اخبار گردشگری

اهدای بیش از ۵۰۰ قلم صنایع دستی صنعتگران چابهاری به زلزله زدگان

محمدبهروز عیسی زهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صنعتگران این حوزه همگام با ملت ایران برای ابراز همدری با زلزله زدگان غرب کشور محموله صنایع دستی خود را به مردم این مناطق اهدا کردند.
به گزارش ایرنا زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله، ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون ۵۶۹ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشته است.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته ۷۷ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
وی گفت: هشتمین نمایشگاه صنایع دستی کشور با حضور هنرمندان ۲۵ استان تا ۱۷ آذر در زاهدان در حال برگزاری است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان با دارا بودن انواع صنایع دستی نظیر سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، خُلَک بافی، زیورآلات سنتی، گلیم بافی، سیاه دوزی، صنایع دستی دریایی و غیره می تواند حضور پررنگی در این نمایشگاه داشته باشد.
وی با بیان اینکه تا کنون ۴۲ اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان موفق به اخذ نشان ملی مرغوبیت کالا شده اند گفت: بیش از ۳۰ اثر نیز امسال در مرحله استانی نشان مرغوبیت را دریافت کردند.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.
به گفته بسیاری از کارشناسان صنایع دستی تجلی ویژگی های فرهنگی و مظهر تمدن انسان های هر جامعه در گذر تاریخ است.
۷۳۱۶**۳۰۴۲ خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


زلزله۹۶


اهدای صنایع دستی چابهار