اخبار گردشگری

ساختمان تاریخی بانک ملی انزلی چشم به راه نوشدارو

به گزارش ایرنا، گرچه این عمارت باشکوه تاریخی در اثر بی توجهی مالکان ، شلاق باد و باران و رطوبت و برف سنگین سالیان آسیبهای فراوان دیده اما همچنان تاب آورده است.
چند سال پیش رییس وقت اداره میراث فرهنگی و گردشگری انزلی طی نامه ای به فرمانداری انزلی ، مسئولان بانک ملی و اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به خطر فروریختن این بنا اخطار داد .
هشداری که دو سال پیش با فروریختن بخشی از بنا روی خودروی متوقف در کنارش به تحقق پیوست.
اما بر اساس برنامه ششم توسعه ، دستگاه های دولتی موظف شدند نسبت به مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی در اختیارشان اقدام کنند.
تصمیمی که نور امیدی به بناهای تاریخی باقی مانده نظیر ساختمان بانک ملی انزلی (قندچیان) تاباند و اقداماتی هرچند دیر و کند را برای مرمت این بنا موجب شد.
*تاریخچه بنا
زمان ساخت این بنای زیبا و با شکوه واقع در ضلع شمالی میدان انزلی به دوره پهلوی اول باز می گردد و به ساختمان قندچیان معروف بود.
این ساختمان در دهه ۷۰ توسط بانک ملی خریداری شد و در حالی که سازمان میراث فرهنگی چشم به ارزش تاریخی آن بسته بود مالکان هشیار به منظور بی ارزش نشان دادن بنا خسارات زیادی به فضاها و قسمت های داخلی آن به خصوص شومینه ها وارد کرده و نیمی از پلان طبقه همکف را نیز به کلی تغییر کاربری داده و به شعبه ای از بانک ملی تبدیل کردند .
تا این که سال ۱۳۸۳ و چند سال پس از آسیبهای وارده سرانجام چشم سازمان میراث فرهنگی بر روی ارزش این بنا باز شد و به پیشنهاد معاون حفاظت فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی ثبت شده قرار گرفت.
*مشخصات عمارت
کارشناسان بناهای تاریخی ، بزرگی و شکوه فضاهای داخلی را از ویژگی های بارز این اثر می دانند.طول این بنا در حدود ۳۷ متر ، عرض آن حدود ۲۵ متر و ارتفاعش حدود ۱۳ متر است .
در پنجره های بالای ورودی جنوبی مشرف به حیاط پشتی تزئینات زیادی به کار رفته است . در اطراف بازشوها در نمای اصلی از نقوش مختلف شعاعی و مستطیل شکل استفاده شده که یاداور تزئینات دوره قاجاریه است .
نمای ساختمان بر خلاف سایر بناهای تاریخی سیمانی هم دوره از جمله بنای دادگستری ، آجری است . آجرها با نقش برجسته قالب گیری و به شکل نقش داری در آمده اند .
بر روی سقف طبقه دوم یک گنبد فلزی وجود دارد که در یک مربع فلزی محاط شده ، این گنبد به منزله نقطه عطف ساختمان محسوب می شود که سقف را از حالت یکنواختی خارج کرده است .
این بنای زیبا واقع در میدان مرکزی شهر انزلی نزدیک بنای ساختمان دادگستری ، فانوس دریایی و کلیسای مریم مقدس شکل دهنده بخشی از بافت تاریخی شهر انزلی است.
گزارش کارشناسان میراث فرهنگی حاکی از آن است که دیوارها در بخش شمالی طبقه سوم فروریخته و ساختمان در قسمت پله های نمای شمالی دچار ترک خوردگی و آسیب دیدگی جدی است . پله های چوبی طبقه دوم و سوم نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند . انبار طبقه سوم نیز از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردار است .
*دستور دولت نور امیدی برای حفظ بناهای تاریخی
معاون میراث گیلان با اشاره به موظف شدن دستگاه ها به مرمت بناهای تاریخی در اختیارشان بر اساس برنامه ششم توسعه ی دولت گفت: بانک ملی ۲۰۰ میلیون اعتبار سال گذشته در مرحله نخست و همین میزان نیز امسال درمرحله دوم برای مرمت اعتبارگذاشته است .
ولی جهانی اظهار داشت : آواربرداری و نگه داری از بخش های قابل مرمت و بعد از آن مرمت و اجرای بخش فروریخته سقف
انجام گرفته است.
وی افزود: مرحله دوم شامل مرمت و بازسازی سقف بنا جهت مصون نگه داشتن از ریزش نزولات جوی شروع شده است.
به گفته وی تمامی اعتبارات مربوط به مرمت بنا از سوی بانک ملی مرکزی رشت پرداخت شده و اداره کل میراث فرهنگی فقط نقش نظارتی داشته است.
*حفاظت از بناهای تاریخی وظیفه مهم شورا
بی شک تلاش برای حفظ میراث فرهنگی شهر از وظایف مهم شورای شهر است.
شعبان جعفری از اعضای شورای شهر انزلی گفت : میدان انزلی با بناهای ارزشمند و بافت تاریخی نماد شهر ما است .
وی اظهار داشت: در خود میدان انزلی سه ساختمان قندچیان یا بانک ملی ، هتل تهران و هتل گل سنگ ثبت تاریخی است.
وی با اشاره به این که ساختمان هتل تهران توسط مالک در حال بازسازی است افزود: برای ترمیم ساختمان قندچیان که در مالکیت بانک ملی انزلی است نیز اقداماتی شروع شده و اکنون نیز کارگران مشغول مرمتند که آن را به فال نیک می گیریم .
وی خاطرنشان کرد : طبق توافق با مسئولان میراث فرهنگی ساختمانهایی که دید مناره را کور نمی کنند تا ارتفاع ۱۷ و نیم متر با رعایت موازین میراث اجازه ساخت دارند.
این عضو شورای شهر انزلی اظهار داشت : از سازمان میراث فرهنگی انتظار داریم که برای مرمت و حفاظت از این بناها ساز و کارهای عملی ارائه دهد .
گرچه اقدام بانک ملی برای مرمت بنای تاریخی خیلی دیر صورت گرفت اما مصوبه دولت برای حفظ ساختمانهای تاریخی توسط دستگاه ها نوشدارویی برای ادامه حیات این میراث ارزشمند است.
به یاد داشته باشیم که میراث تاریخی بخشی از فرهنگ و هویت ما را تشکیل می دهد نابودی آنها ما را از داشته ها و هویتمان تهی می کند .
مردم انزلی و علاقمندان به میراث فرهنگی کشور از مالکان این بنا و دیگر آثار تاریخی شهر انتظار دارند که قبل از این که بناها سرنوشت سهراب را پیدا کنند در فکر نوش دارو برای زنده نگه داشتن آنها باشند .
گزارش: گیتی بابایی
۶۰۳۰

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


انزلی