اخبار گردشگری

پروژه های عمرانی موزه فرش افتتاح می شود

به گزارش روز یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، در راستای ارتقاء سطح کیفی و استاندارد سازی موزه فرش، مراسم افتتاح فاز یک پروژه های عمرانی موزه فرش ۲۷ آذرماه در موزه فرش برگزار می شود.
«رویا ساعتیان» در این باره گفت: با توجه به محدویت اعتبارات و مشکلات موجود در موزه فرش و همچنین در راستای ارتقاء سطح کیفی و استانداردسازی موزه، در فاز نخست بخشی از اقدامات عمرانی صورت گرفته در زیرزمین موزه فرش، بخشی از فضاهای داخلی و محل استقرار یگان حفاظت موزه و برخی از فضاهای خدمات و غیره.. افتتاح می شود.
وی افزود: موزه فرش ایران در ضلع شمال غربی پارک لاله به وسعت ۱۲ هزار متر مربع با الهام از عناصر سنتی ایرانی توسط عبدالعزیز فرمانفرمایان طراحی شد و در سال ۱۳۴۰ به صورت ناتمام به منظور گالری فرش و پس از ۱۵ سال در اوایل سال ۱۳۵۵ تعمیرات و تغییرات کلی آن آغاز و ساختمان موزه با مساحتی بالغ بر ۳ هزار و ۴۰۰ متر مربع زیربنا و با نمای بیرونی شبیه دار قالی در سال ۵۶ به صورت رسمی افتتاح شد.
به گفته ساعتیان، قرارگیری موزه هنرهای معاصر در جوار موزه فرش باعث ایجاد زون فرهنگی شاخص و شامل دو پروژه منحصربه فرد در تهران شده که همیشه مورد توجه بازدید کنندگان و مخاطبین بوده است.این درحالی است که بنا در تاریخ ۲۲/۶/۹۶ با شماره ۳۱۸۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
به گزارش ایرنا موزه فرش ایران که در خیابان کارگر شمالی ـ تقاطع دکتر فاطمی یا به عبارتی در ضلع شمالی پارک لاله و روبروی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده، شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید.
شاهکارهایی از قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود و در کتاب‌خانه موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می‌ گیرد.
همچنین بهترین کتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طورکلی و کتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در کتابخانه موزه موجود است‌.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۸۲۳ دریافت: علی اسدی** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*


فرهنگی


موزه فرش


پروژه های عمرانی


میراث فرهنگی