اخبار گردشگری

پژوهش های پژوهشگاه میراث فرهنگی در طرح های توسعه ای مورد توجه است

سیدمحمد بهشتی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته پژوهش(۲۱ تا ۲۷ آذر ماه) اظهار کرد: پژوهشگاه میراث فرهنگی، رشته های علمی مرتبط با موضوع شناخت فرهنگ ایران از جمله باستان شناسی، مردم شناسی، زبان های باستانی، گویش، تاریخ معماری و شهرسازی و … را دنبال می کند.
وی افزود: تکالیفی که ما نسبت به امر پژوهش داریم، تکالیف حاکمیتی است چون سازمان ما یک سازمان حاکمیتی است.
بهشتی تصریح کرد: بخش حاکمیتی ما بیشتر جنبه حفاظتی دارد، یعنی در زمینه آثار «مادی غیرمنقول» مثل فعالیت هایی که در حوزه باستان شناسی، نسبتی با طرح های عمرانی بزرگ داریم و در واقع تلاش می کنیم با مطالعات و همکاری هایی که با طرح های بزرگ عمرانی انجام می دهیم، مانع شویم تا تخریب یا آسیبی به میراث فرهنگی برسد.
وی ادامه داد: دیگر فعالیت پژوهشی ما، تدوین و تهیه «اطلس ها» ی رشته های مختلف در سطح کشور است که هر قدر به نتیجه برسد در طرح های توسعه مورد توجه قرار می گیرد؛ یعنی تعیین اینکه طرح ها در کجا انجام شود چون جایی بودن چیزیست که در اثر تعامل تاریخی انسان با محیط پدید می آید و ظهور آن چیزی است که در این علوم جست وجو می شود.
بهشتی افزود: خوشبختانه از سال ۹۵ تلاش هایی صورت گرفت تا امسال ما معاونت فناوری داشته باشیم و با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در زمینه های مختلف همکاری هایی کنیم.
وی تاکید کرد: در حال راه اندازی یک «مرکز نوآوری» هستیم و امیدواریم به این ترتیب باب جدیدی در حوزه فعالیت های میراث فرهنگی باز شود و این کمک می کند تا فعالیت های پژوهشی ما فقط به هدف پژوهش نباشد و پژوهش برای ثمرات دیگر باشد؛ از جمله آنچه می شود برای توسعه و زندگی و پیشرفت آموخت و از حوزه فناوری برای پزژوهش های بهتر در حوزه میراث فرهنگی بهره برد.
بهشتی ابراز امیدواری کرد تا فعالیت این مرکز گسترش پیدا کند تا همگان از برکات آن بهره مند شوند.

** بودجه پژوهشگاه رشد خوبی داشته اما کافی نیست
بهشتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر چگونگی رضایت از تخصیص بودجه پژوهشگاه در لایحه سال۹۷ و طرف مشورت قرار گرفتن در این باره پاسخ داد: ما امکانات و بودجه محدودی داریم یعنی نسبت به شرایط سال ۸۴ در زمینه های مختلف بسیار فاصله داریم و ارزوی ما این است که در پایان این دولت به شرایط سال ۸۴ برسیم.
وی افزود: همین سال ۸۴ برای ما چندان درخشان نبود ولی اینقدر با محدودیت های مختلف مواجهیم که آن بودجه و شرایط برای ما به رویا مبدل شده است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: البته بودجه ما در سالهای اخیر رشد داشته و میزان رشد آن، کمی بیشتر از سایر دستگاه ها بوده ولی واقعیت این است که نسبت به ماموریت ها و مسئولیت هایی محوله خیلی فاصله دارد.
وی یادآورشد: برای تعیین این بودجه گفت وگویی با ما صورت گرفت ولی متوجه هستیم که شرایط کشور خاص و منابع محدود است و این شرایطی نیست که فقط برای دستگاه ما باشد و نمی شود در شرایط بد فعلی این سوء تغذیه ای که چند سالی دچارش بودیم را جبران کنیم.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


پژوهشگاه میراث فرهنگی


بودجه۹۷


هفته پژوهش