اخبار گردشگری

حفاظت و مرمت یک گوبلن دوزی قرن ۱۸ فرانسه در سعدآباد آغاز شد

«تاپستری» به بافت هایی گفته می‌شود که ابعاد تجسمی دارد و آنها را به دیوار می‌آویزند یا به صورت احجام پیکره مانند در فضا یا روی زمین قرار می‌دهند.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سعدآباد، این تاپستری از جنس ترکیب الیاف پشم و ابریشم با ابعاد ۳۷۰ در ۳۱۰ سانتیمتر و دارای نقوش انسانی، گیاهی و حیوانی با رنگهای قرمز تیره، آبی، قهوه ای، سبز و زرد با زمینه اکر و کرم است.
مطالعات آسیب شناسی و فن شناسی انجام شده و بعضاً در حال انجام بر روی این اثر شامل مطالعات ریخت شناسی میکروسکوپی الیاف، تست جا به جایی و حلالیت رنگ، شناسایی آزمایشگاهی الیاف، کشت قارچ، بررسی اسیدیته، تست سوخت وتست بویایی الیاف و بررسی تاب لیف است.
شرح عملیات حفاظت و مرمت این تاپستری آنتیک شامل پاک سازی ذرات به شیوه وکیوم، باز کردن لایه های ساپورت، جداسازی اتصالات الحاقی آسیب رسان، استحکام بخشی الیاف، احیای الیاف در بخشهای اعوجاج، شستشو، وصالی فیلموپلست، نوارگیری و موزون سازی الیافی همراه با اجرای موارد حفاظت پیشگیرانه است.
نمونه های ارزشمند و نفیسی از هنر گوبلن دوزی یا تاپستری در کاخ موزه های سعدآباد در معرض دید عموم قرار دارد.
نمونه آثار زیبایی از گوبلن دوزی بر روی روکش مبل دستبافت و ریز دوزی متعلق به قرن ۱۸ فرانسه با نقشه گل و گلدان در تالار آیینه کاخ موزه سبز، زیرزمین کاخ موزه سبز در موزه هنرهای زیبا وجود دارد.
همچنین دو اثر طرح گوبلن؛ یکی در راه پله اصلی کاخ موزه ملت با نقش داستان یوسف نجار و حضرت مریم و دیگری در اتاق انتظار بزرگ این کاخ متعلق به قرن ۱۸فرانسه از نمونه های دیگر گوبلن های موجود در مجموعه سعدآباد است.
فراهنگ**۳۰۷۹**۱۰۵۵
دریافت: علی اسدی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


سعدآباد


تاپستری


میراث فرهنگی