اخبار گردشگری

وضعیت نابسامان تاسیسات برق در بازار تاریخی ارومیه / رفع کامل مشکلات این بازار نیازمند ۱۰ میلیارد ریال اعتبار است

جلیل جباری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه رفع کامل مشکلات این بازار نیازمند ۱۰ میلیارد ریال اعتبار است، افزود: این موضوع ۲ بار در کارگروه میراث فرهنگی مطرح و از دفتر فنی استانداری نیز درخواست شده است تا با تشکیل جلسه ای از متولیان بخواهند وظایف خود را به موقع انجام دهند.
جباری با بیان اینکه شرکت توزیع برق بخش هایی از تاسیسات برق بازار ارومیه را ساماندهی کرده است، گفت: ساماندهی انتقال برق از تابلوها به مغازه ها و سیم کشی های متعدد از سوی شرکت توزیع برق نیاز به همراهی کسبه و همچنین مجمع امور صنفی دارد که زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: اخیرا اقداماتی با هدف ترمیم و صیانت از بازار ارومیه صورت گرفته است تا هزینه قسمت هایی که نیاز به اقدام اضطراری دارد، برآورد شود.
جباری اضافه کرد: رفع مشکلات بازار با توجه به نوبد اعتبار مورد نیاز به صورت مقطعی و برای ترمیم بخش های اضطراری انجام می شود.
به گزارش ایرنا، بازار تاریخی ارومیه یادگاری از دوران صفویه است؛ این بازار شامل یکهزار و ۲۰۰ باب مغازه با عملکردهای متفاوت و تعداد ۷ تیمچه و سرای نسبتاً بزرگ، پنج حمام قدیمی و یک باب مسجد جامع با پنج هزار مترمربع مساحت و دیگر واحدهای مربوط به مشاغل گوناگون است که قدمت آنها به دوره‌های سلجوقی، صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه می‌رسد.
با توجه به اهمیت و ارزش معماری و تاریخی مجموعه مذکور، بعد از انجام مطالعات لازم در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ هجری شمسی اقداماتی برای ثبت بازار تاریخی ارومیه در ردیف آثار ملی کشور معمول شد و در سال ۱۳۶۲ شمسی به شماره ۱۶۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و از آن تاریخ تا حال مطابق ضوابط و برنامه‌های مصوب، فعالیت عمرانی و حفاظتی این بافت تاریخی انجام می‌شود.
۸۱۳۵/۳۰۷۲
** خبرنگار: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


بازار تاریخی


تاسیسات برق


ارومیه