اخبار گردشگری

دانشگاه جندی شاپور و شیخ شهاب الدین سهروردی در فهرست یونسکو قرار گرفتند

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعدالله نصیری قیداری روز سه شنبه در نشست خبری تشریح عملکرد هیات ایران در سی و نهمین اجلاس جهانی یونسکو اظهار کرد: در کمیسیون فرهنگ، دانشگاه ۱۷۵۰ ساله جندی شاپور را به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان ثبت کردیم که قبل از آن قدیمی ترین دانشگاه های دنیا بولونیا با قدمت ۹۰۰ معرفی شده بود.
وی گفت: اهمیت ثبت این دانشگاه جهانی در فهرست رویدادها و مشاهیر یونسکو در این است که جندی شاپور از نظر یونسکو اولین دانشگاه جامع جهانی است که در آن ملیت های مختلف به دور از تعصب و افراط گری های آیینی و مذهبی در آن درس می خواندند تا انجا که قبطیان (مصریان)، سوریانیان، مسیحیان، یونانیان، چینیان و هندیان در کنار دانشمندان ایرانی در زمینه توسعه علوم بشری که منشا علوم امروز است، تحصیل می کردند.
نصیری قیداری ادامه داد: اهمیت دیگر دانشگاه جهانی جندی شاپور در این است که کتابخانه قدیمی ترین دانشگاه حاوی ۴۰۰ هزار عنوان کتاب بوده و دانشمندان آن علاوه بر موجبات پیشرفت و تمدن بشری منشا علوم امروز بوده و نجوم، پزشکی، فلسفه، گیاه شناسی، داروشناسی، طب سنتی، منطق و ریاضی را در آنجا بسترسازی کردند.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: ثبت جهانی جندی شاپور اتفاق مبارکی است که نگاه جامعه جهانی را به جایگاه علمی ایران معطوف می کند و از مسئولان درخواست دارم عرصه و عیان دانشگاه جندی شاپور در شهر کهن دزفول و در مسیرهای شوش و شوشتر تعیین کنند و وزارت علوم نیز دانشگاه کنونی این شهر را به عنوان نماینده شایسته جندی شاپور تقویت کند تا با حضور علاقه مندان بی شمار جهانی و حضور گردشگران خارجی در این مکان، تولید ثروت و صدور فرهنگ هم زمان صورت پذیرد.
وی گفت: کمیسیون فرهنگی ایران نام شیخ شهاب الدین سهروردی را در فهرست مشاهیر یونسکو قرار داد که با این اتفاق، تعداد داشته های ایران در این فهرست به ۳۵ می رسد.
نصیری قیدار افزود: در کمیسیون علوم طبیعی یونسکو، ۱۶ ماه می به عنوان روز جهانی نور تعیین شد.
وی افزود: ایران در انتخاب این مناسبت عملکرد فعالی داشت و پیشتر ۵۰۰ برنامه مرتبط با ابن هیثم در سال میلادی ۲۰۱۶ در کشور برگزار کرده بود. ابن هیثم یکی از اندیشمندان مسلمان ایران بود که از وی بنیانگذاران اوپتیک نوین یاد می شود.
نصیری قیداری ادامه داد: در کمیسیون علوم طبیعی یونسکو، فلسفه اشراق یا نور شیخ شهاب الدین سهرودی را نیز تبیین و به جایگاه نور در توسعه علوم پایه علوم ارتباطات علوم پزشکی و فرهنگ و معارف دینی و قرآنی خود اشاره کردیم.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: در کمیسیون اموزش یونسکو نیز امکان سنجی تدوین یک ابزار معیارگذاری در خصوص منابع آزاد برای یادگیری مورد بحث واقع شد و جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت که در اسناد بالادستی کشور نیز توجه ویژه ای به این امر شده، از این رو پیشنهاد داد با توجه به ظرفیت های متفاوت سخت افزاری و نرم افزاری کشورهای شمال و جنوب عضو یونسکو هر یک از این کشورهای بتوانند برنامه خود را مطابق چهارچوب ملی خود تعیین کنند و تاکید دیگر ما این بود که این سند نباید به هیج نحوی محدودیتی برای نظام درسی ملی کشور ما پدید آورد.
وی ادامه داد: به یونسکو متذکر شدیم که در تولید این سخت افزارها و نرم افزارها به شرکت های بزرگ بسنده نشود و از توانایی همه کشورها استفاده شود تا دانش فنی و بومی آنها در این زمینه ارتقا یابد.
نصیری قیداری تاکید کرد: در کمیسیون علوم یونسکو نیز مبحث به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی کشورهای مختلف مورد بحث قرار گرفت که این موضوع به جمع بندی نهایی نرسید و به اجلاس چهلم در دو سال آینده موکول شد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: برای کمیسیون علوم طبیعی یونسکو نیز تدوین پرونده جنگل های هیرکانی ایران مراحل پایانی خود را می گذراند و بزودی این میراث ۲۰ میلیون هکتاری جهت ثبت در فهرست میراث طبیعی جهانی پیشنهاد خواهد شد. ضمن اینکه ثبت ذخیره گاه کپه داغ را به عنوان سیزدهمین ذخیره گاه طبیعی ایران در یونسکو پیشنهاد کردیم.
نصیری قیداری تصریح کرد: در کمیسیون ارتباطات یونسکو نیز مباحثی چون ایمنی روزنامه نگاران، تنوع زبانی در اینترنت، افراد توان خواه، مقابله به خشونت و افراطی گری مورد بحث و اجماع قرار گرفت.
وی گفت: در کمیسیون علوم اجتماعی یونسکو هم محور اصلی بحث اخلاق و صدور بیانیه اخلاقی در زمینه تغییر اقلیم جهانی بود.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: ایران تجربیات زیادی در این زمینه دارد و پیشنهاداتی در زمینه اخلاق در تغییرات اقلیم که قبلا از طریق انجمن اخلاق در علم و فناوری و نهادهای دیگر جمع بندی شده بود توسط گروه علوم اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو به این مجمع پیشنهاد شد.
بنا به گزارش ایرنا، سی و نهمین کنفرانس عمومی یونسکو از ۸ تا ۲۲ آبان ماه در پاریس با حضور کشورهای عضو و نمایندگان سازمان های بین المللی برگزار شد.
در این کنفرانس مدیرکل جدید یونسکو بعد از ۸ سال تغییر پیدا کرد و آدری آزولای به عنوان رئیس یونسکو انتخاب شد و اعضای جدید شورای اجرایی نیز انتخاب شدند.
کمیسیون ملی یونسکو ایران مدت هفت ماه با همکاری وزارتخانه های خارجه، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، علوم و اموزش و پرورش و سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی برای تهیه آرا و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران برای این کنفرانس جلسات مقدماتی قبل از اعزام برگزار و روی اسناد مختلف یونسکو کار کرد.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


روز جهانی نور


نصیری قیداری


یونسکو