اخبار گردشگری

استاد دانشگاه: روزی به نام کوروش نامگذاری شود

دکتر مصطفی ندیم روز جمعه با اشاره به برگزاری نخستیتن نشست کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت کوروش در گفت و گو با ایرنا افزود: برنامه ای در دست اجرا داریم که بر اساس آن آیین بزرگداشت بنیانگذار سلسله هخامنشی با شکوه هرچه تمام تر برگزار شود و همه جنبه های ملی، مذهبی، ایرانیت و هویت ایرانی نیز در آن دیده شود.
وی ادامه داد: کوروش در حقیقت شخصیتی است که هم در ایران و هم در تاریخ تمدن جهانی تاثیرگذار بوده است.
او اظهار کرد: در طول تاریخ ایران سلسله های پادشاهی بسیاری بر سر کار آمده اند اما هخامنشیان در ایران تمدن ساز بوده اند و حداقل به این بهانه هم که شده باید موسس این سلسله را ارج نهیم.
ندیم تصریح کرد: علاوه بر این، رفتار صلح جوی کوروش است که این ویژگی باید به گونه ای مطرح شود که همه جهانیان بدانند که مردم ایران مردمی صلح دوست هستند و زبانی بهتر از زبان کوروش برای بیان این مطلب سراغ نداریم.
عضو هیات علمی و استاد تاریخ دانشگاه شیراز درباره کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت کوروش هم گفت: تشکیل این کارگروه یک اقدام بسیار خوب است و امیدواریم در نشست های تخصصی بتوانیم به راهکارهای خوب و در نهایت نتیجه ای مطلوب دست یابیم.
کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس روز سیزدهم آبان تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش جهرمی به عنوان مسئول این کارگروه منصوب شد.
در حکم اسماعیل تبادار استاندار فارس خطاب به هادی پژوهش جهرمی آمده است: شناخت تاریخ و تمدن ایران قبل و بعد از اسلام، نیازمند مطالعه ذخایر علمی، فرهنگی و آشنایی با شخصیت های تاریخی آن است، کوروش که بنا به روایتی همان ذوالقرنین می باشد از جمله چهره های تاریخی و ماندگار ایران و جهان است.
در این پیام عنوان شده است: استان کهن فارس، خاستگاه کوروش و سایر مفاخر علمی و ادبی است، تبیین و شناخت جایگاه هر یک ازبزرگان و از جمله کوروش سبب آگاهی بیشتر قشر جوان با هویت، اصالت و تمدن اسلامی ایرانی می گردد، این امر با تشکیل کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش محقق می شود.
درادامه این پیام بیان شده است: مسئولیت تشکیل و برگزاری جلسات کارگروه مذکور به جنابعالی محول می شود تا با استفاده از ظرفیت مراکز علمی، فرهنگی و با بهره گیری از نظرات کارشناسی استادان خبره حوزه تاریخ و دین، گامی موثر در جهت نیل به اهداف ترسیمی برداشته شود.
نخستین نشست این کارگروه روز چهارشنبه هشتم آذرماه برگزار شد.
کوروش،بنیانگذار و نخستین پادشاه هخامنشی بود که از سال ۵۵۹ تا ۵۲۹ قبل از میلاد به مدت ۳۰ سال بر نواحی گسترده ای از آسیا حکومت کرد.
منشور کوروش که به عنوان کهن ترین و نخستین بیانیه حقوق بشر در جهان شناخته شده در سال ۱۲۵۸خورشیدی (۱۸۷۹میلادی) هنگام کاوش های باستان‌شناسی هیات بریتانیایی در محوطه باستانی بابل در بین‌النهرین به دست آمد.
سازمان ملل متحد، مفاد این منشور را در سال ۱۹۷۱میلادی، به ۶ زبان رسمی دنیا منتشر کرد.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد که آرامگاه کوروش را در خود جای داده است، پنجمین مجموعه ثبت شده ایران است که در سال ۱۳۸۳خورشیدی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.
شهرستان پاسارگاد به مرکزیت سعادت شهر در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.
۶۱۲۲ / ۲۰۲۷
خبرنگار: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

انتهای پیام /*


فرهنگی


استاد دانشگاه


کوروش


نامگذاری روز