اخبار گردشگری

مقدمات ثبت جهانی بارگاه شمس در یونسکو فراهم شد

به گزارش ایرنا، سیدتقی کبیری روز شنبه در نشست هم اندیشی توسعه منطقه گردشگری فیرورق خوی افزود: بارگاه شمس از جمله میراث فرهنگی مهم و گردشگرپذیر کشور به شمار می رود که سالانه دههاهزار نفر از آن بازدید می کنند و می توان از ظرفیت آن در راستای افزایش درآمدهای گردشگری استان و شهرستان بهره برد.
وی اضافه کرد: با ثبت این بارگاه در یونسکو، توجه مردم جهان به شهر خوی بیش از پیش جلب می شود که باید برای این فرصت برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر کاهش اتکای بودجه کشور به در آمدهای نفتی، درآمدهای حوزه گردشگری می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در این جلسه به افزایش تخت های اقامتی استان در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: طبق پیش بینی برنامه ششم توسعه، باید در پنج سال آینده یکهزار تخت اقامتی به تخت های موجود افزوده شود.
جلیل جباری اضافه کرد: باید با ایجاد مراکز اقامتی نظیر هتل پنج ستاره فیرورق این شاخص را افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا، محله ای در دل شهر دارالصفا که در دهه های گذشته محل رفت و آمد بسیاری از هنردوستان بوده، امروزه به مکانی برای گردش شهروندان، مسافران و فرهنگ دوستان تبدیل شده است.
این محله که در بین مردم خوی نیز به محله شمس معروف است، یکی از عارفان بنام و وارسته سده هفتم هجری قمری را در خود جای داده است که به راحتی نمی توان از کنار مقبره و مناره عارفانه آن عبور کرد.
اگر در مسیر پر رفت و آمد بلوار شمس به سمت چپ نگاهی بیافکنی، مناره ای بالابلند را مشاهده می کنی که به سبک دوران کهن تزئین شده است و هر بیننده کنجکاوی را به سوی خود فرا می خواند.
در ابتدای ورود به محوطه مقبره و مناره شمس، سردیس این عارف وارسته و نمادی به شکل مهر مزین به نام او نصب شده و فضای داخلی نیز به اشعار مولانا که مرید شمس تبریزی بوده است، جلوه نمایی می کند.
در این محوطه جملاتی برگرفته از کتاب ‘مقالات شمس’ به خطوط زیبای ثلث، نستعلیق و شکسته نستعلیق چشم نواز کرده و اشعاری چون ‘ ای رستخیز ناگهان وی رحمت بی منتها / ای آتشی افروخته در بیشه اندیشه ها’ جلب توجه می کند.
مناره تاریخی شمس تبریزی به شکل هرم مخروط ناقص در بلواری به همین نام و در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع در شهر خوی واقع شده است.
این مناره تا سال ۱۳۸۶ شمسی درون یک باغ قرار داشت و در آن سال توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوی آزادسازی و ساماندهی شد.

۷۱۳۳/۲۰۹۳ ** خبر: سعید فرجی ** انتشار: صابر چهرقانی

انتهای پیام /*


فرهنگی


ثبت جهانی بارگاه شمس


بارگاه شمس تبریزی


خوی