اخبار گردشگری

تنوع اقوام ایرانی مقوم صلح است

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سید محمد بهشتی روز دوشنبه در همایش ملی صلح و تنوع اقوام در تالار اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: تنوع فرهنگی در برخی از نقاط دنیا تهدید صلح تلقی می شود در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد.
وی یادآور شد: در دعای معروف داریوش که در بیستون حک شده است از او خدا می خواهد تا سرزمین ایران را از سه بلای دروغ، دشمن و خشکسالی حفظ کند و دروغ در دعای او فقط شامل گفتار نیست و دروغ در رفتار و کردار را نیز شامل می شود.
بهشتی ادامه داد: بعد از اسلام نیز همین معنا را در عدل و ظلم داریم، ما به وجود عدل خارج از وجود خودمان معتقدیم و خود را با صراط مسقیم تطبیق می دهیم در حالی که در تفکر غرب، عدل چیزی است که ما معین می کنیم از همین جهت عده ای در جهان می گویند با هر کسی که با ما هست مدارا می کنیم و با هر کسی با ما نیست، جنگ خواهیم کرد.
وی بیان داشت: دستاورد تاریخی مردم ایران می تواند پیام صلح حقیقی را به دنیایی که در پی معیار تنوع فرهنگی است برساند.
وی ابراز امیدواری کرد که اشتباهات قرن اخیر در تقلید از غرب برای یکسان سازی را مرتکب نشده و از ثروت عظیم تنوع فرهنگی ایران بهره مند شویم.

** تنوع فرهنگی برای کشورها مزیت است
رئیس شورای بین المللی موزه ها در ایران (ایکوم) نیز در این همایش گفت: ما فرهنگ بهتر و یا برتر نداریم و همه فرهنگ ها هم وزن و محترم هستند.
احمد محیط طباطبایی افزود: ریشه جنگ ها و اختلافات در دنیا در تعیین نژاد و آیین برتر است و برای رهایی از آن باید صلح را مانند فرهنگ بیاموزیم و تمرین کنیم.
وی ادامه داد: هر پدیده تاریخی وقتی می خواهد یکسان شود به سکون می رسد و به مرگش نزدیک می شود اما تکثر و تنوع باعث ادامه هر چیزی است.
محیط طباطبایی تاکید کرد: جامعه تاریخی ایران دارای یک هویت ملی است که هر یک از هویت های زیر مجموعه آن در طول حیات تاریخی خود را متعلق به آن می دانند.
رئیس ایکوم ایران یادآور شد: شاید جالب باشد که اولین دولت مسیحی جهان در رم نبوده بلکه در ایران دوره اشکانی بوده و اولین دولت بودایی عالم نیز در چین و هند نبوده بلکه در ایران بوده است.
وی افزود: دانستن این رمز که تنوع فرهنگی، مزیت است سرمایه ملی و کلید توسعه ماست.
همایش ملی فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی امروز، چهارم دی ماه با حضور جمعی از مسئولان، محققان و کارشناسان از سازمان میراث فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحال برگزاری است.
برگزاری نشست های ۵ کارگروه تخصصی در زمینه صلح و تنوع فرهنگی و رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش و تجلیل از عکاسان برتر در برنامه این همایش پیش بینی شده است.
فراهنگ ** ۱۰۸۵** ۳۰۷۹**۱۰۵۵
خبرنگار : علی اسدی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


تنوع اقوام


صلح