اخبار گردشگری

تبدیل نراق به قطب گردشگری نیازمند برنامه هدفمند و معرفی ظرفیت ها است

به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز دوشنبه در نشست با شهردار نراق افزود: موقعیت جغرافیایی نراق و استقرار آن در مجاورت جاذبه های گردشگری محلات و دلیجان ظرفیت مناسبی را برای توسعه و احیای صنعت گردشگری در استان مرکزی فراهم کرده است.
وی بر لزوم بهره گیری بیشتر از ظرفیت بافت تاریخی نراق در راستای توسعه گردشگری و جذب گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: یکی از مولفه های مهم در خروج از اقتصاد متکی به نفت، توجه به ظرفیت های بومی در حوزه های مختلف است و نراق در حوزه فرهنگ بومیی و ظرفیت های گردشگری بنیه غنی دارد.
استاندار استان مرکزی، تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را عامل مؤثری در ایجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: رویکرد سیاست های گردشگری باید نو و زمینه ساز تولید ثروت و اشتغال باشد و توجه به داشته های محلی بومی محوریت کار قرار گیرد که این نگاه مصداقی از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی یادآور شد: تقویت گردشگری نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است و دولت نیز در این راستا تسهیلگری می کند و بیشتر طرح های مرتبط با بحث گردشگری در کارگروه زیربنایی استان مصوب می شود.
شهردار نراق نیز در این نشست گفت: حفظ تاریخ و تمدن نراق در سال های اخیر باعث شد که خطه به عنوان تنها شهر تاریخی در کشور تصویب شود و بتواند یکی از تهدیدهای اصلی شهرها (بافت فرسوده) را به فرصتی ارزشمند تبدیل کند.
مهدی اسماعیلی افزود: در همین راستا ویژگی های تاریخی و شاهکارهای معماری نراق در سال های اخیر حفظ شده و با تغییر شکل شهرسازی مدرن از هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی این شهر محافظت شده است.
وی مهمترین معضل این شهر را نبود اقتصادی پویا بیان کرد و افزود: جمعیت نراق در سال های اخیر ثابت مانده و رشدی نداشته است و باید جذابیت های مهاجرپذیری و ماندگاری جمعیت در این شهر مطالعه شود.
وی بیان کرد: بیشتر کاهش جمعیت این شهر از مهاجرت جوانان به شهرهای همجوار و بزرگتر است و در سال های اخیر در برنامه ریزی شهری سعی شده است به مسئله گردشگری که خود یک عامل اقتصادی برای بهره مندی از اقتصاد گردشگری است توجه شود اما این اقدام به تنهایی نمی تواند در حل کاهش جمعیت گره گشایی کند.
اسماعیلی افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا جمعیت حفظ شود و از مهاجرت به شهرهای دیگر جلوگیری شود و جمعیت مهاجر نیز دوباره به شهر برگردند.
وی با برشمردن برخی داشته های فرهنگی و تاریخی نراق گفت: ۵۴ قطعه از شهاب سنگ های ثبت جهانی، در نخستین موزه شهاب سنگ دنیا در شهر نراق دلیجان یک ماه گذشته به نمایش گذاشته شد.
وی افزود: اجرام آسمانی ثبت شده جهانی نراق متشکل از ۳۶ قطعه شهاب سنگ، ۱۶قطعه سنگ شیشه ای، یک قطعه سنگ حاوی الماس و یک قطعه شهاب سنگ دلیجان است که از سراسر دنیا جمع آوری و توسط پرفسور ایرج عشقی به موزه شهاب سنگ نراق به عنوان نخستین موزه شهاب سنگ دنیا تحویل داده شده است.
وی اظهار کرد: اجرام آسمانی از نمونه های کم نظیر عطارد، ماه و مریخ در محل برخورد شهاب سنگ نراق در مدرسه خیرساز دخترانه معصومی به نمایش گذاشته شده است.
اسماعیلی گفت: با برگزاری نشست هایی با استاد و پژوهشگر دانشگاه آخن آلمان در سال آینده نخستین موزه دائمی شهاب سنگ دنیا به صورت رسمی در این مدرسه راه اندازی خواهد شد.
شهردار نراق افزود: این موزه می تواند تاثیر به سزایی در جذب گردشگر برای نراق داشته باشد چرا که تورهای گردشگری، محققان زمین شناسی و کانی شناسان تمایل زیادی برای دیدن این داشته های ارزشمند دارند.
شهرتاریخی نراق واقع در ۱۵ کیلومتری مسیر دلیجان به کاشان دارای ۷۰ کیلومترمربع وسعت است که از طبیعت زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است.
این شهر در حوزه قطب گردشگری جنوب استان مرکزی واقع شده که از جمله ظرفیت های گردشگری آن آب انبارهای حاج مهدی نراقی، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، کاروانسرا و پل دودهک، قلعه و غار کهک و غار نخجیر است.
استاندار استان مرکزی در جریان سفر یک روزه خود به استان مرکزی از چند واحد تولیدی و صنعتی بازدید کرد.
نشست با شهردار نراق و بررسی مشکلات این شهر، دیدار با خانواده شهدا و شرکت در کارگروه اقتصاد مقاومتی از برنامه های دیگر سفر استاندار مرکزی به دلیجان است.
شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت است و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری اراک قرار دارد.
۷۲۷۷/۶۰۱۳/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ظرفیتهای تاریخی


توسعه گردشگری