اخبار گردشگری

توافق مسئولان رده بالای ایران و ترکیه برای خواهرخواندگی خوی با قونیه

به گزارش ایرنا جلیل جباری روز چهارشنبه در نشستی با اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار خوی افزود: اساس خواهرخواندگی این ۲ شهر وجود اشتراکات فرهنگی و وجود مقبره شمس تبریزی در خوی به‌ عنوان استاد و مراد مولانا و مقبره مولانا در قونیه است.
وی وجود مقبره شمس تبریزی در خوی را یک ظرفیت بسیار مهم فرهنگی در استان دانست و افزود: کارهای طراحی نقشه های بارگاه شمس تبریزی مصوب شده است و عملیات اجرایی آن به زودی با کمک شهرداری خوی و با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال آغاز می شود.
وی بافت تاریخی شهر خوی را جزو چهار با فت تاریخی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی عنوان کرد و گفت: مرمت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی موجود در این بافت در اولویت برنامه های میراث فرهنگی است.
وی با اشاره به اهمیت مرز رازی خوی و گردشگر پذیری این شهرستان، تصریح کرد: افزایش جاذبه های گردشگری و ظرفیت اقامت گردشگران در این شهرستان در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.
جباری ایجاد و تاسیس خانه صنایع دستی در خوی را از جمله این برنامه ها برای تکمیل زیرساخت های گردشگری در خوی اعلام کرد.
محرم اکبرزاده، شهردار خوی هم در این نشست از هزینه ۱۰ میلیارد ریالی صیانت از بناها و محوطه های تاریخی خوی و همچنین از فراهم شدن مقدمات خواهر خواندگی خوی با قونیه به سبب وجود مقبره های شمس تبری و مولانا خبر داد.
غلامعلی شریف، ‌رئیس شورای شهر خوی نیز در این نشست به ظرفیت های بالای خوی در برخورداری از میراث کهن اشاره کرد و از مشارکت شهرداری خوی برای کمک به مرمت این میراث خبر داد. به گفته وی تکمیل مرمت مساجد تاریخی، آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بارگاه شمس تبریزی، تملک خانه های تاریخی و مرمت کاروانسراهای قدیمی خوی در اولویت برنامه های شورای اسلامی و شهرداری خوی قرار دارد.
وی افزود: برای تبدیل ظرفیت های گردشگری و تاریخی خوی به فرصت، کمیته مشترکی با مشارکت و حضور کارشناسان میراث فرهنگی تشکیل می شود.
به گزارش ایرنا، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده است و همه ساله مشتاقان زیادی را از داخل و خارج برای زیارت بارگاه این عارف شوریده حال به این شهر می کشاند.
۷۱۳۳/۳۰۷۲
**خبرنگار: سعید فرجی **انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


خواهرخواندگی


خوی


قونیه