در اسرع وقت رسیدگی و به مقامات قضایی منعکس شده و دستورات لازم برای شناسایی و دستگیری افراد سودجو صادر شده است.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای یکهزار و ۵۷۵ اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده ملی، ۲ اثر ثبت شده جهانی و همچنین دارای تپه های باستانی است که بارها سودجویان اقدام به حفاری های غیرمجاز در محوطه این آثار اما همواره ناکام مانده اند.
۸۱۳۵/ ۳۰۷۲
** خبر: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


حفاری غیرمجاز


آثار فرهنگی


آذربایجان غربی