اخبار گردشگری

فرهنگ و معماری، عامل مهم معرفی یزد به جهانیان است

در این نشست، علی اکبر جعفری ندوشن نویسنده و استاد حقوق دانشگاه یزد، اصغر دادبه پژوهشگر و استاد فلسفه اسلامی در باره فرهنگ یزدی ها، ایرج پارسی نژاد استاد ادبیات فارسی در دانشگاه های خارج از ایران در باره زنده یاد ایرج افشار یزدی (محقق و ایران شناس برجسته)، عبدالعظیم پویا محقق و نویسنده یزدی در باره قنات های یزد، محمدحسین آیت اللهی رئیس دانشکده معماری دانشگاه یزد در باره معماری این شهر و محمدرضا اولیا عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه یزد در باره خدمات زنده یاد محمدکریم پیرنیا (پدر معماری سنتی ایران) سخنرانی کردند.
نویسنده و استاد حقوق دانشگاه یزد در این نشست ، گفت: پس از ثبت یزد در فهرست میراث جهانی برای بهره برداری از این فرصت بی نظیر در رشد و توسعه شهر باید عوامل برازندگی یزد که مورد توجه جهانیان قرار گرفته را معرفی و از همه ابزارها و امکانات رسانه ای در این راستا استفاده کرد.
جعفری ندوشن افزود: برگزاری نشست های فرهنگی در موضوع مختلف و بحث و سخنی که ناظر به ویژگی های ممتاز شهر یزد است همراه با انعکاس آن می تواند به پشتوانه جهانی شدن یزد به رشد و رونق گردشگری این شهر کمک کند.
پژوهشگر و استاد فلسفه اسلامی نیز با تبیین مولفه های ویژه فرهنگ مردم یزد، خردورزی، تساهل، مدارا، تکثرپذیری و تعامل جویی مردم یزد را یادآور شد و گفت: یزد همواره دارای فرهنگ مسالمت جویی با مردمان گوناگون و با آداب و عقاید مختلف بوده است.
دادبه سه شنبه شب در این نشست افزود: در حالیکه در جهان کنونی متعصبان سلفی بر چهره رحمانی اسلام خدشه های خشونت باری کشیده اند، مسلمانان با فکر و فضیلت یزد در طول تاریخ خود همواره بر ادیان و عقاید دیگر حرمت نهاده اند و همزیستی مسالمت آمیزی را ترویج کرده اند.
وی ادامه داد: تعقل و تعادل، زندگی آرامی را در این سرزمین خشک و کم بهره طبیعی فراهم آورده است و باعث شده تا مردم حتی فرزندان خود را مستقل و پرکار و با درایت پرورش دهند و از ناز پروردگی و تنعم زدگی دور بدارند.
همچنین استاد ادبیات فارسی در دانشگاه های خارج از ایران با تبیین خدمات ایرج افشار یزدی در ثبت و ضبط آثار تاریخی یزد گفت: اگر افشار نبود که در نیم قرن پیش بیش از ۲ ماه در این شهر و استان به ثبت و آثار تاریخی آن بپردازد و در معرفی داشته های ارزشمند آن اهتمام کند، شاید امروز ثبت این شهر به این سهولت در فهرست شهرهای جهانی یونسکو محقق نمی شد.
پارسی نژاد با بیان اینکه بیش از ۲هزار صفحه مطلب جاندار و ارزشمند در کتاب یادگار های یزد اثر ماندگار زنده یاد ایرج افشار یزدی موجود است، اظهار امیدواری کرد که نام ایرج افشار در یکی از خیابان های شهر نقش بندد.
در این نشست رئیس دانشکده معمادری دانشگاه یزد نیز به ویژگی های معماری شهر یزد و ویژگی های منحصر به فرد این نوع معماری پرداخت.
آیت اللهی افزود: معماری یزد در مقایسه با معماری سایر شهر سنتی تر بوده و دست نخورده باقی مانده است.
همچنین عضو هیات علمی دانشکده معماری دانشگاه یزد با یادآوری نقش استاد محمدکریم پیرنیا در احیای آثار تاریخی شهر یزد و صیانت و حفاظت از آن گفت: استاد پیرنیا روح حاکم بر این معماری را کشف کرده و به پیوندهای فرهنگی و اجتماعی بناهای تاریخی پی برده بود.
محمدرضا اولیاء افزود: استاد پیرنیا با حفظ و معرفی آثار تاریخی یزد بی شک نقش ممتازی در ثبت جهانی شهر یزد داشته است.
پویا محقق و نویسنده نیز آب و قنات را پیش نیاز تحقیقات فرهنگی در یزد دانست و گفت: آب با توجه به شرایط جغرافیایی و واقع شدن یزد در سرزمین خشک و بیابانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم یزد بر این اساس به حفر قنات روی آوردند.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در شهر کراکوف لهستان ، با اجماع اعضا، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و به این ترتیب نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
پیش از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد حدود ۷۵۰ هکتار از بافت تاریخی این شهر در سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسید و هم اکنون حدود ۲۰۰ هکتار از این بافت ثبت جهانی شده است.
استان یزد ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسید.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان مشهور است.
پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد از استان یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بود.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی را در خود جای داده است،از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مسجد، حسینیه ها، زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد با عناوینی چون به شهر بادگیرها، شهر کار، کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت ، قناعت ،شهر آتش و آفتاب معروف است.
۷۵۳۲/ ۲۰۴۷ خبرنگار: سعید صادقی مقدم** انتشار: عباسقلی اشکورجیری
irnayazdd@

انتهای پیام /*


فرهنگی


فرهنگ معماری


نشست


شب یزد