اخبار گردشگری

کاروانسرای دودهک دلیجان با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال مرمت شد

سید محمد حسینی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در راستای اجرای این طرح کف سازی محوطه خارجی بنا، دیوارها ی اصلی پی بندی و استحکام بخشی و ضلع شمالی کاروانسرا محوطه سازی شد.
وی اظهار کرد: با واگذار شدن این بنای تاریخی به بهره بردار بخش خصوصی، ادامه مرمت و احیا به بهره بردار سپرده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: تعمیر اساسی بام بنا شامل سبک سازی، مستحکم سازی و کاهگل کردن این اثر تاریخی در حال انجام است.
حسینی بیان کرد: قدمت این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است و در زمره ۹۹۹کاروانسرایی است که در دوره شاه عباس صفوی در کشور ساخته شده اما از یکصد سال قبل به علت بهره برداری های شخصی و محلی استفاده از آن متوقف شد و هر ساله بودجه ای برای مرمت این بنای تاریخی هزینه می شود.
کاروانسرای دودهک دلیجان در مسیر جاده دلیجان به دهستان خورهه محلات قرار دارد و قدمت آن متعلق به دوره صفویه است ولی معماریبنای مذکور از شیوه معماری دوره سلجوقیان پیروی می‌کند.
مساحت مجموع این کاروانسرا ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع است که یک هزار و ۳۰۰مترمربع آن را عرصه و یک هزار و ۵۰۰مترمربع را نیز اعیان تشکیل می دهد.
کاروانسرا و پل دودهک، مجموعه بازار نراق، امامزاده سلیمان، امامزاده یحیی، امامزاده بی بی زبیده خاتون، غار نخجیر، قلعه و غار کهک، بادگیرها و آب انبارها و منازل تاریخی نراق از جمله جاذبه های گردشگری شهرستان دلیجان به شمار می روند.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی با ۵۰ هزارنفر جمعیت درمرکز کشور و در مسیر راه ارتباطی استان های جنوبی و غربی به تهران و شمال کشور قراردارد.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت


کاروانسرای دودهک