اخبار گردشگری

‘محرابه مند’ در خطر نابودی

به گزارش ایرنا، احسان رزمی نیا روز چهارشنبه درجمع دهیاران بخش مرکزی دشتی افزود: هم اکنون برخی راهروهای این اثر باستانی بر اثر بی توجهی در حال نابودی است که عمده دلیل این تخریب ها توجیه نبودن گردشگران، نبود حفاظ مناسب و تخریب بر اثر نفوذ آب است.
وی بیان کرد: محرابه مند از معدود بناهای این سبک در ایران و با این قدمت است اما مورد توجه واقع نشده است.
رزمی نیا بیان کرد: شوراها و دهیاران بیشترین نقش را در نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی در روستاها دارند.
وی ادامه داد: آثار تاریخی و باستانی روستاها دارای کمترین امکانات عمومی و رفاهی و حتی زیر ساختی هستند.
بخشدارمرکزی دشتی افزود: این بخش دارای بیشترین و با اهمیت ترین آثار باستانی و تاریخی این شهرستان از جمله کلات یا محرابه مند است که چند هزار سال سابقه تاریخی دارد.
رزمی نیا گفت: حوزه گردشگری به عنوان یکی از صنعت های پر دآرمد و دارای توجیه اقتصادی بالا در جهان است اما ما کمترین بهره را از این آثار باستانی برای جذب گردشگر برده ایم.
وی اظهارکرد: بخش مرکزی شهرستان دشتی ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد و بنا داریم در چندین نقطه بخش از جمله روستای حیدری که نزدیکترین مکان به محرابه مند است یک اقامتگاه بوم گردی و گرشگری احداث و روستای حیدری را به عنوان روستای هدف گردشگری ثبت کنیم.
رزمی نیا اضافه کرد: محرابه مند و کلات حیدری واقع در کوه مند و در جوار روستای حیدری یکی از قدیمی ترین آثار موجود در شهرستان دشتی است که باید بیش از پیش در نگهداشت این اثر باستانی تلاش کنیم.
نیایشگاه مند مربوط به دوره های اشکانیان – ساسانیان است و در شهرستان دشتی، واقع شده است.
این اثر در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۹۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این اثر تاریخی باستانی در دامنه کوه مند در ارتفاع سنگی مشرف به رودخانه خشکی که بستر رودخانه قدیمی است آثار حجاری و کوه تراشی در دل صخره وجود دارد و از بستر رودخانه راهی به ارتفاع ۶۰ متر که اولین مدخل آتشکده‌است، کشیده شده‌است.
یک شاه نشین با یک سکوی میانی و یک سکوی افقی که در سمت راست شاه نشین قرار گرفته و یک اتاق قوسی با انحنای منظم که با سنگ و گچ و گل ساخته شده جالب توجه‌است.
نمای خارجی کنونی آتشکده عبارت از یک مدخل با سقف قوسی و ۲ مدخل مستدیر القاعده و ۱۰ حفره به شکل مدخل‌های طرفین سکوی شاه نشین مدخل اصلی و با اندازه‌های متفاوت که به احتمال به منزله پنجره و نورگیرهای رواقهای اصلی آتشکده بوده‌اند.
آتشکده از سه طبقه میانی یا اصلی، تحتانی و فوقانی تشکیل شده‌است که با هم ارتباط داشته و در عین ارتباط، نوع ساختمان هر یک با دیگری متفاوت است که گویا از هر یک از طبقات برای منظور خاصی استفاده می‌ شده‌است.
اثر باستانی محرابه مند در کلات حیدری در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی و ۱۰۰ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.
۷۲۰۶/۶۰۴۳**
خبرنگار: علی اشکو** انتشار دهنده: خدانظر خواجه

انتهای پیام /*


فرهنگی


اثر باستانی محرابه مند


خطر نابودی


دشتی بوشهر