اخبار گردشگری

بنای کوشک جاجرم در خراسان شمالی مرمت می شود

علی اکبر وحدتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باغ و بنای کوشک کاظم خان جاجرم سال ۸۷ به شماره ۲۵۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و طرح مرمت آن در دست تهیه است اظهارکرد: این طرح مراحل نهایی را طی می کند و بزودی برای تصویب به شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه می شود تا پس از تصویب عملیات مرمت آن آغاز شود.
وی گفت: باغ و بنای کوشک مربوط به دوره افشار و قاجار است و به خوانین محلی جاجرم از طایفه گرایلو تعلق داشته و به کاظم خان گرایلو منتسب است. بنای کوشک به دلیل نوع و جنس مصالح که از خشت و گل و بسیار آسیب پذیر است در سالهای گذشته بسیار آسیب دیده و مرمت آن دشوار است.
وی افزود: گزارش های موجود از دوره ناصر الدین شاه که توسط صنیع الدوله تنظیم شده بیان می کند در آن دوره نیز بنا مخروبه بوده و در حال حاضر نیز به دلیل عدم بهره برداری و متروک بودن بنا حجم زیادی از آوار در بنا جمع شده که به منظور مستند سازی اولیه و شروع اقدامات مرمت اضطراری بایستی ابتدا آورابرداری داخل به عمق حدود سه متر انجام شود و سپس براساس نوع آسیب ها راه درمان و طرح مرمت تهیه و ارائه شود.
وحدتی افزود: امسال برای باغ و بنای کوشک کاظم خان فقط طرح تهیه می شود و در سال آتی اعتبار لازم برای مرمت این اثر تاریخی را پیگیری می کنیم.
وی ادامه داد: بخش بسیار بزرگی از باغ مجاور بنای کوشک هم در سال های گذشته و پیش از ثبت بنا در فهرست آثار ملی کشور در اثر توسعه شهری و تغییر کاربری اراضی از بین رفته اما یک بخش ازآن هم با حفظ کاربری باغی تثبیت شده و مجوز تغییر کاربری داده نمی شود تا اطراف این محوطه را به شکلی که در گذشته بوده است، حفظ کنیم.
وی درباره اینکه در فضای مجازی عنوان شده بود که دو درخت توت متعلق به کوچه باغ بنای تاریخی کوشک جاجرم جزء آثار ملی ثبت شده اند و در آستانه تخریب قراردارند اظهارکرد: تمام گذربندی ها و معابر اطراف باغ و کوشک در تحولات شهری تغییر یافته و سلسله مراتب دسترسی و نظام معابر دگرگون شده به نحوی که این منطقه مانند سایر نقاط شهر سیمای جدید شهری پیدا کرده و ساخت و ساز بی ضابطه در آن محل اثری از کوچه باغ و معابر قدیمی باقی نگذاشته است.
وحدتی گفت: بعلاوه بر اساس بررسی های انجام شده توسط کارشناسان، درختان توت قدیمی مورد فاقد معیارهای لازم جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور هستند و در محدوده قانونی باغ و کوشک هم قرار ندارند.
در رابطه با باغ وبنای کوشک در کتاب مطلع الشمس نوشته اعتمادالسلطنه(صنیع الدوله) آمده است: ‘از ابنیه عالیه شمرده می شده وعمارت آن دو طبقه و بسیار مرتفع بوده والان هم تقریبا چهارده ذرع از ارتفاع آن باقی مانده است’.
بهتر است بدانیم آثار تاریخی هر منطقه بیانگر هویت و فرهنگ آن منطقه است و توجه مسئولان به منظور حفظ و حراست از این فرهنگ امری ضروری است. بی تردید باغهای تاریخی به ویژه در شهرهای کویری به عنوان یکی از عناصر ارزشمند کالبدی هر شهر بایستی حفظ شوند و از تفکیک و تغییر کاربری آنها جلوگیری شود تا ضمن روح بخشی به فضا و ارتقای سیما و منظر شهری، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی هر شهر را به نمایش بگذارند.
بیش از یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی شناسایی شده که ۵۶۸ اثر آن به ثبت رسیده است.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی ? @IRNABOJNURD پیگیری کنید.
ع/ ۶۰۴۲ انتشاردهنده: سیدحسین قدسی

انتهای پیام /*


اجتماعی


کوشک جاجرم


میراث فرهنگی


خراسان شمالی