اخبار گردشگری

۱۹ قلم اشیاء تاریخی و مردم شناسی به موزه شهرستان ابهر اهدا شد

عباس شمشیری روز شنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از سال ۹۵ تا کنون نیز مردم و دهیاری ها ۶۹ قلم اموال تاریخی، فرهنگی و مردم شناسی منقول را تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان ابهر داده اند که اشیاء اهداء شده از دوره های مختلف تاریخی و اسلامی وهمچنین اشیاء مردم شناسی است.
وی ابراز کرد: برخی از اقلام مردم شناسی که به موزه و آرامگاه پیراحمد زهرنوش اهدا شده، شامل ابزار و وسایلی مانند چرتکه، کرسی، صندوقچه ها است که نشان دهنده نوع زندگی مردم در گذشته است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر یادآور شد: ۲ خمره مربوط به دوره اشکانیان از مهمترین اشیای اهدا شده به موزه ابهر است.
وی تاکید کرد: موزه شهرستان ابهر با توجه به آثاری که در آن وجود دارد، جزء موزه های فاخر استان زنجان است که متاسفانه مهجور واقع شده است.
شمشیری اظهار کرد: متاسفانه نیمه دوم هر سال کار این یگان سخت تر می شود چراکه با بیکار شدن شماری از افراد در فصل سرد سال برخی از جوانان سودجو به دنبال پیدا کردن گنج و دفینه به سراغ حفاری محوطه های تاریخی می روند که جز ایجاد دردسر برای خود و تخریب تپه ها چیزی حاصل آن ها نمی شود که در صورت دستگیری توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی، به عنوان مجرم تحویل مراجع قضایی می شوند.
وی در بیان اهمیت حفظ آثار باستانی هر منطقه، اظهار کرد: محوطه ها و آثار باستانی، میراث فرهنگی، هویت و در واقع شناسنامه مردم ما است و هیچ کسی راضی به خدشه دار شدن هویت خود نمی شود.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابهر با اشاره به ضربه ای که قاچاقچیان عتیقه به تمدن و هویت کشور وارد می کنند، تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورهای عربی و به ویژه برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس به علت نداشتن میراث فرهنگی در حال هویت سازی از راه خرید اشیاء تاریخی ایران از قاچاقچیان عتیقه و شناسنامه دار کردن آن ها به نام خود در حال ساخت هویت جعلی هستند.
وی تصریح کرد: مردم شهرستان در صورت مشاهده افرادی که قصد اکتشاف و یا ضربه به آثار تاریخی دارند، با شماره های ۳۵۲۷۵۷۵۵ به صورت شبانه روزی و یا با شماره های ۳۵۲۷۶۳۳۱ و ۳۵۲۲۵۵۰۰ در وقت اداری با یگان حفاظت میراث فرهنگی تماس بگیرند.
وی یادآور شد: از راه فرهنگ سازی سعی می کنیم مردم اموال فرهنگی – تاریخی را که در منازل دارند به موزه باستان شناسی ابهر اهداء کنند تا به اسم خودشان در موزه نگهداری شود.
/۶۰۸۵/۷۳۲۴
خبرنگار: اکرم بیات ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

انتهای پیام /*


فرهنگی


حفاظت میراث فرهنگی


هویت


موزه