اخبار گردشگری

همدان ۲۰۱۸،نسخه شفابخش اشتغال- میثم ناصرنژاد**

گردشگری تنها صنعتی است که برای همه اقشار جامعه از طیف محروم گرفته تا دانش آموختگان و نیز سرمایه گذاران ایجاد شغل و درآمد می کند و از این رو می توان از فرصت طلایی رویداد همدان ۲۰۱۸ که توسط جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وزرای گردشگری کشورهای آسیایی مطرح و تایید شد، باتوجه به ظرفیت های بالقوه موجود، بهترین بهره برداری را داشت.
اگر فرصت ها و ظرفیت های موجود با مدیریت و برنامه ریزی مناسب مورد بهره برداری قرار بگیرد، صنعت گردشگری همدان می تواند به عنوان یکی از صنایع پیشرو در رشد و شکوفایی اقتصادی و نیز کاهش دغدغه های اشتغال نقش بسزایی ایفا کند.
همدان با وجود اینکه دارای پنج قابلیت مهم گردشگری در حوزه زیارتی، سلامت، طبیعت گردی و بوم گردی، فرهنگی و تاریخی و ورزشی در کشور است، اما متاسفانه فرصت های موجود این صنعت در استان به همان اندازه که انتظار می رود، مورد بهره برداری لازم برای رونق اقتصادی و نیز اشتغالزایی قرار نگرفته و آنطور که باید در جذب گردشگر نیز موفق نبوده است.
از سوی دیگر فقر برنامه ریزی کلان در عرصه گردشگری، ضعف اطلاع رسانی، اجرای برنامه های تکراری و فاقد کیفیت و جذابیت، نبود اتاق فکر، تصمیم های سلیقگی، آنی و جانبدارانه در این حوزه نیز در سال های اخیر منجر به یکنواختی در جذب گردشگر و آمارهای قابل پیش بینی شده است.
از این رو، شروع سال جدید میلادی که با انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا همراه شده است، فرصت طلایی برای معرفی ظرفیت های موجود و بازتوانی در رونق حوزه گردشگری این شهر خواهد بود.
این رویداد مهم می تواند آغازی نو برای ورود همدان به عرصه گردشگری جهان باشد و این شهر را به معنای واقعی به عنوان پایتخت گردشگری آسیا مطرح کند.
در واقع این امتیاز ویژه بهترین موقعیت برای جبران فرصت سوزی های گذشته و پایان دادن به وعده های شعارگونه در توسعه صنعت گردشگری خواهد بود و انتظار می رود مدیریت ارشد استان با زیر ذره بین بردن عملکرد مدیران مربوطه، نسبت به استفاده حداکثری از این انتخاب تاریخی، اقدام کند.
استان همدان ظرفیت های موجود برای رونق گردشگری از جمله آثار و اماکن باستانی و تاریخی و طبیعی، تنوع صنایع دستی و مکان های اقامتی را دارد اما تاکنون نتوانسته به عنوان اولویت استان همدان در اقتصاد و اشتغال استان تاثیر خود را آنطور که انتظار می رود، داشته باشد.
باید به این نکته توجه داشت که کارآفرینی، اشتغال سریع و درآمد مناسب از ویژگی های انحصاری صنعت گردشگری است و استاندار همدان به عنوان مدیریت ارشد استان نیز بسترهای حمایتی را برای سرمایه گذاران مهیا ساخته است.
انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا محصول همین حمایت های همه جانبه و دلگرم کننده مدیریت ارشد استان است که انتظار می رود از این فرصت طلایی برای به حداقل رساندن دغدغه های شغلی در استان نهایت استفاده صورت بگیرد.
در واقع استاندار همدان با ارایه امتیازهای ویژه به بخش خصوصی و کمک به تشکل­های صنفی، برای احداث تاسیسات گردشگری و نظارت بر کیفیت ارائه خدمات و تاسیسات گردشگری، زمینه ساز، تسهیل­ گر و مشوق بخش خصوصی در حوزه گردشگری است.
مدیریت ارشد استان به خوبی می داند که گردشگری اشتغالزایی زودبازده است و نیاز کمی به سرمایه گذاری نسبت به ­ بخش­های دیگر دارد و امنیت بالایی هم در این حوزه وجود دارد.
بنابراین برای پیشرفت صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال، شایسته است تدوین برنامه جامع توسعه و مدیریت صنعت گردشگری و مشخص شدن تکالیف دستگاه­ ها در دستور کار قرار گیرد و می توان این کار را همزمان با شروع دوره پایتخت گردشگری آسیا در شهر همدان آغاز کرد.
این دوره بهترین فرصت برای تدوین راهبردهای لازم برای برندسازی و معرفی همدان در بازارهای آسیایی و جهانی به عنوان یکی از قطب های گردشگری است؛ ضمن اینکه باید از این فرصت در راستای گفتمان تعاملی در جلب سایر کشورها برای سرمایه گذاری و یا ایجاد بسترهای لازم در تردد گردشگران به شهر همدان بهره مند شد.
در مجموع گردشگری به لحاظ روحی و روانی برای مردم نیز بسیار مفید است و از لحاظ اقتصادی، چرخش مالی قابل توجهی دارد؛ لذا می­ تواند جایگاه خوبی را برای استان به ویژه شهر همدان ایجاد کند.
خبرنگار ایرنا در همدان

انتهای پیام /*


فرهنگی


همدان ۲۰۱۸


اشتغال پایدار


گردشگری