اخبار گردشگری

ایجاد نخستین بانک سفال شمال کشور در گیلان

ولی جهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که برای دو هزار اثر از این تعداد یک بسته سفال تعریف شده است.
وی اظهار کرد: هر یک از بسته های سفال تعریف شده در بانک سفال ، مستند سازی شده و دارای شناسه،نقشه و جی . پی . اس است .
وی ادامه داد: پیش تر بسته های یاد شده در مراکز مختلفی از رشت وجود داشت که اینک با ایجاد بانک سفال بسته های یادشده متمرکز و روند پژوهش برای پژوهشگران تسهیل شده است.
جهانی یادآور شد: پایگاه پژوهشی باستان شناسی مارلیک نیز در شهرستان رودبار بمنظور تحقیقات وسیع تر در تپه سه هزار و ۵۰۰ ساله مارلیک ایجاد شده است.
وی بر لزوم گسترش فعالیت های پژوهشی در رودبار بعنوان کانون حائز اهمیت فرهنگ ، تمدن و گلچینی از اقوام مختلف در یک منطقه تاکید و تصریح کحرد : پژوهش مهمترین راه کشف و رفع مشکلات به شمار می آید ؛ لذا با سرمایه گذاری در این حوزه و اشاعه فرهنگ تحقیق می توان در آبادانی استان گامی اثرگذار برداشت.
تپه مارلیک یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و درهٔ گوهر رود گیلان است؛ این تپه‌ بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش است و پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.
گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی مار و لیک (سوراخ) می‌دانند و دلیل این نام گذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی‌ می کردند، می‌دانند و گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می شمارند، آنها مارلیک را ساخته شده از دو واژه مارد (اشاره به آماردها) و لیک (قوم) می‌دانند.
اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد و گروهی دیگر مارلیک در زبان سانسکریت را جایگاه مادرسالاران (یافت الهه های کوچک زن به نشان تقدس جایگاه مادر ) تعریف کرده اند.
شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان واقع است.
دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۶۰ اثر از آنها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.
خبرنگار: ضامن**انتشار دهنده: بابایی
۱۸۸۱ /۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بانک سفال