اخبار گردشگری

اعطای وام ایجاد اقامتگاه های بوم گردی بدون نظارت و آموزش تبعات جبران ناپذیری دارد

هوشنگ ضیایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره نقاط ضعف اجرای طرح اقامتگاه های بوم گردی کشور در شرایط کنونی عنوان کرد: فلسفه توسعه کسب و کارهای کوچک به عنوان موتور محرکه مناسبت های اقتصادی از یکسو و از طرفی تامین معیشت پایدار جوامع محلی، در قالب اقامتگاه های بوم گردی ایده ای درست با پشتوانه تجارب جهانی است.
وی افزود: در صنایع بزرگ و کشاورزی نیاز به منابع مالی و سرمایه گذاری زیادی داریم و با توجه به محدودیت سرمایه بخش خصوصی… شانس زیادی آنجا نداریم اما گردشگری این قابلیت و توان را دارد که با اتکا به همان منابع خرد مالی و خانواده های روستایی فضایی برای اشتغال و درآمدزایی ایجاد کند.
ضیایی ادامه داد: این از امتیازهای نسبی فعالیت های گردشگری نسبت به سایر بخش های اقتصادی محسوب می شود؛ اقامت در این خانه ها با اقبال عمومی در سطح خارج و داخل مواجه شده و این بخش مثبت ماجرا است، اما این قابلیت ها برای بالفعل شدن نیاز به فرایندها و پیش زمینه هایی هستند که مورد اغفال واقع شده است.
این فعال و کارشناس گردشگری گفت: از جمله نقائص، آموزش کسانی است که می خواهند به عنوان کارآفرین و مدیران این مجموعه ها فعالیت کنند.
وی گفت: نظارت دقیق بر واحدها و توجه کافی به ابعاد فنی، حقوقی و مالی استارت اپ ها بر اساس ارائه خدمات مشاوره از طریق بخش دولتی به خوبی صورت نمی گیرد.
ضیائی گفت: مثلا تجربه ای که ما در شفیع آباد نزدیک شهداد کرمان داشتیم این بود که بدون تقاضاسنجی مجوزهای زیادی داده بودند و این امر نوعی رقابت ناسالم بین صاحبان قامتگاه های بوم گردی را سبب شده بود و زیان افت قیمت هم داشت.
ضیائی ادامه داد: در حمایت از اقامتگاه ها معمولا تا ۵۰ میلیون تومان کمک مالی می دهند و دیگر مطالبه و یا تاکید روی فهم و اموزش وجود ندارد.
وی گفت: کاری کنیم که فقط بحث خدمات اقامتی مطرح نباشد و به خدمات جانبی از جمله فروش محصولات کشاورزی، صنایع دستی، نان، آموزش قالی و رویدادهای فرهنگی مثل گلابگیری و … هم بیاندیشیم.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: بی توجهی به فلسفه اقامتگاه ها تبعات و خطر هم دارد از جمله اینکه بسیاری از بوم کلبه ها در مناطق دوردست و بکر به لحاظ زیست محیطی و طبیعی ایجاد می شود و اگر آموزش زیست محیطی نداشته باشند مثل این می ماند که ما خودمان طبیعت را دچار خطر کنیم. در حالیکه در هتل های بزرگ مشکل تفکیک زباله و سیستم فاضلاب و … وجود ندارد.
وی گفت: از نظر روش شناسی علمی نیز تا اطلاعات کافی در این باره نداشته باشیم نمی توانیم تجارب شخصی را تعمیم دهیم.
فراهنگ ** ۳۰۷۹ ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*


فرهنگی


گردشگری


بوم گردی


هوشنگ ضیایی