اخبار گردشگری

لزوم بررسی راهبردهای کارشناسی برای مرمت اصولی بازار تاریخی اراک

مهدی زندیه وکیلی روز شنبه در نشست بررسی وضعیت مرمت بازار تاریخی اراک در سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری مرکزی افزود: چهار دستگاه شامل میراث فرهنگی، شهرداری، اوقاف و کسبه بازار باید در مرمت این مجموعه تاریخی مشارکت جدی داشته باشند تا برنامه ریزی برای بازسازی این اثر شاخص اجرایی شود.
وی اظهار کرد: مشارکت ذینفعان به ویژه کسبه در مرمت بازار اراک ضروری است و با نبود مشارکت کسبه امکان بازسازی این مجموعه امکان پذیر نیست.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: مرمت بازار تاریخی اراک در ۴۰ سال گذشته به شکل مقطعی صورت گرفته که نیازمند کار کارشناسی است.
زندیه وکیلی افزود: مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی با رویکرد انتفاع از صنعت گردشگری در سال های اخیر رواج یافته است که استان مرکزی نیز برای برخورداری از ظرفیت های این صنعت، باید برنامه ریزی مدونی داشته باشد.
وی اظهار کرد: بازار اراک از گذشته های دور محور فعالیت های اقتصادی و دارای کارکردهای دینی و مذهبی بوده است و اکنون با حفظ این کارکردها باید به جنبه اقتصادی آن نیز توجه شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: استفاده از تجربه سایر شهرها نظیر مرمت بازار تبریز و کرمان می تواند در برنامه ریزی برای مرمت بازار اراک اثر بخش باشد.
زندیه وکیلی افزود: الگوسازی از تجربه سایر شهرها به حفظ بازار اراک کمک می کند و موجب می شود کسبه رغبت بیشتری برای مشارکت در مرمت و بازسازی مجموعه اراک داشته باشند.
وی اظهار کرد: تهیه طرح مرمت، برنامه ریزی اجرایی و نظارت از سوی مشاوران از جمله موارد ضروری برای مرمت بازار اراک است تا بهسازی و مرمت در این اثر قدیمی ماندگار شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی گفت: برخی دستگاه ها و به ویژه میراث فرهنگی در بازسازی بازار اراک اقدامات موثری انجام داده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در سفر ریاست جمهوری به این استان ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی بازار اراک ابلاغ شد.
سیدمحمد حسینی افزود: امسال ۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای مرمت بازار اراک ابلاغ شده که چهار میلیارد ریال آن تخصص یافته است.
وی با یادآوری اینکه طرح سه ساله مرمت و بازسازی بازار اراک تهیه شده است، گفت: در این طرح وظایف میراث فرهنگی و سازمان های مختلف تعریف شد اما به جز میراث فرهنگی و شهرداری هیچ کدام از دستگاه ها برای مرمت بازارهمکاری موثری نداشته اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مسئول هماهنگی بازسازی بازار تبریز به استان مرکزی دعوت شد تا ازتجربه این شهرستان در مرمت بازار اراک و ثبت جهانی استفاده شود.
حسینی افزود: دولت به تنهایی توان مالی برای مرمت بازار اراک را ندارد و همکاری کسبه و نهادهای ذیربط ضروری است.
وی اظهار کرد: ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بازار اراک لازم است تا در فهرست جهانی به ثبت برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مرمت بام این اثر تاریخی برجسته از تیرماه امسال آغاز شده است و چهار هکتار از بام راسته بازار شامل ۳۰ طاق، هفت سرا در موقعیت های شمال، جنوب، شرق و غرب بازسازی انجام شد.
حسینی افزود: اصلاح ناودان ها، شیب بندی بام، مقاوم سازی و تعویض ستون های آسیب دیده سراها از جمله عملیات مرمت بازار تاریخی اراک را شامل می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: با مطالعات انجام شده کف سازی سراهای کاشانی، اکبریان، کرمانشاهی و آقایی نیز در دستور کار قرار بود که عملیات اجرایی مرمت این سراها نیز شده است.
حسینی افزود: در سراهای حاج باشی و مسگرها نیز با توجه به نوع تخریب های صورت گرفته، مرمت های اصولی انجام و ورودی تعدادی از کاروانسراها نیز بازسازی شد.
مجموعه تاریخی بازار اراک با ۱۴ هکتار وسعت از آثار منحصر به فرد دوره قاجاریه و نمونه ارزشمندی از معماری ایرانی و اسلامی است که برای مرمت و احیا به همکاری بین دستگاهی نیاز دارد.
بنای کنونی بازار تاریخی اراک مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی جنوبی به طول ۸۸۰ متر و یک راسته شرقی غربی به طول ۶۰۰ متر است که محل تقاطع آن، چهارسوق زیبایی را در وسط مجموعه ایجاد کرده است.
راسته شمالی جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.
علاوه بر ۲ راسته اصلی در مجموعه بازار اراک، حدود ۲۰ سرا و تیمچه در آن وجود دارد که فعالیت های مختلفی در آن ها در جریان است، ۱۸ واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آن سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و بنای آن در ۲ طبقه و سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار است از یک تیمچه و سرای ۲ طبقه تشکیل شده است.
بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۵۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
۶۹۹۱/۳۰۷۵/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی *** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


مرمت بازار اراک


استان مرکزی