اخبار گردشگری

آغاز نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی در قیزیل قلعه مشگین شهر

باستان شناس و سرپرست گروه کاوش روز شنبه به خبرنگار ایرنا فت: نخستین قصل از کاوش های باستان شناسی در قیزیل قلعه با هدف انجام مطالعات بیشتر در مورد نحوه ساخت نحوه استفاده و چگونگی استقرار بشر در ادوار مختلف اجرا می شود.
دکتر رضا رضالو افزود: این قلعه که در ۱۰ کیلومتری شمال غربی مشگین شهر و در حاشیه رودخانه مشگین چای واقع شده یکی از هفت قلعه مربوط به دوران اشکانی یا پارتی می باشد.
وی اظهار کرد: عملیات کاوش با مشارکت یک تیم ۴۰ نفره آغاز شده و ۲ ماه بطول خواهد انجامید.
وی گفت: داده های اولیه نشان می دهد این قلعه یک بنای بسیار مستحکم و جز قلعه های حاکم نشین است که بر سایر قلعه های اطراف اشرافیت داشته است.
وی نمودار شدن دیوار دفاعی قلعه به قطر ۸٫۵ متر را نشانه ای از معماری قابل توجه دوره پارتی بیان کرد.
رضالو با بیان اینکه تمام ساختمان های کشف شده دارای پی سنگی هستند افزود: در برخی از نقاط قلعه از خشت های استاندارد دوره پارتی به ابعاد ۴۱ در ۴۱ سانتیمتر استفاده شده است.
سرپرست گروه کاوش قلعه قیزل قیه گفت: علاوه بر داده های مربوط به دوره معماری که متشکل از اتاق ها و راهروهاست محفظه ها ، سیلوها و خمره های متعدد مربوط به ذخیره مواد غذایی کشف شده که احتمال دارد مواقعی که قلعه در محاصره دشمن بوده مورد استفاده ساکنان قلعه قرار می گرفته است.
وی تشریح کرد: اطلاعات تکمیلی مربوط به نخستین فصل از کاوش های باستان شناسی در قیزیل قلعه پس از تکمیل در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
شهرستان مشگین شهر در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل دارای بیش از یک هزار آثار تاریخی و باستانی است و قدیمی ترین آثار مکشوفه مربوط به محوطه باستانی شهر یئری با قدمتی بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح است.
خبرنگار: جواد دهقانی ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
۷۱۱۷/۶۰۱۸

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث


قلعه


مشگین شهر