اخبار گردشگری

معاون نخست وزیر لهستان: ایران و لهستان علاقه‌مند به گسترش روابط هستند

«آنا ماریا آندرس» روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد: می‌توانیم از تجربه‌ای که در گذشته داشته‌ایم، استفاده کنیم و معتقدیم روابط فرهنگی مانند ارتباطات دانشجویی، موسیقی و هنر می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای گسترش مراودات میان دو کشور باشد؛ چرا که فرهنگ، میان دو ملت دوستی ایجاد می‌کند و زمانی که دوستی و درک متقابل میان دو کشور برقرار باشد، هر نوع همکاری دیگری نیز ممکن خواهد بود.
وی که در حاشیه همایش بین‌المللی ایران و لهستان با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، افزود: با نگاه به نمایشگاهی که در حاشیه همایش برگزار شده است، درمی‌یابید که چقدر روابط میان دو ملت نزدیک بوده است و از نظر من، فرهنگ فراتر از روابط سیاسی است.
معاون نخست‌وزیر لهستان با اشاره به نقش رسانه‌ها در روابط دو کشور، گفت: رسانه‌ها کنترل فراوانی بر دیدگاه عمومی مردم دارند و ما همه جای دنیا شاهد این واقعیت هستیم و رسانه‌هایی که واقعیت‌ها را جانبدارانه منتشر می‌کنند، برای جامعه مفید نیستند.
آندرس گفت: رسانه‌های ایرانی روابط دوستانه‌ای با ما داشته‌اند و فکر می‌کنم آنها هم علاقه‌مند به گسترش روابط میان ورشو و تهران هستند.
معاون نخست وزیر لهستان با اشاره به اینکه مادر وی نیز مدتی در ایران اقامت داشته است، گفت: آنچه از مادرم درباره محبت و عاطفه ایرانیان شنیده بودم را امروز به چشم خود دیدم.
وی اظهار داشت: در سفرم به ایران، از میزان آگاهی‌های تاریخی و علمی ایرانیان بسیار خشنود شدم.
همایش یک‌روزه «در جست‌وجوی خانه دوم» که به موضوع جنگ جهانی دوم و پناهندگان لهستانی در ایران می‌پردازد، صبح روز سه‌شنبه در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.
سال ۲۰۱۷ میلادی مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد ورود مهاجران لهستانی به ایران در خلال جنگ جهانی دوم است؛ در این ماجرا بیش از یکصد هزار نفر لهستانی که اغلب آنها زنان و کودکان بی‌پناه بودند، از طریق مرز روسیه (بندر انزلی) وارد ایران شدند.
به سبب شرایط سختی که این گروه بزرگ در ماه‌های منتهی به مهاجرات به ایران سپری کرده بودند، مهاجرت به ایران اتفاقی خوب و وضعیتی نو برای آنها بود به نحوی که بسیاری از این افراد در خاطرات و گفت و گوهایی که بعدها انجام دادند از این مهاجرت به عنوان «ورود به بهشت» یاد کرده‌اند.
این اتفاق مهم و تاریخی در شرایطی رخ داد که مردم ایران از فقر و گرسنگی رنج می‌بردند اما با مهربانی پذیرای آوارگان لهستانی شدند و با اهدای لباس و غذا تلاش کردند تا از آنها حمایت کنند.
به همین مناسبت، امروز سی‌ام آبان‌ماه ۹۶ برابر با ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، میزبان کنفرانس بین‌المللی در جستجوی خانه‌ دوم است.
این کنفرانس با مشارکت سفارت لهستان و با هدف تقویت دیپلماسی فرهنگی و نیز بررسی علل و پیامدهای مهاجرت گسترده‌ لهستانی‌ها در جنگ جهانی دوم به ایران تدارک یافته است.
۹۱۶۳**۱۰۵۵
خبرنگار: زمان رضاخانی**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*


فرهنگی


مهاجران لهستانی


روابط فرهنگی


جنگ جهانی دوم