اخبار گردشگری

مرمت تکمیلی بقعه شاهزاده ابراهیم دربندشهرستان جاجرم پایان یافت

علی اکبر وحدتی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر اینکه بقعه شاهزاده ابراهیم یکی از بناهای تاریخی-مذهبی این شهرستان است اظهارکرد: در سال جاری مرمت تکمیلی بقعه شامل اندود کامل بنا، مرمت نازک کاری داخلی، اصلاح بخش های فرو ریخته و توسعه و ساماندهی صحن اطراف بقعه با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.
وی گفت:بنای بقعه بر روی یک صفه مصنوعی در پای دامنۀ شرقی تپه ای قرار دارد که دربردارندۀ لایه های استقراری از قرون ۸-۷ تا دوره صفوی است.
وی ادامه داد: پلان اصلی بنا چهار ضلعی و به سبک چهار طاقی است که با الحاقات بعدی و افزودن حجره هایی برای اقامت زائران در فضای بین ایوانها شکل مدور گرفته است.
وحدتی با بیان اینکه ایوانها و تربت خانه پوشش قوسی دارند و بخش های الحاقی تیرپوش و مسطح هستندافزود: بنا با مصالح خشت و گل در جرزها و سنگ و آجر در تاق و قوسها ساخته شده است.
وی گفت: پلان چهارضلعی بنا در ارتفاع ۵/۳ متری به شیوه اسکنج سازی به هشت ضلعی تبدیل شده و گنبد برفراز آن ساخته شده است، در نمای خارجی بنا نیز در طرفین هر ایوان، یک مناره کوتاه تزیینی ساخته شده است.
وحدتی اضافه کرد: در داخل ایوانهای شرقی و شمالی آثار تزیینات گچبری به شیوۀ قالبی وجود دارد، با وجودیکه کتیبه ای در بنا وجود ندارد و نیز نمی توان در متون تاریخی سند روشنی از زمان ساخت بقعۀ شاهزاده ابراهیم به دست آورد، سبک معماری بنا و شیوۀ اجرای تاق و قوسها معماری قرون ۸ و ۹۸ هجری را به ذهن القاء می کند.
وی اظهارکرد: در سالهای گذشته ایوان ضلع شمالی بنا ریزش کرده بود که در سال ۱۳۹۴ توسط استادکاران فنی اداره کل میراث فرهنگی مرمت شد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بنای بقعه شاهزاده ابراهیم به دلیل ارزشهای معنوی و کالبدی و بهره مندی از معماری ارزشمند، به شماره ۱۱۰۷۶ در تاریخ ۱۶/۰۶/۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۶۸ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
۶۰۴۲ انتشار: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


اجتماعی


بقعه شاهزاده ابراهیم


میراث فرهنگی


خراسان شمالی