اخبار گردشگری

پایان مرمت دیوار نگاره پذیرایی شاه طهماسب در چهلستون اصفهان

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان ، منصور زیرک افزود:عملیات پاکسازی گرد و غبار و آلاینده های شیمیایی از نقاشی های بی نظیر عمارت چهلستون که به مرور زمان و رسیدگی نشدن باعث تغییر رنگهای اصلی و جدا شدن لایه های رنگ از بستر اصلی می شد پایان یافت.
وی اظهار کرد: پس از پاکسازی آلاینده ها، موزون سازی رنگی در نقاطی که لازم بود صورت گرفت و در نهایت کل تابلو به روش اصولی تثبیت شد که این اقدام باعث طول عمر و حفاظت بیشتر تابلو می شود.
مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، مدت اجرای این پروژه را سه ماه عنوان کرد و گفت: این عملیات توسط کارشناسان و استاد کاران گروه امانی معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان انجام شده است.
احداث کاخ چهلستون با مساحت بالغ بر ۶۷ هزار مترمربع در دوره شاه عباس یکم آغاز شد.
شاه عباس اول، کوشکی در میان باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه کاخ را تشکیل داد که تالار میانی کاخ چهلستون و غرفه های چهار گوشه آن را دربرمی گرفت.
در سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان کاخ چهلستون تغییر کرد و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی، آئینه کاری، کاشیکاری دیوارها و سقف ها به آن افزوده شد.
بخشی از نقاشی های چهلستون به شیوه بزرگ نمایی بر دیواره های گچی تالار اصلی توسط شاگردان رضا عباسی از نگارگران و نقاشان مشهور مکتب هنری اصفهان در عصر صفوی نقش بسته و بخشی هم در دوران قاجار نقاشی شده که از ارزش و اعتبار جهانی برخوردار است.
ت/۶۹۹۴ / ۶۰۲۲ خبرنگار:آرزو فلاح – انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


بناهای تاریخی


چهلستون