اخبار گردشگری

حمام تاریخی حاج کریم قزوین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صتایع دستی و گردشگری قزوین، محمد علی حضرتی روز شنبه افزود: در نشست شورای ثبت آثار ملی غیر منقول، اثر تاریخی گرمابه حاج کریم مورد بررسی و تایید نهایی قرار گرفت و پس از انجام مراحل قانونی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
وی با اشاره به موقعیت این بنای تاریخی، گفت: گرمابه حاج کریم در مجاورت خیابان پیغمبریه در بخش غربی محدوده دولتخانه صفوی و بخش شرقی مجموعه بازار تاریخی شهر قزوین قرار دارد که در نزدیکی آن مسجد پنجعلی، عمارت دیوانخانه و مسجد حاج سید جوادی واقع شده و وجه تسمیه اثر نیز به نام مالک بنا انتخاب شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: گرمابه حاج کریم یک هزار و ۱۰۰ متر مربع مساحت دارد که درب ورودی آن از جانب غربی بنا بوده و فضای هشتی و راهرو ورودی به سربینه پس از آن قرار گرفته‌اند.
این مسئول اضافه کرد: این گرمابه دارای طاق و تویزه‌های بسیار زیبا بوده که در چند ساله اخیر بخش‌هایی از آنها تخریب شده است.
وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های این حمام تاریخی افزود: بنای قاجاری گرمابه حاج کریم در مرکز بافت تاریخی در مجاورت بناهای مهم و ارزشمند شهر قزوین واقع شده و از شیوه ساخت و نوع مصالح و سازه معماری بسیار فنی و محکمی در احداث آن استفاده شده است.
این مسئول یادآور شد: با ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور این بنای تاریخی تحت حفاظت و نظارت میراث فرهنگی قرار می گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب و یا تغییر هویت آن شود برابرقانون مجازات‌های اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب، مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر نیز صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


فهرست آثار ملی


گرمابه حاج کریم قزوین