اخبار گردشگری

هنر قفل سازی قزوین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ،محمد علی حضرتی افزود: در گذشته هنر قفل سازی یکی از صنایع مهم ایران بوده که به صورت اشکال حیوانی و انسانی از جنس فولاد، برنج و برنز ساخته می‎شده است.
وی اظهار کرد: هر چند که با ظهور عصر ماشین و تکنولوژی، زیبایی و ظرافت این هنر زیبا کم رنگ شده ولی هنوز هم افرادی علاقمند به هنر ظریف قفل سازی هستند که مانع از زوال این هنر شده تا اسطوره‌ها و نمادهایی را که درحد کلام و ظاهر نمی‌گنجند را در این هنر ارائه کنند و خوشبختانه قزوین با وجود هنرمندان و اساتید برجسته توانسته این هنر اصیل را حفظ و احیا کند.
حضرتی افزود: مواد اولیه در ساخت قفل‌ها، فولاد، آهن و آلیاژهای آن است که در ابتدا ورق و مفتول آهنی یا فولادی را در اندازه‌های مختلف آماده کرده سپس متناسب با طرح محفظه و اجزای داخلی قفل مواد اولیه را برش می‌زنند و قوطی یا محفظه قفل را پس از خم کاری ورقه برش زده، لحیم و درزگیری کرده و قطعات داخلی قفل را سوهان کاری می‌کنند و متناسب با نوع قفل بدنه اصلی را سوراخکاری و قطعات مختلف شامل دسته فنر و تیغه را به هم پرچ و اسید کاری کرده تا پرداخت نهایی روی آن انجام شود.
وی در ادامه اظهار داشت: هنر قفل سازی از دوره ساسانی در ایران رواج داشته و جنبه آیینی آن بعد از اسلام به خصوص در دوره صفویه به اوج خود می‌رسد. .
حضرتی افزود: قفل‌ها از لحاظ ساختار کاربردی به سه دسته قفل رمزی، قفل کلیدی، قفل طلسمی تقسیم می‌شوند البته علاوه برآن، قفل‌های نمادین نیز وجود دارند مثل انواع قفل‌ها با شکل حیوانات و اشکال اساطیری (چلیپا ) و موجودات اساطیری که دارای معانی اسطوره‌ای هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به تهدیدهای بسیاری که برای از بین رفتن این هنر وجود دارد خوشبختانه میراث فرهنگی برنامه‌هایی مثل شناسایی، مستند‌سازی، تحقیق، حفظ وضع موجود، حمایت، ترویج، تشویق و حمایت از تولید کنندگان مواد اولیه، آموزش به شیوه‌های سنتی و آکادمیک را در برنامه‌های اجرایی دارد تا ضمن حمایت از هنرمندان و تجلیل از پیش کسوتان اقدامات حفاظتی برای این هنر اصیل انجام شود.
۷۳۸۹*۳۰۱۳
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی

انتهای پیام /*


فرهنگی


میراث فرهنگی


ثبت ملی


قزوین