اخبار گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی: وضعیت سه اثر تاریخی ملی ایلام در عراق پیگیری می شود

عبدالمالک شنبه زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ۶ اثر شامل سلیمان تپه، تل بکساله، سبعات خزیر، تل شیروان، تل لالار و شهر تاریخی سیمره است که به ترتیب به شماره های یک تا ۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
وی یادآور شد: سه اثر نخست شامل سلیمان تپه، تل بکساله و سبعات خزیر که در سال ۱۳۱۰ هجری شمسی و در حدود ۸۶ سال پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده است، سال های پیش از انقلاب از استان ایلام جدا شده و هم اکنون جزو محدوده خاک کشور عراق قرار گرفته اند.
شنبه زاده با بیان اینکه از سرنوشت این آثار اطلاع دقیقی در دست نیست، افزود: این آثار در محدوده نوار مرزی و در استان واسط عراق قرار دارند و برای اطلاع از وضعیت آنها با استاندار و مسئولان استان واسط رایزنی هایی شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: به احتمال بسیار زیاد مکان دقیق این آثار بدلیل اینکه در سال های بسیار دور ثبت شده و دسترسی به تجهیزات مکان یابی و نقشه کشی وجود نداشته است، مشخص نیست.
شنبه زاده اضافه کرد: موضوع این سه اثر تاریخی در کمیته مشترک فنی ایران و عراق که در سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود، مطرح و مقرر شده از طریق حوزه بین الملل پژوهشگاه میراث فرهنگی پیگیری شود.
وی تاکید کرد: در صورت تمایل عراقی ها به همکاری در این زمینه، آمادگی لازم برای ارایه خدمات فنی، حفاظتی، مرمتی و دیگر خدمات از سوی کارشناسان میراث فرهنگی ایلام وجود دارد.
استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ جاذبه گردشگری دارد که تاکنون ۷۴۵ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
۶۰۳۲/۶۱۱۹

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


آثار ملی


نخستین آثار ثبت شده