اخبار گردشگری

کتابخانه کاخ گلستان دارای ۲۵۰۰ اثر تاریخی هنری متعلق به دوره قاجار است

طاهره ملامحمدی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ایجاد کتابخانه کاخ گلستان به دوره پهلوی باز می گردد که این کتاب ها در دو بخش کتابهای اموالی و غیر اموالی هستند.
وی افزود: غیر از حدود ۲۵۰۰ کتاب تاریخی، بقیه کتابهای معاصر است و بیشتر با موضوعات تاریخی هنری مربوط به دوره قاجار است و بخشی نیز کتابهای خطی و چاپ سنگی را شامل می شود که نگهداری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.
ملامحمدی ادامه داد: کتابخانه کاخ گلستان مثل کتابخانه های عمومی شهر به همه مراجعان خدمات نمی دهد و عضوگیری ندارد.
وی درباره شرایط استفاده از این کتابها تصریح کرد: دانشجویان، استادان، یا محققان و نویسندگان با ارائه معرفی نامه می توانند از منابع موجود در اینجا استفاده کنند.
ملامحمدی گفت: امسال در مجموعه جهانی گلستان، کارگاه مرمت راه اندازی شده و به مرور زمان و نیازی که بر اثر فرسایش کتابها به وجود می آید کتابها را مرمت می کنیم.
وی تاکید کرد: در مورد کتابهای چاپی «دیوان شمس» که ۵۲ سال از قدمت آن می گذرد، قدیمی ترین است و قدیمی ترین کتاب دوره قاجار به نام «طوفان البکاء» نوشته جوهری است که روایت مصوری است از زندگی و داستان های امامان و در همه دنیا ۵۶ نسخه از آن موجود است.
ملامحمدی اضافه کرد: قدیمی ترین کتابها در بخش نسخه های خطی نیز «مرقع گلشن» یا «نسخه شاهنامه بایسنقری» و قرآن های نفیس از دوره فتحعلی شاه و پیش از آن است.
وی یادآور شد: اقتضای زمانه ایجاب می کند کتاب های مرجعی که پژوهشگران بیشتر سراغ آنها را می گیرند به نسخه دیجیتالی تبدیل شده و در فضای نت در اختیار همگان قرار دهیم، با این حال به دلیل بودجه ناکافی و زمان بردن هنوز تعداد این آثار روی وب ناچیز است.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


کاخ گلستان


کتابخانه تاریخی


قاجار